/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Kan drengen bo hos mig?
Fra : Carlam
Vist : 351 gange
200 point
Dato : 26-07-20 12:49

Jeg er "Papfar" for en dreng på 11 år. Hans biologiske far har frasagt sig al kontakt til drengen.
Jeg har fungeret som far, og han ser mig som sin rigtige far, fra han var 13 mdr.
Jeg bor ikke sammen med moderen længere, men han har sagt at han hellere vil bo hos mig af forskellige årsager.
Er det muligt at det kan ske?

Kommentar
Fra : netop

Dato : 26-07-20 13:06

Det finder du nok ikke et svar på i denne 'brevkasse'...
Det er jo et myndigheds anliggende i sidste instans.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 26-07-20 13:57

Børn kan bor det hvor forældrene bestemmer... Men hvis du kan få børnepenge med etc. ved jeg ikke, da det vel kræve et andet juridiske grundlag for at være værge.

Men grundlæggende bryder jeg mig ikke om tanken. Da jeg mener at barnet helst vil elskes af sine forældre, som udgangspunkt vel at bemærke.

Jeg har kun erfaringer med andres delebørn, og det er gennem tiden blevet til nogle stykker bekendtskaber gennem tiden.

For tiden er der en yndet sport i, at blive "den bedste forældre" (læs gerne bedste forældre). Hvor forældre på ulige vilkår gør det svært for modpart-forlældre, at blive og være god forældrerollen. Børn drages naturligvis mod dem der belønner dem bedst, så ved at give børn "godbidder" og overforkælelse, trækkes børn væk fra dem der grundlæggende er de bedste i deres opvækst.

En anden ting er at det kan være svært at lære barne gode værdier, hvis de hjemme eller der hvor de bor ikke skal bidrage til fælleskab og den gode stemning. Visse børn vokser op i et MCDonalds liv, hvor de kan leve af cheeseburger hele ungdommen, som konsekvens af forældrens krige og uafklarede følelser... Børn belønnes mere eller mindre væk fra deres ene forældre, og barnet fyldes gensidigt med forældres had og brændte følelser.

At børn helst vil elskes af deres egne forældre, er vist fint i Matador, hvor Daniel helst ville have haft en hest af sin far, som hans stedsøster fik sin hest.

Fra mine relationer var det svært for mødre, hvis børnene havde det godt eller måske endda lidt bedre hos deres far. "Tænk nu hvis barnet ikke kunne lide mor mere...".

Mine værdier har alle dage været, at uanset hvad skal børn havde det godt både ved mor og far (hvis far har frasagt sig kontakt er den mulighed ikke til stede). Måske er der en årsag til at mor ikke er den bedste opfindelse for barnet, men så er det vel det der skal håndteres først.

Jeg kan ikke det til at blive en god ide (i mit hoved) at et barn vælger at bo hos en mors ex.kæreste. Jeg kan da godt komme med eksempler på at jeg som voksen, kunne have syntes om ideen, men kan bestemt ikke se dette som en god løsning, når jeg skal anvende mine menneskeligeværdier.

Jeg har efter bedste evne forsøgt i mine relationer, at hjælpe til at børnene havde det godt begge steder, både hos deres mor og far. Når de har det godt begge steder, er der stort set aldrig konflikter.

Tekniske set kan det godt lade sig gøre at drengen bor ved dig, men jeg synes du skal mærke godt efter om dette vitterlig er en god løsning, eller om en bedre løsning vil være at mor får lidt mere hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-20 14:24

Det kan dette forum vist ikke svare på. Der kan være en masse Jura at kigge på, men måske kan de hjælpe dig her.
https://www.socialeretshjaelp.dk/Juridisk-r%C3%A5dgivning.2154.aspx

Som udgangspunkt er den bedste løsning = det der er bedst for barnet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-20 22:57

Moderen har vel forældremyndigheden, og en 11 årig kan ikke selv tage ansvar for et sådant ønske!
Kun hvor der foreligger ganske særlige og tungtvejende grunde, vil retten fravige dette udgangspunkt.

Godkendelse af svar
Fra : Carlam

Dato : 19-08-20 18:23

Tak for svaret Benjamin.Hansen.