/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
brækket armen
Fra : jensviggo
Vist : 140 gange
50 point
Dato : 03-11-20 06:01

hc har brækket den ene arm i sin fritid og har den nu i gips. Skal gå i mindst 8 uger. Han arbejder ved en privat arbejdsgiver, er ikke i en fagforening. Kan han få sygeløn?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-11-20 12:48

Har du været ansat i mindst 8 uger, har du som udgangspunkt ret til sygedagpenge fra din arbejdsgiver de første 30 kalenderdage af en sygdomsperiode. Efter de 30 kalenderdage vil du overgå til sygedagpenge fra din bopælskommune.

Ofte er løn under sygdom betinget af en hvis anciennitet.

Ret til løn eller delvis løn under sygdom kan også være beskrevet i din ansættelseskontrakt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-11-20 09:58

Når manden ikke er i fagforening, kan han ikke forvente nogen retshjælp, hvis det kommer på tale. Der er i reglerne om sygedagpenge, som det jo hedder, også en paragraf der skriver noget om hvor hændelsen fandt sted. På arbejdspladsen eller i fritiden. For uheld i fritiden har man som regel en ulykkesforsikring.
Kort og godt: Det koster noget, hvis man vil være sikret. Tror at det i nævnte tilfælde næppe kan være arbejdsgiveren, men kommunen, der må til kassen.
Ingelein