/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hedebølge
Fra : ebg_888
Vist : 639 gange
500 point
Dato : 06-08-20 22:31

Nu er vi startet på den lovede hedebølge, som skal vare i over en uge, og alt bliver hurtigt knastørt.

Pindsvineplejere har allerede fået indleveret mange dehydrerede pindsvin,
på grund af manglen på DRIKKEVAND.

I forvejen er mangel på VAND en af de hyppigste dødsårsager hos pindsvin, da det er svært at finde naturlige vandhuller, og vi får færre og færre pindsvin i Danmark, selv om pindsvinet er fredet.

Mange steder er pindsvinene nu fuldstændig afhængige af, at der bliver stillet en skål med vand frem til dem. Helst en skål, der ikke vælter for let, gerne en urtepotte-underskål.

Hvis du vil hjælpe pindsvinene og holder af deres selskab i din have, så kan du stille vand ud til dem året rundt.

Pindsvin, som finder deres føde ved at rode i jorden efter orme, snegle, biller og lignende, har meget svært ved at finde deres mad i den tørre jord.

Hvis du vil hjælpe, så kan du vande jorden under nogle buske ved aftentide
- det vil også glæde solsortene, som også har det svært med den tørre jord.

Du kan også strø lidt katte-tørkost ud i haven.

På forhånd tak, hvis du vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-08-20 23:43

Og de fleste af den slags gode råd, bliver til foder for Rotter...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 07-08-20 00:55

Citat
Og de fleste af den slags gode råd, bliver til foder for Rotter...

Jamen, så kan man jo droppe katte-tørkosten.

Det vigtigste vil altid være en skål med vand
- og eventuelt hjælpe med at vande et stykke jord, så pindsvinet lettere kan finde føde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-08-20 20:34
Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-08-20 13:25

Hej Benjamin.Hansen.

Du mener forhåbentlig ikke, at pindsvin (og andre vilde dyr) skal fortsætte med at dø af tørst på grund af angst for rotter?

Pindsvin kan ikke bevæge sig så langt omkring efter vand som andre dyr, og lever tit tæt på mennesker i for eksempel parcelhushaver, hvor der ikke længere er naturlig adgang til vand.

I over 20 år har jeg sat vand ud til pindsvin og fugle, og jeg har aldrig set en rotte (hverken dag eller nat) i nærheden af drikkeskålene.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-08-20 13:30

Jeg mener ikke at dine pindsvineindlæg er spørgsmål, mere en blanding af forkyndelse og jeg er lidt bedre end jer andre fordi jeg tænker på pindsvin.

Så kandu er jævnfør min optik ikke stedet for din forkyndelse.

Hvis man aktivt blander sig i de vilde dyrs gøren og laden, forpligter man sig til at gøre det altid, da disse mister evnen til selv af finde føde og dække deres behov.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-08-20 15:27

Citat
en blanding af forkyndelse og jeg er lidt bedre end jer andre fordi jeg tænker på pindsvin.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 10-08-20 12:16

Benjamin.Hansen, det har du så ret til at mene:

Citat
Så kandu er jævnfør min optik ikke stedet for din forkyndelse.

ebg_888, du fortsætter bare dine råd, som jeg har givet videre til dem, der kunne bruge dem.
Jeg ser heller ikke rotter, der løber rundt og leder efter vand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-08-20 12:25

ans.

Rotter ser man sjældent...

Og til indlægget, er det jo ikke et spørgsmål. End ikke et tip.

Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 11-08-20 11:31

Vi hare overflade rotter i haven - så ingen mad til dem eller pindsvind.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-08-20 09:07

Vores granitfuglebad bliver flittigt brugt, også af vores pindsvin

God varm weekend

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-08-20 14:40
Kommentar
Fra : Urias

Dato : 15-08-20 16:00

Vores granitfuglebad bliver også flittigt brugt, både af pindsvin og af rotter.
Har sat kamera op. Rotterne bliver jo også tørstige og søger den lette løsning.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-08-20 12:57

Jeg vander i øjeblikket hver aften jorden godt igennem flere steder i min have.
Det er tydeligt, at det gør gavn, for pindsvinene roder i den våde jord efter biller, orm og snegle.
Andre steder er jorden alt for tør.
Om dagen har solsortene glæde af den våde jord, når de leder efter regnorme.

Selvfølgelig sætter jeg også vand ud i skåle til pindsvin og fugle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-20 19:32

Vi har 3 vandsteder i skygge som bliver flittigt besøgt, men der er desværre ikke mulighed for pindsvin at komme ind i haven.
Der er lagt SF sten i så duernes badning ikke tømmer granitterne lige med det samme.
Det ser ellers skægt ud når duen pjasker og gråspurvene får brusebad.

Rotter............ min nabo siger at jeg har rotter på loftet, som han så fodrer en gang i mellem med lidt øl.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 22-08-20 11:35

Tak for opbakningen, ans.
Det varmede.

Kommentar
Fra : corehypnoseDK

Dato : 02-02-22 12:54

Tusind tak for dine gode råd - Jeg har mange pindsvin i min have.
Mvh Lars
https://www.corehypnose.dk