/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lyspærer: Dårlig kvalitet
Fra : fyrpoul
Vist : 291 gange
270 point
Dato : 22-11-20 20:22

Jeg har købt adskillige 230 volts pærer i Silvan, men de holder ikke længe, ofte 14 dage.
De er højt og tydeligt mærket Philips
og mindre tydeligt: Made in PRC (altså Kina).

Hvor kan man købe pærer af bedre kvalitet?
Ønsker med almindelig skruefatning (E27), glødelamper eller lysdiode underordnet.
Jeg er TRAT af at smide penge ud!

fyrpoul

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-11-20 21:07

lyder lidt mærkeligt. Har nogen erfaring med Philips LED (og glødelamper) Har aldrig oplevet en LED der har holdt så kort tid, faktisk har jeg en philips LED fra oktober 2012, holder fint endnu, og bruges dagligt.
Ved du, eller kan du måle hvad din spænding er (Volt) og hvad står der på lampen ??

MVH

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-11-20 21:27

har selv et par stykker liggende (der holdt et par timer), og mener det har noget gøre med deres (Kina) ? måde at serieforbinde Dioder, ryger der EN, så virker skidtet ikke, mens EU? burde køre forbi den der ikke virker , men give mindre lys.
Lidt ala en Julekæde.
Men siden du skriver SILVAN så burde der være GARANTI, så ned med skidtet i deres butik.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-11-20 21:28

Og mine er også til store/ kerte fatninger.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-11-20 08:07

Ikea laver overraskende nogle super gode LED-pærer.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 23-11-20 08:07
Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 23-11-20 21:11

Tak for svarene, allesammen.

viskinge: Jo, jeg er med på at spændingen kunne være gal, men jeg har først for nylig fået problemet. Jeg tror af flere grunde ikke det er derfor (og jeg har en smule forstand på volt og ampere). Har ellers gode erfaringer med Philips, har først for nylig konstateret at denne mærkevare er fremstillet i PRC - vil fremover kigge efter!
Troede at netop Philips lavede pærerne selv, men jeg er altså blevet klogere.

abbaba: Som du kan fornemme er jeg også skeptisk overfor 'Made in PRC'.
Almindeligvis er jeg glad for Silvan. Fremover vil jeg gemme de tomme æsker og regninger, S plejer ikke at være vanskelige ved reklamationer.

McBobo: Jeg vil kigge inden om Ikea snarest muligt. Måske endda få nogle pærer brungen med pakketjeneste. Desværre kan jeg ikke se i kataloget hvor pærerne er fremstillet.

Nu koster de varer jeg har nævnt egentlig temmelig meget, så det er ærgerligt. Jeg mener, nogle ting er så billige at man regner med at det er noget halvskidt, især hvis det kommer fra østen. Men når det viser sig at være noget skidt, selv med et velrenommeret fabrikantnavn - så er det kreperligt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-20 22:59

Så vidt jeg ved har Silvan for ikke så længe siden skiftet ejere. Det er gået frygtelig nedad med produkternes kvalitet, men priserne er stort set bevaret. det gælder ikke kun elpærer.
De køber åbenbart ind tillavets mulige priser og har helt skippet kvalitetskontrollen.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-11-20 21:53

Min gode ven: tænk.dk har testet pærer.
Philips kommer på 8. pladsen. Ikea på 7. , Cosna (Harald Nyborg) på førstepladsen - og billige. 2. og 3. pladsen er lige med Osram og E3light.

Mit kontingent spares ved at undgå fejlkøb og IKKE MINDST ÆRGRELSER.

Mvh

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 26-11-20 10:05

Hej med jer,
Jeg har også dårlig erfaringer med Philips, men også andre mærker. Det er især galt med de pærer der skal lyse godt. Der er sparet på elektronikken, der kræves. Og det er ikke fordi jeg køber de billigste pærer. Så jeg prøvede at søge på pærer der flimmerede.

Jeg prøver næste gang de pærer som Tænk anbefaler. Men jeg har dog været skuffet med Tænk' bedste forslag to gange med en støvsuger og en printer. Som var for dårlig en kvalitet for mig. Så Tænk er uden garantier
Odada

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 29-11-20 16:02

Tak for flere konstruktive svar:

BilstrupV: Jeg har ikke rigtig fidus til Tænk, men det skyldes nok at jeg mest har kigget efter vaskemaskiner o.l. hvor jeg syns Ts kommentarer er ubrugelige. Måske deres mening om el-pærer er mere anvendelig.
Jeg vil forsøge mig med Cosna (og måske Osram E3Light) hos Onkel Harald!

Hvordan undgår man fejlkøb?

Odada: Som det fremgår er heller ikke jeg begejstret for Tænk.
Måske har du ret i at man ikke skal gå efter pærer 'der lyser godt', jeg går ud fra du mener: 'lyser kraftigt' altså høj lysstyrke.

Venlig hilsen, fyrpoul

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 01-12-20 15:28

Hej fyrpoul,

Det lyder som om, at du lige som mig, skal gøre en masse fejlkøb. Jeg har byttet mange pærer under garantien. Og endda så mange gang, at jeg fik forbud mod, at komme med flere. Jeg havde nok brugt min kvote op.

Det næste er, at jeg nu kan læse på pærernes æsker, at de må kun tændes en til to gange om dagen, for at garantien gælder. Så jeg må se, hvordan det går med lyset på badeværelset, som er uden vinduer. Hvem kan klare sig med det? Spar på lyset og træn træfsikkerheden i mørke!

De dyre pærer, der lyser godt er dem der svarer til 100W. De lyser kraftigt få minutter/timer. Så taber de kraften og lyser svagere i dage/måneder. Så begynder de at flimmer. Så at blinke og vil ikke tænde efter et par dage. Det er min erfaring ind til nu.
MVH Odada

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 01-12-20 20:24

Odada:
Du siger noget væsenligt om LED-pærer: De er egentlig ikke beregnet til tænd-sluk brug!
Jeg har hørt det før, men det er ikke noget der reklameres med, og jeg havde ikke hæftet mig ved det.
De 'gode' gammeldags glødelamper gik oftest i stykker ved indkobling, fordi der for det meste kommer et kraftigt strømstød når den kolde glødetråd pludselig får fuld spænding. Derfor burde man egentlig helst tænde på et bestemt sted i forsyningsspændingens kurveform (formentlig ved nulgennemgang, som sker 100 gange i sekundet). Men det er naturligvis upraktisk for menigmand, mere relevant under industrielle forhold, ved meget store glødelamper (i fyrtårne!). På trods af mine år som fyrpasserassistent har jeg ikke hørt om det.
Der findes nogle elektroniske apparater der kobler ind ved nulgennemgang, men de er jo ikke gratis.
Om 100 W (nominelt) lamperne er mindre følsomme ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd.
Jeg vil spørge Silvan om de giver garanti, og for øvrigt læse hvad der står på pakkerne.

At dømme efter de mange svar er det et generelt problem nu om dage.
Venlig hilsen, fyrpoul

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-12-20 04:07

Du skal prøve at se efter lyskilder mærket 240V

Det skyldes at du med stor sandsynlighed ligger tæt på transformerstationen og du har over 230V hvilken normalt godt kan give problemer med lyskilder mærket 230V