/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Returomkostningerne
Fra : Benja34
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 18-01-21 21:44

Hej

Jeg har et hurtigt spørgsmål angående retur fragtomkostninger.. Sagen går ud på at jeg køber en vare til en motorcykel som viser sig at være fuldt med fejl og mangler.

jeg er ikke helt tilfreds med kvaliteten generelt og vælger dermed at bruge min reklamationsret og hermed be om min penge retur, frem for at få varen ombyttet.

Jeg underretter sælgeren og be ham om at sende en returfragt label.. mailen bliver ignoreret så jeg køber selv en returlabel dagen efter og sender varen retur sammen med en returformular som skulle udfyldes.

Jeg sender bagefter en kopi af kvitteringen til sælgeren.

Jeg få dagen efter en mail at ordren er nu krediteret, jeg tjekker med banken og kan se at udgiften for returomkostninger ikke er med..

Jeg melder tilbage til sælgeren for at nævne det, men igen bliver mailen ignoreret ..

Så til spørgsmålet, Er det sælgeren der skal dække omkostninger for returfragt når der er tale om en vare med fejl og mangler hvor man vælger at få penge retur, i stedet for at få varen ombyttet (hvor sælgeren har fået lov til at udbedre fejlen) ?

Der er en masse info vedrørende fejl og mangler/retur/ombytning (og her er sælgeren ansvarlig for retur omkostninger står der) men jeg kan intet finde hvordan reglerne er skruet sammen når man få købet annulleret MED fejl og mangler ... nogen der har et bud ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-01-21 22:09

Du har jo ikke givet sælger mulighed for at rette op på fejlen, men beslutter - egenhændigt - at returnere varen, og så må du også selv betale den fragt.

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-21 19:40

Bille 1948 har ikke ret, hvis du har reageret inden 14 dage, og det uanset varens stand - om den så er bedre end en original - hvis altså du ikke har fået varen fra langtbortistan.
Forbrugerrådet "Tænk" kan alle reglerne.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 19-01-21 19:46

Jeg var for hurtig - eller ikke hurtig nok!
Jeg tænkte på retten til at returnere, men dit spørgsmål går på betaling af returfragt, så jeg tænker, at du skal finde svaret på vedkommende hjemmeside, men "Tænk" kan tænkes at vide mere.

Kommentar
Fra : Benja34

Dato : 19-01-21 21:13

Ja det fremgår ikke i mit opslag kan jeg se, men varerne blev købt i dk.. Jeg må indse at jeg ikke er blevet klogere om det er sælgeren eller køberen som skal står for retur fragten når der nu er tale om at sende en beskadiget vare retur og samtidig bruge sin 14 dags fuld returret (penge retur) .. havde jeg bare ombestemt mig for at beholde varen og send den retur selvom den intet fejlet er det selvfølgelig mig selv der skulle betale de omkostninger der er forbundet med fragten, til gengæld havde jeg ønsket at behold varen og få den byttet om til en ny (sælgeren få lov til at udbedre fejlen) er det sælgeren der betaler ..

Men nu har jeg endelig hørt tilbage fra sælgeren og han vil godt være med til at erstatte fragtomkostninger alligevel, ikke fordi den er voldsomt store, det er mere princippet for mig..

Jeg havde kigget på TÆNK´s hjemmeside men kunne ikke find et brugbar svar, og man skal være medlem for at kunne stil et spørgsmål ... men tak til jer begge for jeres svar.

Godkendelse af svar
Fra : Benja34

Dato : 19-01-21 21:14

Tak for svaret BilstrupV.