/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vindue har slået sig.
Fra : horseman
Vist : 274 gange
100 point
Dato : 28-09-20 10:38

Gammel ødegård. Har ladet mit køkkenvindue stå åbent døgnet rundt hele sommeren. Nu vil jeg gerne have det lukket inden efterårsstormene. Men det går meget imod! Jeg hsr prøvet med groft sandpapir, men det bliver ikke bedre. Nogen ideer? Jeg er ikke i besiddelse af en høvl.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-20 10:45

Hvor støder det på.
Er det for oven
eller forneden
eller inde ved hængslerne
eller ved hasperne
eller hænger vinduet

En grov fil kan måske klare det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-09-20 10:50

Træet har suget fugt og udvidet sig. Tag vinduet af og få det tørret rigtigt godt.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-09-20 11:44

Eyvind: Det er ca midtpå. Der mangler et par millimeter. Har desværre ingen fil, men noget der minder lidt om en mejsel, men ikke er det.
Bille 1948: Det tør jeg ikke kaste mig ud i! Håber disse tørvejrsdage er nok. Og mit sandpapir! Vinduerne er 150 år gamle, men dette er mærkeligt nok ikke rådnet, men helt sundt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-09-20 11:51

Hvis du sliber/filer, så du kan få "det våde" vindue lukket, så vil det være piv utæt, når det tørrer igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-20 14:25

Hvis du har et stykke kraftig jernplade - kan det bruges som trækskraber.
Så kan det være at du kan trækskrabe maling af så vinduet kan lukke.
En kraftig spartel kan måske også gøre det.

Er det det ene af et dobbelt vindue med fælles midterramme - og er der masser af plads på midten til det andet vindue.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-09-20 14:38

Tak Ejvind. Jeg har brugt det mejsel-agtige værktøj. Og nu har jeg lige spurgt naboens søn, som alligevel kommer over for at hjælpe med andet, om jeg kan låne en fil. Håber han har en med?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-09-20 14:59

Du vil åbenbart ikke høre på, at du derved risikerer et piv utæt vindue?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-09-20 15:17

Vinduet skal lukkes! Hvis det bliver smadret af en storm, bliver det ikke billigt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-20 16:23

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Er det det ene af et dobbelt vindue med fælles midterramme - og er der masser af plads på midten til det andet vindue.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 28-09-20 16:36

Eyvind: JA!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-20 21:52

jeg vender tilbage i morgen med en ide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-20 11:22

Øh - jeg glemte at vende tilbage.

Jeg tænker på at du kan presse midterste ramme så meget at du måske kan lukke vinduet.
Når det er tørret, passer det måske igen.

Her er en tegning af det du måske kan gøre....................................forsigtigt.
https://ibb.co/5xtjZRz

Ps det andet vindue skal være lukket, mens du prøver.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 03-10-20 11:47

Tak for svaret Eyvind.!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 03-10-20 11:50

Tak, Eyvind. Dit forslag ville nok have oversteget mine evner!
Fik vinduet lukket ved hjælp af naboens hovfil! Haspen er på! Men om jeg nogensinde får det åbnet igen til foråret, er en anden sag? Måske hjælper coronaen her???