/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Flintsten i beton frostsprænger...
Fra : boyelauritzen
Vist : 200 gange
100 point
Dato : 01-01-21 20:48

Mig bekendt frostsprænger flintsten i beton, hvorfor man normalt vasker flintstenene ud af gruset for at få støbe grus.

Dur Vandglas til at tætne fuglebad af flintsten, så mit fuglebad af flintsten ikke frostsprænger, som flint sten har for vane?

Eller er der anden strategi?

Billede af flintsten https://www.facebook.com/photo?fbid=10225250062703135&set=a.10209951802816199

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-01-21 20:55

ikke tilgængeligt er svaret på dit lin.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-21 10:30

Resultatet af dit link:
Citat
Dette indhold er desværre ikke tilgængeligt lige nu

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-01-21 13:10

Spørgsmålet er frostsprænger flintsten?
Og kan det forhindres, at flintsten frostsprænger?
f.eks.: Ved at tørre og oliere flintsten?

NB: Link er ligegyldigt blot link til billede af flintsten / fuglebad

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-01-21 07:57

Jeg fandt svaret på www, som jeg læser som at:

At flint smuldre i beton, er fordi flint er porøs og arbejder forskelligt end resten af betonen, det skaber revner, som med vandindtrængen og frost, forplanter sig.

Som jeg læser vedlagte link.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://betonhaandbogen.dk/media/bogen/kap_19_1_alkalireaktioner_18122014.pdf&ved=2ahUKEwjPts7OuYDuAhXH6aQKHVThCRQQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw2B6a3uyp1EEFNokR5lWuQo