/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Stiga Villa 8 hk havetraktor
Fra : Peter1056
Vist : 197 gange
200 point
Dato : 26-01-21 21:04

Hej
Har en havetraktor som har stået stille i nogle år. I et tørt skur
Rensede benzintank, nyt tændrør og luftfilter
Kaburator har haft dysse og strålespids ude og renset.
Svømmerhuset fyldes fint med benzin
Der er fin kompression så heller ingen problemer der.
Problem:
Kan starte, men kun med fuld choker
Kan gå i tomgang og tage fuld gas, men kun med fuld choker.
Motorgangen lyder jævn og regulatoren regulere fint
Hvis jeg tager luftfilter af og holder en hånden for indsugningen er der heller ingen ændring
Heller ikke fra slangen fra motor til kaburator
Så fejlen, hvor den tager luft ind, ligger mellem chokerspjæld og cylinder hvor “manifold” skrues på
Men normalt hvis der er en utæthed, så plejer man ikke at kunne styre omdrejningerne
Men når dysser og strålespids er renset flere gange, ud ændring, så kan jeg ikke se andre muligheder end en utæthed

Kan man, når den står og går i tomgang, sprøjte noget dieselstart eller andet på karburatoren for at finde utætheden
Eller har nogen en bedre ide

Vh Peter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-21 01:23

Du skal finde skruen med indstilling af tomgangsblandingen. Skrue den lidt ud for at give en federe blanding.
Fejlen kan også være en lille utæthed ved pakning mellem karbutrator og indsugningen,. Hvis du lidt forsigtigt sprøjte lidt benzin fra en lille sprøjteflaske på fobindelsen . og sden så ændrer omdrejningstal, har du fundet utætheden.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 27-01-21 15:09

Kan gå i tomgang og tage fuld gas, men kun med fuld choker.
Motorgangen lyder jævn og regulatoren regulere fint

Hvis den virker? så lad den være.
Får den for meget benzin vil den gå ud.
Er tændrøret sodet eller vådt.
Dieselstart er god til at finde utætheder.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 27-01-21 15:12

fuld gas, men kun med fuld choker

så får den for lidt luft.
Har du sat de små fjedre der normalt sidder omkring gas/ choker kabler fast, de kan få motor til at gå ujævnt.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 27-01-21 17:21

Så fandt jeg fejlen
Og må nok sige at jeg er lidt overrasket

Jeg startede den med fuld choker og lod den stå med gode omdrejninger
Med fuld choker, andet kunne den jo ikke
Så gik jeg igang med diesel start??
Intet udslag????
Så fik jeg sprøjtet på regulator akslen som hele tiden har regulerede livligt og med det samme gik den ud
Herefter kunne jeg slippe chokeren og den kører rimeligt

Der skal nok nogle nye pakninger og en gang ventil just. til før den kører godt
Men nu springer den igang hver gang uden choker

Tusind tak for gode indput