/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende plads i min Boot C, 117 GB,
Fra : Otnob
Vist : 268 gange
300 point
Dato : 16-11-20 16:16

Manglende plads i min Boot C, som er på 117 GB, kan der føres nogle GB fra D, som er på 1,35 TB? og her er intet anvendt.

Kører Windows10 nyeste opdatering

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 300 point
Dato : 16-11-20 21:45

Du kan bruge Windows eget program, eller dette, foretrækker selv dette, der kan du se hvad du vil foretage dig - husk at klikke på V (godkend) for at godkende forandringer.
Samt se diverse videoer, hvis du ikke er inde i den slags ting.
Og lad være med at afbryde handlingen i utide, da det kan ende galt på alle måder.
Og brug eventuelt Aomei til at tage en system backup med først.
https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-11-20 21:47

Det du efterlyser hedder MERGE i programmet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-20 00:28

Det kan gøres hvis C og D er to partitioner på samme fysiske harddisk.
Men der er altid en risiko for at noget går galt ved den slags ompartitioneringer.
Så du skal absolut først lave en fuld backup , ikke bare af filerne men også af systemet.

Hvis du ikke har noget at lave backup på , skal du tage det som et mandfolk og ikke græde den dag alle dine billeder, musik og alt andet er væk, fordi harddiske ikke holder evigt.

I stedet for at ompartitioner kan du jo flytte en del af dine fyldige lagerfiler over på drev D.
Så bliver der igen plads ledigt på C.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-20 10:31

Der må være mange filer dit c: drev.
Stifinder > denne PC > overførsler (altså noget du har downloadet)
Alle dine hentede filer kan flyttes over på D:

Stifinder > denne PC > dokumenter
Der må være en del som kan flyttes.

Endelig er der metoden med at formindske og skubbe D
Og så udvide C drev
Men der kan ligge små drev i vejen, og så bliver det lidt svært.
Det kan ses sådan:
højreklik på start og vælg Diskhåndtering...........så kan du se din harddisk og hvad den indeholder af drev.
Når jeg laver så store operationer laver jeg altid en backup med programmet Aomei og lægger kopien på en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 18-11-20 15:46
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-20 09:50

Inden du kaster dig ud i vovede forsøg så prøv med en Diskoprydning

Åbn Stifinder, højreklik på C drevet og vælg Egenskaber, klik så på punktet Diskoprydning,
i vinduet der nu åbnede vælger du Ryd op i systemfilerne, det kan tage lidt tid inden den åbner et nyt vindue, når det så er åbnet klikker du på fanen Flere indstillinger, klik på Ryd op i afsnittet Systemgendannelse og øjebliksbilleder, når det er udført går du tilbage til fanen Diskoprydning,
her markerer du de punkter du vil rydde op i, og klikker OK

Det burde give noget mere plads, men det er jo ikke sikkert det er nok!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-20 09:53

PS

Her er et lille program som er GRATIS, med det kan du scanne disken og se hvor du bruger al pladsen
https://www.jam-software.com/treesize_free

På download siden kan du vælge en portable udgave, den skal altså ikke installeres, men bare pakkes ud og køres!

Godkendelse af svar
Fra : Otnob

Dato : 22-11-20 10:02

Tak for svaret abbaba.