/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Jeg bruger lampeole
Fra : figaro88
Vist : 214 gange
100 point
Dato : 14-09-20 13:27

Jeg er begynt at bruge lampeolie i stedet for terpentin, til mine oliemalerier, hvad synes ander om det?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 14-09-20 14:15

Er det egentlig ret ligegyldigt hvad 'ander' synes om det hvis det fungerer for dig?

Lampeolie er jo også vegetabilsk terpentin, så det er jo helt efter bogen...

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-09-20 16:09

forskellen er vel tørretiden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-20 17:51

Lampeolie er bestemt ikke vegetabilsk og heller ikke terpentin.

Men dampene er ikke så sundhedsskadelige som fra terpentin.
Ulempen er at lampeolien, som nærmest kan lignes med petroleum, ikke er så god til at opløse oliefarve som terpentin.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 15-09-20 09:56

Lampeole hmmmm,

kender kun kjole ole

Kommentar
Fra : persens

Dato : 15-09-20 10:44

Lige en sidebemærkning om lampeolie:
Den er virkelig god til at fjerne resterne af den dobbeltklæbende tape på gulvet efter fjernelse af et gulvtæppe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-09-20 20:24

Det, som sælges som lampeolie er på det nærmeste det samme som, det dertidligere hed lugtfri petroleum. 'Det vil sige almindelig petroleum hvor diverse ildelugtende forureninger er raffineret fra.
Det er muligvis godt nok til at "fortynde" visse oliemalinger, så længe man kun bruger en lille smule "fortynder" .

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-09-20 08:11

madolie

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-20 09:31

Madolie er helt udueligt som fortynder . Det tørrer aldrig men harsker og maleriet vil lugte ilde.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-09-20 15:48

forskellen er vel tørretiden - det har intet med tørretiden at gøre,
det er sikkativ som sørger for det tørrer...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-20 10:26

Traditionel oliefarve er lavet med linolie. Selv om man siger at det tørrer, er det i virkeligheden en optagelse af ilt fra luften, so omdanner det til et fast stof. Sikkativ er et stof som fremmer denne iltoptagelse. Men lampeolien er kemisk noget helt andet, den kan kun tørre ved fordampning. Den proces fremmes ved en rimelig høj stuetemperatur.