/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400v i garage - hvordan ???
Fra : anders_bak
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 29-07-20 14:21

Jeg har et hus med en fuldt isoleret garage der står ca. 20 m fra huset. Fra huset er der fra eltavlen ført strøm til garagen via husets kælder, ud gennem væggen og gennem et smalt nedgravet føringsrør ud til garagen. Det er 3*1,5 mm2 der er ført ud (altså 220V).

Udfordringen er at jeg skal have en gennemstrømsvandvarmer monteret i garagen, og den kræver 400V. Og når nu vi alligevel er igang vil jeg også gerne forberede til at der engang kan monteres en lader til en elbil i garagen.

Nu lægger landet imidlertid sådan at den tidligere ejer havde en elbil, og derfor er der faktisk monteret lader i kælderen der er forsynet med 400V og 3x32 ampere sikringer fra eltavlen (han havde så bare ladekablet trukket op gennem en ventilationsskakt der kommer op ved indkørslen), så det er jo oplagt bare at forlænge denne installation ud gennem kældervæggen og ud i garagen som supplement til den eksisterende 220 V installation.

Problemet er bare at jeg så skal grave op og fjerne terasse og brolægning for at trække kablet da der i føringsrøret kun er plads til et enkelt kabel (dem der har lavet det skylder kvajebajer for ikke at have fremtidssikret).

Spørgsmålet er derfor: Kan man trække en 5*6 mm2 fra 400V forsyningen hvis det altså kan være der (sådan som jeg har forstået det skal der 6mm2 til en 32 a sikring), og så ude i garagen bare bruge den ene fase fra denne til stikkontakter osv. med en mindre sikring ? og så de to andre til vandvarmer og billader i fremtiden da jeg har forstået det sådan at der kun behøves to faser til en 400V installation ?

Og nej, jeg har ikke tænkt mig at lave det selv, det betaler jeg mig fra, så humlen med spørgsmålet er egentlig bare lige at tænke løsningsmuligheder igennem inden jeg kontakter en elektriker der måske ikke tænker kreativt men bare vil forslå at der skal graves.....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 29-07-20 15:03

Der er 3 faser 0 og jord

Mellem 0 og en af de 3 faser er der 230 volt (gammel 220 Volt)
mellem 2 faser er der 400 volt /gammel 380 volt)

Der bør være jord med i det kabel / beskyttelses jord ledning)

Du må i samarbejde med din elektriker gerne selv lægge kablet ud, men elektrikeren skal montere i tavlen og stikkontakten.

Og ja der må godt sættes mindre sikring i den ene face (med begrænet sikrings holder).

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-20 15:23

Intet problem. Man kan sætte en undertavle der hvor kabel afsluttes og derfra trække ud 230V

Du behøver jo heller ikke fjerne det gamle kabel blot fordi du lægger et nyt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-20 15:29

Alt efter hvor langt der er, kan du måske også trække kabel ud, og banke et større rør igennnem i den position hvor der i dag ligger et tyndt.

Stikke en stålvier igennem rør, sætte denne i forenden af det nye rør og trække samtidig med at du banker det nye rør igennem.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 31-07-20 11:54

Eyvind - tak for svar, jep - selvfølgelig skal der jord med

Benjamin - ja en undertavle i garagen istedet for en mindre sikring i husets tavle var nok ikke en dum ide. Jeg er nød til at fjerne det gamle kabel da der er ikke plads til dem begge i trækrøret, og ideen med at banke det op er jo ikke dum, men der er ca. 20 m (som ikke er i en lige linje), og det gå under en gammel indkørsel hvor der har være tung trafik og igennem to fundamenter, så tror sgu ikke den går desværre (-;

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-20 12:02

Det kan jo også være du kan nøjes med at grave et enkelt hul hvis du banker et nyt rør igennem.

Alternativt er det jo ikke nogen sag at grave 20 meter med en minigraver, så står alle muligheder igen åbne.

Hvis terrasse ikke dækker alle 20 meter, kan det jo være du kan nøjes med at banke rør under denne. Eller måske tænke i at lægge en rende uden om. Koster dog lidt mere rør og kabel.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 27-08-20 13:23

Der er mig bekendt ikke krav til installationsvej for jordkablet.
Og du kan måske lægge jordledning mellem fliserne?

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 29-09-20 13:52

Tak for svaret Eyvind.