/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Erstatte strømstik med lignende stik?
Fra : mariekiksPige
Vist : 188 gange
123 point
Dato : 28-09-20 15:26

Hej. Jeg har fået hakket stikket til min routers strømforsyning over.

Det er et 250V 2.5A 2 pins stik. Dem man måske også kender fra radioer osv.

Kan jeg uden videre finde et lignende stik at erstatte det med? Er der andre ting end volt og ampere, der skal matche, som man skal være opmærksom på?

Et par billeder af nyt og gammelt:

Det gamle (ødelagte) stik er sådan et her:
https://ibb.co/jhPV0PK

Og det nye jeg påtænker at erstatte det med, er det her:
https://ibb.co/DRnhQ5n

Kan godt være at jeg "går med livrem og seler", men har ikke meget forstand på EL, og ønsker ikke at tage chancer.

Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt, sådan bare at bytte det ene ud med det andet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-09-20 15:31

Ja, det gør ingen forskel. De udfører begge den samme opgave. Transportere strøm.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 28-09-20 16:13

Det er et helt almindelig standard kabel til 220 v.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-20 21:11

Kan det gå i, er det sikkert!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-20 08:32

Det ny skal også være til mindst 250 V og mindst 2,5 A. Det er et udstyk for hvor stor spænding og strøm det mindst kan tåle. Detmå gerne have bedre data som f.eks 300 V og 5 A. Det betyder kun a5t det er bedre.
Vigtigt er det kun at Stifterne i din router er intakte og passer sstramt i dit nye stik, så fu ikke får dårlig forbindelse.
Den slags stik bruges til en del apparater, som ikke skal have jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-20 11:37

På det billede som du kalder "nytstik" - vises netop det stik du kan bruge, uden at du behøver at tænke mere over det.