/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fortryk i ekspansionsbeholder
Fra : anders_bak
Vist : 272 gange
100 point
Dato : 29-09-20 10:49

Jeg skal tjekke trykket i min ekspansionsbeholder (gasfyr). fyret sidder på førstesalen, så dvs. øverst i anlægget.

Ifølge manualen skal jeg tappe af til trykket er 0, og så står der:

-Hvis fortrykket i ekspansionsbeholderen er lavere end det statiske anlægstryk, skal der efterfyldes med kvælstof, indtil fortrykket er 0,1 til 0,2 bar højere end det statiske tryk i anlægget.

-Påfyld vand, indtil påfyldningstrykket er ved afkølet anlæg er på min. 1,0 bar og samtidigt 0,1 til 0,2 bar højere end fortrykket i ekspansionsbeholderen.

Så bliver jeg sgu lidt forvirret, sådan som jeg læser det skal jeg tappe vandet af, og så pumpe ekspansionsbeholderen op til 0,1-0,2 bar, og så derefter påfylde vand på anlægget til min. 1 bar, som så samtidig skulle være 0,1-0,2 bar højere end de 0,1-0,2 bar der er pumpet i ekspansionsbeholderen, men de 0,1-0,2 bar jeg pumpede i + de 0,1-0,2 bar som trykke skulle ligge over giver jo kun 0,2-0,4 bar hvilket er lavere end min. trykket på 1 bar.

Hvad har jeg misset ????

Frit fra hukommelsen ville jeg normalt smide 0,3 bar i ekspansionsbeholderen og 1,5 i drifttryk, men hvor jeg har det fra ved jeg egentlig ikke, så lidt kvalificeret modspil ville være velkommen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-20 11:30

Tom beholder.
Du laver et fortryk / sørger for der er et fortyk på "0,1-0,2 bar"
Så skal vandtrykket påfyldes op til 1 bar + de allerede "0,1-0,2 bar" = 1,1 - 1,2 bar

Som jeg forstår det.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 29-09-20 12:28

tja, det er ikke sådan jeg forstår det. Sådan som jeg fortolker det skal ekspansionsbeholderen have de 0,1-0,2 bar (lad os bare sige 0,2), og dertil lægges så vandets statiske tryk beregnet på højdeforskellen mellem ekspansionsbeholderen og anlæggets højeste punkt (som vist nok er 0,1 bar pr. meter).

så det vil sige at hvis det er 6 meter skal trykket i ekspansionsbeholderen være 0,2+(6*0,1)= 0,8 bar.

Og hvis driftstryk så skal være 0,2 bar højere får man 0,8+0,2=1 bar som så er driftstrykket (og som passer med minimumustryk.

Spørgsmålet er så bare, hvad gør man når ikke har de 6 meter i højdeforskel...... Umiddelbart tænker jeg at det vigtige jo er balancen mellem ekspansionsbeholderens tryk og driftstrykket der er relevant, og når minimum drifttryk er 1 bar, så bør man kører med det, og så et fortryk der er 0,2 lavere (dvs. 0,8 bar).

Men jeg er absolut ikke sikker, så dit bud kan være lige så godt som mit. Vi må se om flere byder ind (-;

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-09-20 14:34
Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 30-09-20 13:08

Tak Benjamin, det bekræfter min fortolkning, men det svarer ikke på hele spørgsmålet. da mit fyr med ekspansionsbeholder indbygget sidder øverst i anlægget bliver P(st)=0, så p(0) bliver 0,2 og dermed P(a) = 0,5 bar. Problemet er så bare at minimum driftryk på fyret er 1,0 bar.

Så her tænker jeg at det er forskellen mellem fortrykket p(0) og arbejdstryk p(a) der er vigtigt, så derfor bør det være p(a) = 1 bar (fyrets minimum) og fortrykket p(0)=p(a)-0,3bar = 0,7 bar.

Men som sagt, jeg tænker og gætter, så derfor kunne det være rart med en kommentar fra en der modsat jeg faktisk ved det (-;