/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Totalskadet eller ??
Fra : Benja34
Vist : 307 gange
100 point
Dato : 21-01-21 17:39

Hej

Jeg har været involveret i en let biluheld hvor det var modparten der havde overset mig og er dermed skyldig i det der skete .. det er dermed hans forsikringsselskab der skal står for det nødvendig reparationer af min bil som er en ældre model (13 år gamle med ca 200.000 km på uret) dog et godt stk over middel stand, også med ny kobling/gearkasse og dæk bla.

Jeg ved med sikkerhed at omkostninger til rep kommer til at langt overgår bilens handelsværdi ..

Jeg har været i dialog med modpartens F-selvskab og den skal ind til et værksted i løbet af næste uge.

Jeg er godt klar over at min egen forsikrings taksator vil kassere bilen på stedet hvis det var mig der havde været ansvarlig Men.... Er der nogen der ved om reglerne er enes, dvs har modpartens forsikring selvskabe ret til at afskrive bilen også, eller er de forpligtet til at reparere bilen ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-21 18:01

Hvis du syntes du får for lidt for bilen kan du købe den af forsikringsselskabet om du syntes det er det værd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-21 18:04

Hvis du har kaskoforsikring skal du lade dit forsikringsselskab om at klare sagen. At de så bagefter skal have pengene af modparten kommer ikke dig ved.

Hvis du ikke har kasko skal dunselv forhandle med modpartens forsikring, og deres taksator. det kan godt blive svært for de har jo fat i den lange ende.
KGå eventuelt til en bilforhandler og f¨å dem til at vurdere udsalgsprisen på en tilsvarende uskadet bil. du skal i princippet have så mange penge at du kunne købe en tilsvarende bil.
Led f.eks i bilannoncerne på nettet. Du vil stå stærkere hvis du kan finde en anden tilsvarende til salg.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-21 18:05

Undskyld de mange slåfejl. Men du forstår vel meningen.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-01-21 18:11

Citat
Grænser for totalskadet bil

Regler for en totalskadet bil er fastsat i registreringsafgiftsloven og gælder fra den 1. januar 2020.

Nedenfor er reglerne skitseret for skader på personbiler, hvor der er betalt fuld afgift, og som bliver anvendt til privat kørsel:

Er skaden vurderet til mellem 65 og 75 procent af køretøjets handelsværdi, vil du blive tilbudt en kontanterstatning. Du kan også vælge at få køretøjet repareret.

Er skaden vurderet til mere end 75 procent af handelsværdien, er køretøjet totalskadet. Du vil få en kontanterstatning.

Er skaden under 25.000 kr., må værkstedet godt reparere bilen. Erstatningen kan dog ikke overstige køretøjets værdi. Overstiger skaden køretøjets værdi, bliver der udbetalt en kontanterstatning fratrukket bilens skrotningsværdi.

https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/vaerd-at-vide-om-forsikring/bil-og-motor/skader-paa-bilen/erstatning-ved-totalskade-af-bil/

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-01-21 18:14
Kommentar
Fra : Benja34

Dato : 21-01-21 20:02

Mange tak for jeres input

Jeg har ikke selv længere fuld kasko men delkasko da jeg alligevel ikke kan få bilen repareret pga den lav handelsværdi bilen nu har skulle uheldet være ude.

Jeg havde henvendt mig til min egen forsikringsselvskab som meldt ud, at jeg selv skulle tag det op med modpartens forsikringsselvskab nemlig fordi jeg ikke havde fuld kasko længere...

Ok, så kan jeg godt regn med at det nok ender med en kontanterstatning ?

Jeg har brugt en beregner og regnede mig frem til bilens markedsværdi hos en forhandler, og som den står (altså uden skade) nu er 25.000 kr og det passer meget godt med de forskelig annoncer (samme bil, samme alder, stand , km tal , osv ) jeg har kigget på.. dog siger beregneren også at bilens indbytningsværdi er på 12.000 kr.

Er det markedsværdien minus de omkostninger forbundne med klargøring til salg forsikringen erstatte med (så man kan købe en tilsvarende bil) .. eller indbytningsværdien ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-01-21 20:46

Du kan forlange en bil som din egen.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 22-01-21 08:55

hvis det er kan du sige til modpart at de stiller med bil af samme mærke årgang og alt så du ikke står ringere for forsikrings selskabet vil garanteret spise dig af med ingenting så bare hold fast

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-21 11:56

Du skal forlange en forhandlers salgspris inklusive såkaldte leveringsomkostninger og nummerplader.

Hvis din modpart prøver at spise dig af med mindre, skal du absolut true med sagsanlæg og få en advokat til at skrive truslen. Hvis du har en retshjælpsforsikring, som en del af indboforsikring eller anden, så kan den måske hjælpe med dine advokatomkostninger.
Advokaten er nødvendig for at de tager truslen alvorligt.
Forsikringsselskaber hader at tabe i retten, på grund af princippet om præcedens. Derfor er de villige til meget ved alvorlig trussel om retssag.
Jeg har tidligere medvirket ved skøn og som sagkyndig ved andre typer sager om erstatning. Dommerne har generelt sympati for skadelidte, og accepterer ikke selskabernes forsøg på at snige sig udenom fuld erstatning.

Godkendelse af svar
Fra : Benja34

Dato : 28-01-21 21:15

Tak for svaret transor.