/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Reparere beskadiget emalje på tand?
Fra : boyelauritzen
Vist : 173 gange
100 point
Dato : 07-11-20 09:17

Svampe kan meget vi ikke forstår muligt.
Kan svamp – i spyt, tyggegummi - reparere beskadiget emalje på tand?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-11-20 09:31

Tandlægen siger NEJ!

God weekend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-20 10:23

Mig bekendt er de normalt hverken svampe i spyt eller tyggegummi.
Hvis der var kan jeg ikke se hvordan de skulle kunne reparere tandemalie.

Små skader kan tandlægen reparere med en lak.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 11-11-20 23:23

Når man skifter tænder, må emalje lag være skabt i munden, evt. grundlagt i foster stadiet.
Det er måske fordi, vi ikke ved alt,
at vi endnu ikke kan få f.eks. tyggegummi ... der gavner emailjen.

Er muslingernes perlemor et emalje lignende stof?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-20 10:51

Det ligner for øjet men har hverken hårdhed eller kemisk modstandskraft som tandemalje.