/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computern fryser konstant!
Fra : viask
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 02-07-03 23:32

Hej-
Jeg har en Fujitsu Myrica 400 MHz købt i -98. Hukommelse 128Mb.
Windows -98.
Problemet er, at så snart jeg er inde på nettet..specielt netbank, så fryser computern.
Dette sker flere gange daglig.Når jeg sidder og tjekker børskurser, slår det aldrig fejl...på et eller andet tidspunkt fryser lortet. Jeg er megatræt af det og spørger mig selv: Er computern for gammel.
Det skal også siges, at jeg har en del musik liggende, men måske kun 10- 12 sange af gangen.
Jeg har kun brugt 2,5 GB, så der er c:a 7 GB ledig plads.
Jeg har også et program som hedder Norton Utilities, men programmet kan ikke finde nogle fejl.
Skal jeg købe ny harddisk?
Hjælper det at opgradere?

Kommentar
Fra : oscar44

Dato : 02-07-03 23:55

hvis du kun har problemt når du er på nettet "netbank" så lyder det somom du har et problem med "JAVA".
Prøv en gang at klikke på Funktioner derefter på windows update - i din Internet explorerer og installer opdateringer.

Dit system er rigeligt til de ting du beskriver selvom der er sket en del med Pc´´erne siden 98´

* Du skal ikke købe nogen ny harddisk for at løse problemet
* Det løser ikke problemet at opgradere fra WIN98.

** Det kunne løse problemet at opgradere din Internet Explorer - hvilken version er det ?
[klik hjælp derefter "om internet explorer" for at se version.

Mvh.
Oscar

Kommentar
Fra : viask

Dato : 03-07-03 00:35

Kære Oscar-
Tak for din kommentar.
Jeg har version 6.0.
Det er ikke såhh lang tid siden jeg installerede opdateringer, men nu har jeg gjort det igen, så nu må vi se, om det virker, og så får du bare de 100 points.
Dejligt at vide, at jeg ikke behøver købe ny harddisk.
Men computern er altså lidt mærkelig; fx så starter ikke scandisk mere når jeg genstarter.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-07-03 07:45

Prøv og se om du ikke kan finde chkdsk.exe (scandisk)nede i mappen C:winsows>
system,og lav en genvej til denne til dit skrivebord,det er vigtigt at køre
scandisk en gang i mellem, fordi at det holder dit filsystem i orden og kan godt være årsagen
til du har problemer,eller sæt chkdsk.exe ind i din søge funktion for at finde den,prøv også at åbne komandopromt og skriv sfc /scannow og sæt din
win CD i drevet og tryk ENTER,for at tjekke dine system filer er i de rigtige versioner og at der ikke mangler nogle.
Manse9933

Kommentar
Fra : viask

Dato : 03-07-03 12:53

Kære Oscar-
Jeg har installeret opdateringer nu, men computern har desværre standset allerede 2 gange i dag.
Jeg går videre til Manse.
Men tak fordi du svarede.

Kommentar
Fra : oscar44

Dato : 03-07-03 13:58

Det var så lidt - jeg var sikker på at det ville hjælpe, da jeg har set tilsvarende før hvor det løste problemet.
I værste fald "ville jeg nok" hvis det bliver for "nørdet" ;) så - backup - format c: - geninstaler WIN98 ;)

Eller prøv at instalere en MOZILLA Browser . www.mozilla.org

hvis ikke den laver samme problemer som IE - så er problemet dit OS.

/mvh.
Oscar

Kommentar
Fra : viask

Dato : 03-07-03 18:20

Kære Manse

Jeg har prøvet at køre scandisk fra "planlagte opgaver". (Det der med at lægge en genvej på skrivebordet og køre det derfra, virker ikke.)
Jeg lukker alle programmer ned med hjælp af alt+ctrl+delete og så kører jeg scandisk, men den bliver ved med at starte forfra. Den har kørt sådan i en time nu. :-#.
Min diskfragmentering laver det samme nummer, så nu har jeg downloadet "Diskkeeper", og den virker fint.
Jeg har også åbnet kommandopromt, men når jeg så skriver "sfc/scannow" siger den: forkert kommando eller filnavn.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-03 01:31

Det skal være med et mellemrum sfc /scannow ,eller prøv bare at skrive sfc og så enter,eller sfc help ,enter ,prøv også chkdsk.exe ,enter,eller i kør
fra start menuen chkdsk.exe , ok,prøv også i kør at skrive dfrg.msc ,ok
og lad os se hvad der sker.Husk at sætte din win CD i drevet når du skriver

sfc /scannow ,enter

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-03 01:40

prøv også bare at skrive help i komandopromt enter.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-03 01:54

Her kan du også se forskællige system komandoer og links til windows 98

http://www.windows.no/win_98.php

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-03 03:02

prøv og ryd op i temporary internetfiles(slet)

http://support.microsoft.com/?kbid=185836

Kommentar
Fra : viask

Dato : 04-07-03 22:13

Kære Manse-
Jeg kan simpelthen ikke få kommandopromt til at reagere, men gennem at skrive sfc i kør
får jeg et kontrolprogram til systemfiler at køre, og det har jeg nu kørt. Jeg synes, at det hele kør lidt bedre nu, men jeg giver det lige et par dage, så får du besked.
Jeg synes, I er så søde at I gider svare på mine spørgsmål (Manse og Oscar) Tak !! Jeg synes, jeg har lært en hel del. Synd,at jeg ikke kan give jer points begge to.

Godkendelse af svar
Fra : viask

Dato : 05-07-03 13:12

Tak for svaret Manse9933
Selv om jeg ikke fik tingene at virke som du beskrev dem, så fik jeg dem til at køre til sidst.
Jeg vil selvfølgelig også gerne vide, hvorfor scandisk bliver ved med at starte forfra, selvom jeg har lukket alt (undtagen explorer) ned med ctr alt del. Men det kan jeg jo ikke belaste dig med.