/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Sprøjtepistol til maling
Fra : persens
Vist : 190 gange
200 point
Dato : 26-01-21 10:52

Hej alle KanDuere

Jeg er formand for en lille Hobbyklub, og jeg går og pønser på at købe en sprøjtepistil til klubben.
I klubben har vi en kompressor (8 Bar), så pistolen skal være til trykluft.
Jeg har surfet lidt rundt på Nettet, og de fleste pistoler benytter omkring 2 - 4 Bar.
Mit spørgsmål er så: Hvad sker der, hvis man sætter pistolen til det højere tryk?
(ved godt, at man kan "tømme" kompressoren lidt).
Input omkring egne erfaringer, links, priser osv. modtages med meeegen tak

Persens

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-01-21 11:07

Enten kan du skrue ned for trykket på kompressoren.
Har olieret mit hun en del gange med en trykluft malersprøjte fra Harald Nyborg.
På sprøjten kan du også stille hvor kraftig den skal sprøjte.
Erfaringsmæssigt, hvis trykket fra kompressoren er for højt forstøver sprøjten for meget og det er svært at styre. Optimalt er at stille trykket til opgaven på kompressoren.

Hvis jeg koblede 2 stk 1.5hk kompressor sammen, kan jeg ikke få dem til at løve tør for luft, selv om der males konstant. Med kun een 1.5hk kompressor går der ikke længe inden den taber trykket, og maler sprøjten leverer ikke et ordentligt resultat, eller der kommer ikke noget ud sf sprøjten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-21 15:54

Det afhænger hvad du skal male og med hvilken lak.
Hvis du skal have et flot finish med er vejrbestandig lak, så er en syntetisk tokomponent billak bedst.

Men det kræver et oliefilter og vandudskiller før en ekstra trykregulator som kan stilles for optimalt og helt konstant tryk til sprøjtepistolen.
Yderligere skal der være helt støvfrie omgivelser og en konstant temperatur på alle sider af maleobjektet.

Uden den ekstra regulator til lavt tryk , vil det variere med kompressorens gang, og resultatet bliver derefter. Man skal også have et standard udløbsbæger til at indstille viskositeten med.

Kommentar
Fra : Eyvind