/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvomotor sætter ud under nedbremsning
Fra : volvo2003
Vist : 687 gange
86 point
Dato : 02-07-03 22:50

Jeg fik for et par uger siden justeret motoren og renset kaburatoren på min gamle volvo 340, hvorefter den har kørt fint i ca. 1.000 km.

Under kørsel forleden opstod der pludselig det problem, at motoren satte ud under nedbremsning, når farten havde været over ca. 80 km i timen. Efter en periode holdt det op igen.

I dag har jeg haft samme oplevelse, hvor motoren starede med at sætte ud under nedbremsning, straks motoren var blevet varm. Efter 400 km på motorvejen havde den dog ikke problemet, da jeg kørte fra igen.

Ved kørslen i dag kunne motoren nogle gange holdes i gang ved nedbremsningen, hvis jeg holdt foden ganske let på speederen. Andre gange døde den alligvel og batterilyset tændte. Bilen kan uden problemer startes med det samme igen, når den holder stille.

Er det et problem, der let (og billigt) kan løses?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-07-03 02:07

Det kan lyde som om at der er meget vand i din tank, og der af også i din kaburator, der "stopper" benzinen. Det er neme og billig at finde ud af.

Accepteret svar
Fra : banzon

Modtaget 86 point
Dato : 03-07-03 09:40

Hej Volvofan

Når du netop har fået renset og justeret din volvo er der sandsynligvis blot sket det at din mekkaniker har justeret tomgangen lidt ned efter han har justeret din tænding og den derfor steg lidt.
Når du bremser bruger din bil lidt kræfter på bremseforstærkeren og derfor er der stor risiko for at den går istå hvis den blot står 100 omdr. for lavt, jeg kører selv volvo s 40 t4 og det er det samme problem hvis de stiller den for lavt i tomgang.
Problemet opstår fordi sådan en volvo går helt rent allerede ved 500-600 omdr. i tomgang når den ikke bliver belastet men når du bremser længe eller bruger meget vacum fra din bremseforstærker måske også noget strøm så nedsætter du jo omdrejningstallet til noget mindre end 600 omdr.
Så kort og godt prøv at stille tomgangen op på 750-850 omdr. så er dit problem sikkert løst.

/banzon

p.s.

da det opstår når motoren er varm er det fordi at når den er kold kører du jo med chocker....altså med flere omdr.

Godkendelse af svar
Fra : volvo2003

Dato : 28-07-03 14:53

Tak for svaret banzon.

Kommentar
Fra : banzon

Dato : 29-07-03 23:09

Det var så lidt, altid glad når jeg kan hjælpe