/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor dør Hendrich Casparsen i Egense Sog
Fra : 2601
Vist : 168 gange
500 point
Dato : 19-07-20 12:48

Jeg søger efter hvor Hendrich Casparsen dør i Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt.

Det sidste jeg har på ham er en ft 1801:

Folketælling 1801.
Svendborg, Sunds, Egense, Schousboe Bye, , 72,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Svend Rasmussen, 53, Gift, Husbond, Bonde og gaardbeboer
Maren Jensdatter, 50, Gift, Hans kone
Karen Svendsdatter, 24,    Ugift, Datter
Inger Svendsdatter, 18, Ugift, Datter
Jens Svendsen, 14, Ugift, søn
Rasmus Svendsen, 12, Ugift, søn
Peder Svendsen, 6, Ugift, søn
Henrich Caspersen, 55, Gift, Tjenestekarl

Han er født september 1748 og døbt 15 september 1748 i Lindelse Kirke, Lindelse Sogn, Langeland Sønder Herred, Svendborg Amt.

Den 26 nov 1779 bliver han viet i Egense Kirke, Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt med
Mette Kirstine Rasmusdatter født 1751 i ?.

Note:
Den 26 November ungkarl Henric Caspersen
med Pigen Mette Kirstine RasmusDatter.
Egense Kirkebog side 46 første spalte nr. 2/1799. Opslag 27, Enesteministerialbog 1772-1805.

Hende har jeg sidst med i en FT 1801:

Folketælling 1787.
Svendborg, Sunds, Egense, Skousboe Bye, 1., 71,
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv:
Hendrich Casparsen, 38, Gift, Hosbond, Gaardmand
Mette Rasmusdatter, 36, Gift, Madmoder
Karen Hendriksdatter, 7, Ugift, deres Børn
Anna Hendriksdatter, 3, Ugift, deres Børn
Anna Sophie Hendriksdatter, 5, Ugift, deres Børn
Peder Hansen, 34, Ugift, Tienestefolk, National Soldat
Knud Nielsen, 14, Ugift, Tienestefolk
Johane Hansdatter, 19, Ugift, Tienestefolk

Folketælling 1801.
Svendborg, Sunds, Egense, Schousboe Bye, 97,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv:
Mette Rasmusdatter, 53, Gift, Kone, Indsidder og nyder almisse af sognet
Rasmus Henrichsen, 14, Ugift, søn
Caspar Henrichsen, 14, Ugift, søn
Stine Henrichsdatter, 11, Ugift, Datter

Jeg har søgt efter dem begge i Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt, Kirkebøger fra 1801 og op til 1830 uden held.

Da deres søn Casper Hendriksen bliver gift 7 december 1827 er de ikke hans fader eller brødrer der er forlover ej heller nogle af hans søgskende der er fadder.

Nogle der ved hvor Hendrich Casparsen eller Mette Kirstine Rasmusdatter dør henne og hvornår??

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-07-20 22:34

Til alle.

Jeg har nu fundet ud af at Hendrich Casparsen er født i Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt som søn af gårmand Casper Henrichsen og hustru.
De afstod gården og gik på aftægt
Arkivalieliste Hvidkilde/Lehn gods
Hendrichen, Casper, Skovsbo og Hustru, Gaardafståelse og Aftægt, 1780 14/1, IV 126.
Side 18 nr. 7. Opslag 12.

Sønnen Hendrich Casparsen overtog fæstet efter hans fader i 1775.

Mvh.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-07-20 06:42

Svendborg amt, Langeland Sønder, Lindelse, 1822-1842, HM, Døde - opslag: 9

og

Svendborg amt, Langeland Sønder, Lindelse, 1822-1842, KM, Døde mænd - opslag: 9

Død 16 april 1828

Kan det være ham?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-07-20 11:15

Til vith

Ja det var den person som jeg troede var min Hendrich Casparsen.

Min er født i Skovsbo, Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt.

Men du skal have mange tak for din hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-07-20 17:41

Til alle.

Mette Kirstine Rasmusdatter dør maj 1802 og begraves Egense Kirkegård, Egense Sogn, Sund Herred, Svendborg Amt den 10 maj 1802. Hun dør af tæring. Kraft eller tuberkolose.

Så Hendrich Casparsen må være død efter maj 1802.

Med venlig hilsen.