/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hjælp til typebestemmelse af fingevind
Fra : olsenme
Vist : 226 gange
100 point
Dato : 14-01-21 18:47

Hej,

Kan nogen hjælpe med at typebestemme et udvendigt fingevind.
Det ligger sandsynligvis et sted imellem M1.4 og M1.6 men er ikke nødvendigvis metrisk.

Findes der evt. en urmager, finmekaniker el.lign. i Storkbh, der kan være behjælpelig med dette, hvis jeg kommer med gevindet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-01-21 14:57

mål gevindstigningen, fx. ved længden at 10 gevindriller. Mål også udvendig diameter -over toppene. Brug en god skydelære og mål med 0,1 mm nøjagtighed.
derefter skulle det være muligt at finde det i en gevindtabel- hvis det overhovedet er et standardgevind.
https://hpholm.dk/gevindtabel.html

Kommentar
Fra : olsenme

Dato : 16-01-21 10:56

Tak for svaret.
10 gevindriller er målt til ca 3mm
Udvendig diameter er målt til 1,35mm
Som jeg ser det, passer det vist ikke rigtigt i nogle af tabellerne. på den side, du linker til.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-01-21 14:14

Måske hjælp at finde
https://snittappe.dk/gevindtyper

Kommentar
Fra : olsenme

Dato : 17-01-21 13:41

Tak, men den findes vist heller ikke dér.
Jeg må nok vente til urmagere osv. må åbne igen.