/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ventilator badeværelse starter ikke :(
Fra : dayworker24
Vist : 204 gange
200 point
Dato : 01-09-20 21:45

Jeg har købt en ventilator i harald nyborg https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ep-ventilator-med-jalousi-ht
Jeg har sat den op og vil bruge den som fugtstyret. Den har 3 lednings indgange (L, N, S)
Jeg har tilsluttet den til L og N da jeg går ud fra S er signal til evt lys. Den har fast strøm.
Når der er fugt i lokalet begynder en rød diode at lyse når fugtniveauet stiger og jalousiet åbner så også, men blæseren går ikke i gang.
Jeg må indrømme at jeg finder manualen svær at læse og derfor tyer jeg til hjælp. Nogen der har et bud. Hilsen Kenneth.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-09-20 22:03

Det står højt & "larmende" i manualen:

Herefter monteres El. Fjern her skruen midt i
ventilatoren, og De kan komme til el tilslutningen. N står
for nul, L for fase og S for tændledning. Hvis S og L er
ombyttet ved montagen, så kører ventilatoren hele tiden.

Hvorfor har du valgt dine egne antagelser for tilslutning, når det er så enkelt beskrevet i manualen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-20 22:32

Som jeg ser det:

N skal have nul (som regel lyseblå)

Den øverste tegning:
L er linje også kaldet Fase som monteres til fasen fra lyskontakten
S er samme fase fra lyskontaktens mellemledning til lampe.
Kontakten vil starte blæser og lyset
Fugtigheden vil starte blæser uanset om lyset er tændt

Den nederste tegning:
L er linje og monteres til fasen fra lyskontakten
S er samme fase fra lyskontaktens mellemledning til lampe.
Fugtiheden vil starte blæseren hvis fugtighedsmåleren kræver det og lyset er tændt

Hvilken tegning har du monteret den efter

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-09-20 04:13

2 ting du kan prøve
1. Sæt konstant strøm på s og nul på n (køre ventilatoren)? Hvis ikke kan det være at hullet ventilatoren sidder i er i lille smule for lille og trykker på propellen eller den er defekt

2. Ringe til en el installatør

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 02-09-20 10:29

hej Eyvind
Ventilatoren er monteret med strøm fra et andet rum, for at få den til at starte uafhængigt af lyset i badeværelset.
Så jeg vil gerne montere ventilatoren uden indblanding af lyset, men er det ikke muligt?

Som det er nu, så registrerer ventilatoren at fugtniveauet overstiger den bestemte fugtighed og en diode begynder at lyse. Derefter åbner Jalousiet sig så, men som sagt så begynder blæseren ikke. Jeg forstår så bare ikke hvis der skal kobles noget til S og hvis der i så fald skal, hvordan kan jeg gøre dette ?

Hilsen Kenneth.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-09-20 13:35

Så længe der ikke er ledning på S kører ventilatoren IKKE.

Lad nu være med at lave dine egne konklusioner/antagelser, når du ikke har nogen forstand på det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-09-20 14:52

Du bør/ må ikke hente strøm fra et andet rum.

Der er flere muligheder for montage, men da du allerede er ude hvor du ikke kan bunde, vil jeg ikke anvise de muligheder. Det er for farligt.

Ps. Du fortalte ikke endgang hvilket af de to diagrammer du har forsøgt dig med.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 02-09-20 17:39

Jeg kan godt fornemme hvor det hele bærer hen og derfor så kontakter jeg en fagmand. Mange tak for de forskellige inputs :D