/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stram kabeltromme
Fra : creamcheese
Vist : 359 gange
100 point
Dato : 05-10-20 15:15

Når jeg vil bruge min kabeltromme kan jeg tit ikke få stikket ind, så stramt er det, altså "hun" delen. Kan det være rigtigt - som en mand sagde til mig - at problemet er, at stikket ikke har tre, men kun to, ben, fordi den 3. (jord) er den som åbner for hullene? Mange ting, fx lamper, værktøj mm, har jo stik med kun to ben.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-20 17:04

Det er børnesikringen ,som er i vejen. Vigtigt er det at du trykker ligeligt med begge ben og så vrikker lidt med dem. De kan være så genstridige at nogle vælger at bore dem ud.
Det har ikke noget med et jordben at gøre.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 05-10-20 18:37

Transor, kan man virkelig bare bore hullene ud?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-10-20 00:48

Citat
Transor, kan man virkelig bare bore hullene ud?

Det lyder som en vandvittig idé - det var nok bedre ar montere at stik med tre ben på ledningen, så skulle problemet jo være løst...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-20 15:20

Ja det har jeg gjort med succes hvor man ikke kan komme til at skille ad så mekanismen kan pilles ud.
Specielle danske regler kræver børnesikring alle mulige steder. I andre lande er det kun på risikosteder.
Det gør import af stikkontakter og billige stikdåser vanskellig. Nogle mener at det blot er en smart handelshindring.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-20 15:31

Når man borer vælges en borstørrelse lidt mindre end hullet og så skal man passe på kun lige at bore igennem børnesikringen og endelig ikke ned i selve kontaktklemmerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-20 19:57

Transor - det er dog det mest vanvittige råd jeg har set til dato.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 07-10-20 08:23

Jamen tak for indput. Jeg har prøvet webm's forslag med et stik med tre ben og opdagede at den 3. ben (jord) er kortere end de andre to, så det duede ikke. Jeg agter at bore et par mm. ud - man kan tydeligt se det plastik børnesikring - hvis ikke der komme noget andet forslag.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 09-10-20 21:26

Tak for svaret transor. Jeg prøvede men kunne ikke bore ud....boren gled til side.....men jeg fjernede den cover over kontakterne med to skruer - nemt - og så var det ligetil at fjerne de små plastik stykker som dækkede hullene til stik. To skruer på igen, tilbage med cover og vupti nu kan jeg bruge min kabeltromme. Men du får point for din deltagelse som fik mig i gang med at GØR noget og heldigvis virkede det.