/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Håndsprit der ikke stinker.... så meget
Fra : ingelein
Vist : 351 gange
50 point
Dato : 11-10-20 09:18

Hej
Jeg har købt flere slags håndsprit, men de lugter forfærdeligt de fleste. Hvad er jeres erfaringer? Skal bruge dem på et kursus, hvor der er mange, som samtidig bruger spritten.
Ingelein
Ps. Måske er Plums , kendt fra sygehusene de mindst stinknde? Er klar over at sprit lugter, men nogle fabrikater stinker mere end andre.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 11-10-20 16:08

Nu er det jo en "smags sag" hvad der lugter ubehageligt.

Håndsprit skal bestå af enten ethanol og vand -eller - isopropanol og vand- eller en blanding af de to med vand. Dertil kan være tilsat lidt hudvenligt -som regel glycerol. Eventuelt også noget slimet fortykkelsesmiddel. Om nogen kommer parfume i også ved jeg ikke.

For ikke at blive al for kostbart med spiritusafgift vil man i praksis aldrig finde ren ethanol ( finsprit) med vand som håndsprit.
Ethanol og isopropanol lugter og virker ret ens.

Så hvis du kender noget som lugter helt anderledes er detbilligt fup. Det findes i visse butikker.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-20 17:50

Hej og tak for svaret. På sygehusene har man i årevis brugt PLUM s hånddesinfektion. Jeg mindes ikke at det lugter ubehageligt. Har købt NOPAi Aldi og det lugter grimt.
Desværre har jeg ikke for nyligt duftet til Plums. Håndsprit.
Ingelein

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-10-20 20:16

brug klor

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-10-20 04:18

Laver min håndsprit selv, og tilsætter 5-10 dråber mynteolie (fra Mildeen) til en standart sprayflaske.
Det både dufter (bedre) og giver lidt olie på hænderne, hvilket er tiltræng når man spritter tit.

Prøv med andre olier og dosis eventuelt.

Putter også mynteolie i flydende håndsæbe hvis jeg ikke kan lide lugten af den

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-10-20 08:48

Tak for svaret
Jeg ville ikke turde blande olie i et værnemiddel. Hvorfor har man så ikke gjort det industrielt? Her bruger man glycerin.

For et par uger siden ville jeg fylde noget håndsæbe i en pumpeflaske, hvor der tidligere havde været en dyr fugtcreme. Jeg skyllede flasken med varmt vand, men kunne ikke gøre den 100 % ren. Da jeg hældte den tyktflydende håndsæbe over i flasken reagerede det på den lille smule restolie ved at blive tyndtflydende.

Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 21-10-20 14:25

Tak for svaret transor.