/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Taghældning på min garage
Fra : jensviggo
Vist : 251 gange
100 point
Dato : 29-08-20 16:45

Hvordan finder/regner jeg taghældning/vinklen ud på taget. Findes der måske en app eller lignende?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-20 17:13

Næ du bruger bare et vaterpas og måler hvor meget du skal hæve det i den nederste ende for at det bliver vandret . Derefter måler du længden af vaterpasset. Forholdet mellem de to størrelser er tangens til hældningsvinklen.
I en tabel eller med en god lommeregner finder du så arcustangens til forholdet. Det er så vinklen.
En app ville forlange de samme størrelser målt.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-08-20 17:31

Jeg prøver og mange tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-20 22:00

Tømmerhandleren kan også fortælle hvor meget taget skal falde pr. meter..................alt efter hvilken hvilken belægning du har tænkt dig at bruge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-20 09:50

på lommeregnere finder man den ofte som arctan eller reciprok til tan. For små vinkler, under ca. 10° er har sinus og tangens næsten samme værdi. så du kan også bruge sinus hvis det kun er det din lommeregner har.

Du kan også finde en tangens tabel på nettet her. du skal bare bruge den omvendt. Når du kender resultatet skl du bare finde den vinkel det passer bedst med.

http://www.detslor.dk/matematik/tabeller/tangenstabel.htm

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-09-20 08:45

Det enkle svar
Hvis dit vaterpas er 1 meter er 9 mm slip i den ene ende ca. 1 grads hælning.
Hvis dit vaterpas er 1 meter er 9x2 mm slip i den ene ende ca. 2 grads hælning.
Hvis dit vaterpas er 1 meter er 9x3 mm slip i den ene ende ca. 3 grads hælning.
...
Hvis dit vaterpas er 1 meter er 90 mm slip i den ene ende ca. 10 grads hælning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-20 16:47

hej boyelauritzen.
der må være noget fundamentalt galt i dit regnestykke. 9 mm på 1 m er jo tæt på 0,01 i absolut vinkelmål ( radianer ) det kan ikke passe blot tilnærmelsesvis med 1 grad.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-09-20 23:38

Ja. Jeg havde en regnefejl.

Med radius som et 1 meter lang Vaterpas.

Omkredsen på 360 grader er pi × Diameteren: 3.14 * 2 meter = 6.28 meter.

Dvs. buevinklen er 1 x 6280 millimeter/360 grader = 17,4 mm for 1 grad.
Dvs. buevinklen er 2 x 6280 millimeter/360 grader = 34,8 mm for 2 grad.
Dvs. buevinklen er 3 x 6280 millimeter/360 grader = 52,2 mm for 3 grad.
...
Dvs. buevinklen er 10 x 6280 millimeter/360 grader = 174 mm for 10 grad.

Buelægden er tilnærmelsesvis lig den lige afstand mellem bue enderne, for små vinkler (mindre end 10 grader).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-09-20 17:17

Hej igen boyelauritzen.
Dit nye regnestykke er heller ikke helt godt.
Der er det buestykket du regner med og ikke en katete i en trekant.

Men jeg medgiver dig at for små vinkler er buen, sinus og tangens tilnærmelses vis lige store.
Der er jo heller ikke skrevet noget om hvorvidt afstanden skal måles vinkelret på vaterpasset eller vinkelret på tagfladen.
Kun ved vinkler over ca 10° gør det i praksis nogen forskel .

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-09-20 11:56

Hej Transor

Du svarer selv på, at mit svar er rigtigt i praksis, og når man skal have opfyldt minimums krav for taghældning.

Hvis du ønskede det teoretiske bedste svar, burde du have skrevet det i spørgsmål.

NB:
Det var ligesom optagelsesprøve til første klasse, hvor vi bl.a. fik opgaven, at tegne en streg på, hvor vi ville gå for at finde vores bold igen, vi havde fået kastet ind i en have, og ikke så hvor landet, og stadig lå.

Mit praktiske svar var på opgaven var:
En ret linie hen til det mest sandsynlige sted for, hvor bold var endt.
Derfra afsøgte jeg haven systematisk, og endte med streg langs "hækken", langs den side bold var kastet.

Men jeg fik et ikke maksimumpoint for min praktiske besvarelse af opgaven.
Maksimum point havde været givet for den teoretisk bedste besvarelse - hvor ingen linjer krydsede hinanden.

Fejlen ved opgave formuleringen var, at perspektiv for svar ikke var klart.

En uretfærdighed - jeg fik luft for - da kommuneskolen blev nedlagt, og overgik til privat skole 50 år senere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-09-20 08:49

Jeg medgår at min sidste bemærkning var overflødig.