/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
8 gb ram eller 16 gb ram ?
Fra : susss
Vist : 403 gange
100 point
Dato : 19-08-20 19:28

Står og skal købe en ny stationær pc, men er i tvivl om jeg skal vælge 8 gb ram eller 16 gb ? Hvordan vil forskellen være ? en som sælger pc-er skrev at var der for mange gb og man ikke bruger dem kan maskinen begynde at arbejde langtsommer er det mon korrekt ? Jeg skal bruge maskinen til at kunne se film på og redigere en masse fotos ..så der skal være god plads til billeder og den skal kunne arbejde hurtigt ? og ja ved at jeg skal vælge ssd

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-08-20 19:30

En hurtig processor er mere vigtigt end så megen ram

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-20 19:42

Hvis du arbejder i dybden med billeder er det godt med mange ram............altså hvis din computer kan håndtere så meget ram.
Til hurtige spil bruges der meget RAM til cpu og meget RAM til skærmkortet.

Til almindelig billede lagring og overførsel fra eks SD kort (helst cat 10) er det efter min mening godt med 8 GB.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-08-20 20:41

Citat
en som sælger pc-er skrev at var der for mange gb og man ikke bruger dem kan maskinen begynde at arbejde langtsommer er det mon korrekt ?

Det er vist noget være vrøvl.Computerene bruger kun den mængde RAM den har brug for.

Læst punkt 9 i denne guide:
https://www.avxperten.dk/blog/langsom-computer-21-gode-raad/

Meget RAM er kun nødvendigt når du kører mange programmer samtidigt eller arbejder med store filer.

Hvis jeg husker rigtigt er en Blue Ray Disk på 25 GB, så hvis du vil redigere en koplet film, og vil kunne gøre det i RAM alene skal du så altså over 25 GB, det giver ingen mening, når du har en SSD i maskinen der kan mellemlagres på.

Jeg har selv en DELL PC med 8 GB RAM, og den har meget sjældent været over 50 % udnyttelse.
Selv når jeg spiller større spil i HD opløsning. En God processor og et kraftig grafikkort er mere nødvendigt.

En kraftig CPU, med en clock frekvens på omkring 3,0
8 GB RAM
Et dedikeret grafikkort med minimum 3 GB RAM
EN System SSD på 500 GB, og så evt. en almindelig HD 1 elle 2 TB til Data

Så er du vist godt kørende.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-20 20:57

Jeg har også 8GB RAM som jeg til gengæld aldrig har haft brug for.
Der er andre ting ved en computer,som er meget vigtigere.
Det er bl.a. en stor, pålidelig og hurtig harddisk med en stor Cache.
Dertil et hurtigt grafikkort med egen RAM

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-08-20 23:39

Citat
en som sælger pc-er skrev at var der for mange gb og man ikke bruger dem kan maskinen begynde at arbejde langtsommer er det mon korrekt ?

Jeg er fuldstændig enig med Brassovitski i at den sælger har sagt noget vås. Jeg har faktisk en uddannelse som gør at jeg kan sige dette med rimelig sikkerhed. I mange tilfælde kan man faktisk opleve at en PC bliver hurtigere af at der kommer mere RAM i den.

Citat
Jeg har også 8GB RAM som jeg til gengæld aldrig har haft brug for.

Du har sikkert haft glæde af dem alligevel. Hvis et program eller selve Windows skal bruge mere hukommelse end der er RAM til bruger Windows en spoolfil på harddisken hvor en del at indholdet i RAM'en gemmes til når det skal bruges. Det er det der gør at en PC bliver langsom hvis der er for lidt RAM i den.

Jeg ville helt klart vælge 16 GB specielt når maskinen skal bruges til fotoredigering. Og hvis jeg kunne få RAM-klodserne til en rimelig pris ville jeg måske gå helt op på 32 GB eller mere.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-08-20 00:35

Jeg har også 8GB RAM som jeg til gengæld aldrig har haft brug for.
Det samme her og har aldrig haft brug for mere af den salgs = mine er af ældre type med langsom
? Clock frekvens, men kan vist tunes op.
Har også 8GB Ram med en intel core i7 som virker fint, men kommer du op i filmormater der nærmer sig en opløsning på 10000x10000 Pixel?? K/ HDMI og hvad det ellers hedder? så er alt sgu for langsomt, da det vil tage flere dage om at lege med de fil størrelser.

Jeg leger selv med 4K som ingen problemer giver mig, dog kan der næsten ikke findes GRATIS software der kan ? lege med den slags filer.

https://kdenlive.org/en/
Er et af de gratis programmer der kan redigerer 4+K film uden de store problemer og er gratis - dog med visse redigerings fejl/ problemer.

Har du bare almindelige billeder på op til 10Gb burde alle moderne PC kunne klare opgaven ? med det rigtige software, det har intet med med hardware at gøre.

Jeg bruger dagligt
https://www.google.com/search?q=tmpgenc+authoring+works&sxsrf=ALeKk02hY6HwjCk1cu3RTRIPV_mMtpIC5g:1597876350485&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwimzI-iqajrAhXqs4sKHTonAxsQ_AUoAnoECAwQBA&biw=1455&bih=684

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-20 06:48

Citat
Har du bare almindelige billeder på op til 10Gb burde alle moderne PC kunne klare opgaven ? med det rigtige software, det har intet med med hardware at gøre.
Vås! Selvfølgelig har det noget at gøre med hardwaren. Hvad er en moderne PC? De PC'r der ofte betegnes som kraftige studie PC'r, vil nok føles lidt langsom til seriøs fotobehandling, specielt hvis du arbejder i RAW formatet. Ofte har de kun 4 GB RAM, 500 GB SSD, og ikke noget dedikeret grafikkort.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-08-20 07:54

Jeg er helt enig i Brassovitski's sidste indlæg. Man ser ikke umiddelbart om maskinen bruger alle de RAM der sidder i den! Man mærker det ved at den bliver hurtigere til de RAM-krævende opgaver, og at den arbejder mindre på harddisken! Og fotoredigering kan ikke andet end være RAM-krævende.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-08-20 09:31

Som udgangspunkt kan du ikke få for meget RAM. MEN hvis du bare checker mail, suser rundt på nettet og måske lige spiller lidt kabale, så er der ingen grund til at bruge mange penge på RAM.

Så mit svar. Har du pengene til 16GB og er villig til at bruge dem, så gør det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-20 11:51

Jeg laver meget højopløst vidioredigering , tegner, og andet krævende arbejde.
Jeg holder også øje med hvad der belaster computeren og hvilke ressourcer der bruges.
Der har aldrig været over 6 GB Ram i brug.
Derimod sker det under convertering af videofiler til mp4 formater at grafikkortet er flaskehalsen.
Programmet kunne også indstilles til at bruge cpu istedet, men det er meget langsommere.

Der har aldrig været brug for alle 8 GB RAM .
Det kan være at der findes spilprogrammer, som kan udnytte mere RAM. Men jeg spiller næsten aldrig.
Så mit råd er . Brug pengene på et godt selvstændigt grafikkort og to hurtige harddiske med mest mulig cache.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 13:46

Hvor er det fint at så mange gider komme med deres kommentare..da jeg godt vil lære noget mere om det her..Jeg står imellem to maskiner jeg har printet ud..Nu kan jeg se at nogen taler om Godt grafik kort..den ene står der at grafik processor hedder AMD Radeon RX Vega 8 Den anden maskine der hedder den INTEL UHD Graphics 630 ?? Jeg ander ikke hvad det betyder..Hvad er godt og skidt her ? er de begge to gode til foto redigering..vil lige sige at jeg ikke redigere i raw format.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 13:53

Den ene Processor Intel core i5 (9.gen)9400/2,9 ghz Den anden AMD Ryzen 5 3500u/2,1 ghz den sidst nævnte her har 4 mb cache hukommelse den første har 9 mb. Men hende der ville sælge den ene af maskinerne sagde hun ville nok gå efter hvor meget effektiv hukommelsehastighed de har ..og der har den ene 2666 mhz og den anden har 2400 mhz ? så ja det er lige til at blive lidt forvirret..hvad jeg skal tænke mest på inden ..Den skal som sagt bruges til redigering af fotos og se film fra viaplay og se musik videoer og surfe på nettet.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 13:55

De har begge to ssd 512 gb den ene på 8gb ram den anden 16 gb de koster det samme .Den ene er Acer og den anden er Lenovo

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-20 14:25

Umiddelbart lyder det som om at de begge har onbaord grafikort, så du kommer nok ikke uden om at opgradere med et dedikeret grafikkort.
Jeg mener alle AMD Ryzen 5 3500u/2,1 ghz, processorerer har et rimelig godt grafikkort indbygget, som komunikerer direkte med CPU'n.

Intel processoren score 9615 i Average CPU Mark,
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-9400+%40+2.90GHz&id=3414

AMD Ryzen 5 3500u/2,1 ghz scorer 7130 Average CPU Mark
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-3500U-vs-Intel-Core-i5-8365U/3421vs3447

Så ud fra CPU ydelsen på de 2 maskiner er det nok Intel maskinen du skal gå efter.

Det ville hjælpe gevaldigt, hvis du kunne smide et link til de 2 maskiner her i tråden.

Ifølge dette link har AMD grafikkortet den bedste ydelse.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-UHD-Graphics-630-Desktop-Coffee-Lake-i5-i7-vs-AMD-RX-Vega-8-Ryzen-iGPU/m356797vsm441833

Jeg ville selv være meget i tvivl om hvilken maskine jeg skulle vælge, men jeg tror at den samlede ydelse på AMD vil være højere end på Intel maskinen, specielt, hvis der skal kigges på den samlede grafikydelse, men jeg ville absolut ikke gå under 6-8 GB RAM.
Når det er en stationær maskine, kan man jo altid opgradere med et dedikeret grafikkort. Det behøver ikke koste en bondegård. Jeg spiller selv forskellige spil, og har netop opgraderet grafikkortet til et med 3 GB RAM, til lige over en tudse, og det kører fortrinligt.
Man skal være meget spillegal, for at investere flere tusinde kroner i et grafikkort.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 15:09
Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 15:12
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-20 15:48

Jeg har ikke studeret den første Lenovo'n, så meget endnu. men umiddelbart virker kabinettet meget lille, og jer er bange for at der ikke kan udvides med et standard grafikkort, da kabinettet betegnes Small form factor, de kræver normalt også specielle grafikkort. Den har helt sikkert onboard grafik, altså ikke et grafikkort der kan udskiftes, og det ser ikke ud til at den har en ekstra PCI sokkel til et andet kort. Fingrene væk, hvis du regner med nogen sinde skulle opgradere den.

Aceren har samme problem, dog har den mulighed for at montere et andet grafikkort, dog også kun de specielle Small form factor, kort.

Så konklusionen må være. Jeg ville vælge Acer PC'n, den væsentligste grund er tubo mode på 4,1 GhZ.

Men vær klar over at når man vælger et Small form factor kabinet, er det meget vanskeligt at opgradere.

Jeg er ikke gået i dybden, med opgraderings mulighederne. Men husk minimum 8 GB RAM.

En af de ting jeg ikke har undersøgt nærmere er muligheden for en ekstra HD i maskinerne.

Iøvrigt håber jeg det er film du streamer du skal se, da der ikke er dvd/Blue ray drev i nogen af maskinerne.

Jeg fandt i fart heller ikke lige ud af max. opløsning på grafikkortet. DCet er faktisk ikke oplyst på nogen af dem.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 16:22

Ja det med dvd drev..der bliver jeg nød til at købe en ved siden af ..da jeg skal have mit photoshop element ind i maskinen ..og nej det er ikke meningen at jeg skal have sat ekstra kort i ..da vi ikke ander hvordan man gør..så det bliver ikke på tale er jeg sikker på . Flytter også sommetider fotos over på min ekstern hardisk ved siden af. Men Acer maskinen har kun 8 gb ram .

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 16:25

Cache er også større på Acer kan jeg se .

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-20 17:20

Nu har jeg efterhånde fundet de forskellige specifikationer. Min konklusion.
Hvis jeg havde valget mellem lige præcis de 2 du her har kig på, er jeg blevet total overbevist om at jeg ville vælge Acer maskinen. Synes du ( GB RAM er for lidt, kan der opgraderes med 8 GB ekstra for omkring 200- 250 kr.

https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/ram/?laveste_pris_inkl_fragt=0-87188&teknologi=ddr4+sdram&kapacitet=equal!8000000000&frekvens=min!2666000000&model=dimm+288-pin&q=&sortering=popularitet&sort_retning=desc

Jeg tænker næsten du kan få Proshop til at sætte dem i med det samme, hvis du mener det er nødvendig.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 20:00

https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Mac/Acer-Aspire-TC-390/2820593
De nævnte også denne her..men synes den har mindre cache og hastighed..

Kommentar
Fra : susss

Dato : 20-08-20 20:19

Jeg tænker lige lidt over det.. Men ja kan godt se at den Acer har højere tal .

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-08-20 20:20

Den væsentligste forskel er at grafikkortet i den sidste er noget kraftigere. Du behøver ikke tænke så meget på størrelsen af cache når der er en SSD i maskinen. Cache er et mellemlange der ligger mellem SSD'n og processoren, der opbevares de sidst brugte filer så de er hurtige at få fat i, men da både SSD og interfacet er meget hurtige betyder størrelsen på cache'n ikke så meget. Det betyder mere når der er en almindelig HD i maskinen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-08-20 20:29

Jeg kender også en masse til hardware og tænker at de 2 computere er rimelig ens mht. performance.
Det du nok løber tør for først er SSD - så jeg ville vælge 512 GB.
8 GB burde være fint - Photoshop bruger ikke meget - måske 250-1000 MB afh. hvor mange lag du har åbent.
Hvis du kan så vælg lidt hurtigere RAM - det er godt når man skal swappe imellem foto og programmer m.v.

Hvis du kan vente nogle uger så er der i EU ved at blive udrullet en del gode nye processorer fra AMD som hedder f.eks. 4350G / 4650G / 4750G - de vil være en del hurtigere og bruger en del mindre strøm og koste det samme som de 2 PC du linker til.
Forløbelige test viser at det en ret stort hop i performance man får denne gang - I de seneste år har det gået lidt langsommere.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-08-20 22:58

Hvis du køber nyt, så tænk på kølingen, både Ram og CPU
En standart CPU blæser er noget gylle, har selv monteret denne på min pc og den sænker varmen fra knap 90 til 60* når den virkelig er på arbejde og normalt ingen grader over 40-45* ved almindelig brug og 30* når den bare står stille.
https://www.ebay.com/itm/3-Pin-CPU-Cooling-Fan-PC-Quiet-Cooler-High-Performance-Heatsink-Radiator/293022599640?hash=item44398209d8:g:VfEAAOSwdOdcmex-

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-08-20 23:01

NB min er med 2 blæsere.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 07:26

Min gamle pc som køre endnu..har kun 8 gb og der har jeg kun brugt en kvart af den runde cirkel så tænker det måske slet ikke er nødvendigt med de 16 gb, men den har 1 Tb plads..så jeg må vælge en med 512 gb. og det har de jo begge to dem jeg har linket de to første.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 07:34

Nu spørger jeg nok om noget som I nok måske kan grine af..men 8 gb ram og 512 gb kapacitet i Hardisk ? Går ud fra at de 512 gb er pladsen til billeder ? og de 8 gb er hastigheden ? ja men hastigheden..hvorfor skriver man så også Cachehukommelse på de 9 mb hvor bruges de ? vil godt være helt dus med det her ??

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 07:43

Går ud fra at man tjekker under lokal disk ved Windows i instillinger hvor meget plads man har brugt på sin hardisk ? eller tager jeg fejl ? inde under denne pc ??

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-08-20 07:45

RAM er der hvor de filer og programmer du arbejder med ligger.
Cache er som jeg tidligere skrev et mellemlager /buffer, hvor det der hentes/lægges på harddisken.
Cache'n har ikke så stor betydning når der er en SSD i maskinen.
512 GB er den plads du har til styresystem, programmer og dine brugerfiler, billeder, dokumenter, osv.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-08-20 07:47

De 9 MB cache er et hurtigt lager som ligger på CPU'en. Det er lidt en svær parameter at sammenligne, da mængden afhænger en del af hvordan arkitekturen af CPU'en er skruet sammen.

Det er bedre at sammenligne hastigheden på de 2 CPU overfor hinanden.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9400-vs-AMD-Ryzen-5-3500U/m735306vsm760067

Kom i øvrigt til at se at Lenovo-computeren er lavet udfra komponenter fra en bærbar computer. Det betyder at Acer computeren er en del hurtigere !!

Et andet tilbud som du også kunne overveje - hvis du vil have et godt grafikkort med så kunne du købe denne her i stedet:
https://www.fcomputer.dk/foeniks-fse6-faerdigsamlet-gamer-computer
Men den bruger så +20 watt til grafikkortet.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 08:03

Tak så blev jeg det klogere..rart at få en masse af vide omkring køb af pc. Ringede ellers for nogle dage siden til Proshop..for at få råd..han spurte om jeg ikke kunne gå på nettet og finde ud af hvad de forskellige ting betyder eller få en til at hjælpe...Tænkte med det samme tak for kaffe..han vil da ikke sælge noget til mig....Så tænker han havde fået det forkerte ben ud af sengen . For har skam fået masser af god service fra det firma fra tidligere henvendelser. Så sagde i telefonen at jeg troede det var dig der kunne hjælpe mig med det ..så siger han så ..Så giv mig varenummer så jeg kan sige hvad forskellen er imellem de to pc-er.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-08-20 08:45

Citat
RAM er der hvor de filer og programmer du arbejder med ligger.
Cache er som jeg tidligere skrev et mellemlager /buffer, hvor det der hentes/lægges på harddisken.
Cache'n har ikke så stor betydning når der er en SSD i maskinen.

Cache kan være flere ting. Den cache som findes i selve CPU'en er et mellemlager mellem CPU og RAM. Data og programinstruktioner lægges først ind i Cache-lageret i den rækkefølge som elektronikken mener at de skal bruges, og de data som CPU'en vil gemme i RAM vil først blive gemt i cache-lageret. Proceduren for alt dette er meget kompliceret, men det får computeren til at arbejde en smule hurtigere.

Cache-lageret til harddisken fungere en smule mere enkelt, men ellers er pricippet det samme. Hastighedsgevinsten kan være stor ved de gammeldags elektromekaniske diske, men væsentlig mindre med SSD.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-08-20 10:30

Tak ivaerksaetter@jemfix.com, for supplerende oplysninger.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-08-20 10:32

Citat
Tak ivaerksaetter@jemfix.com, for supplerende oplysninger. Glad Blink

Der skulle have stået Tak "Soren_Steen_Nielsen" for supplerende oplysninger.
Der lå åbenbart en E-mail adresse i 'Klippebordet'.

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 10:58

Tak for svaret Brassovitski.Tak for en masse god råd..som jeg har taget til mig..må bestille den maskine Acer regner jeg med

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-08-20 11:05

Held og lykke med den nye maskine. Der er jo altid 14 dage fuld returret, når man handler på nettet, hvis den nu rammer helt ved siden af dit behov.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 21-08-20 18:24

Tak for det Har bestilt den Acer fra Proshop...så det bliver spændende og en dvd afspiller så jeg kan få mit photo element ind på maskinen som jeg har købt for nogle år tilbage .

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-08-20 20:32

Hvis du har en licens til photoshop, kan du jo egentlig bare downloade en installationsfil fra nettet, du skal bare være sikker på at versionen passer.