/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Metallisk lyd fra forhjul. Når der dreje
Fra : thulin
Vist : 595 gange
300 point
Dato : 29-06-20 12:29

Kan de sidste par dage oplevet at min bil har en metallisk skrabende lyd, fra venstre forhjul, når der drejes til venstre, rattet skal drejes over en kvart om gang, før lyden opstår. F.eks. Lidt skrapt rundt i en rundkørsel. Bilen skal køre min. 30km/h før lyden kommer.
Lyden ændres ikke om man bremser eller ej.
Der er intet at høre ved normal kørsel og bremsning.
Bilen har gået 95.000km (Opel Insignia 2016, Touren A)og er blevet synet i sidste uge, uden bemærkninger.
Dog er jeg OBS på at min bremser er ved at være slidt ned og det måske kan være den mekaniske bremseindikator som går på skiven. (men ikke noget der blev nævnt eller bemærket til syn)

Kan det passe at den mekaniske slid indikator går på når man drejer ? og ikke når man køre lige ud og bremser ? ?
Burde kaliberen ikke være så stabil at klodsen ikke rammer skiven , når man drejer.
Hvis det er min slidindikator, skulle den så ikke sige noget når jeg kører lige ud og bremser ?
Bilen bremser som den skal, og som sagt lige synes med en under 2% skævbremsning.

Den information som jeg finder på nettet, passer ikke rigtig med de symptomer som jeg oplever.
Skal da også siges at der faktisk ikke findes en video/lydoptagelse, af hvor dan en mekanisk slidindikator lyder, når den rører skiven. (I alle tilfælde ikke hvad jeg finder)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-06-20 12:34

Det lyder som et forhjulsleje der er ved at stå af, hvis det ikke er bremseskiven der skraber imod, et eller andet.
Har oplevet det selv.

MVH

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-06-20 12:36

Vil et forhjulleje, ikke normaltvis "rumle" når man kører ?
Igen der er ikke kommenteret noget til syn, for een uger siden.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-06-20 12:44

Ikke nødvendigvis.

Prøv og find en stille vej, kør med 50 km/t og lav slalom (højre-venstre-højre-venstre osv.)
Så vil du højst sandsynligt høre lyden når du drejer til det ene side.

MVH

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 300 point
Dato : 29-06-20 14:16

metallisk skrabende lyd

vil også sætte mine penge på en skive der slæber på, eller et begyndende slidt leje.
Lejet har en lyd så der ikke kan misforståes, og ved sving er det som regel det modsatte leje = af hvad du drejer, der er fejl på.
Så drejer du til venstre - kommer lyden fra højre med mindre det er totalt slidt, så er lyden der konstant.

Hvis du kan så smør det ? som bremsebakkerne sidder i med kobberfedt
eller WD40 for bare at konstatere om lyden går væk.

Hvis du har mulighed for at køre, uden at bruge bremserne før du laver et sving, så kunne du markere bremseskiven med en tus, så kan du se om det er skiven/ bakkerne.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-06-20 14:18

Det kan også være din ankerplade der har fået et tryk og slæber på skiven, hvis du har kørt på et eller andet, men tvivler.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-06-20 14:18

OK, Når jeg drejer til venstre kommer lyden fra venstre hjul.

Kan ikke se klodserne, uden at fjerne hjulet. Men kan se at skiverne har en "meget" dyb grat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-20 14:38

Jeg vil også sætte mine sparepenge på lyden fra en skive.
Anker pladen
Min gamle Sunbeam havde følere i bremseklods som fik en lampe til at lyse når de blev for slidte.
Slidt bremse klodsmaterale så der kun er holderen tilbage
Der må ikke være dyb rille i skiven.

Grundig undersøgelse af hjul - bremser - ophæng - fjeder - dæmper.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-06-20 14:41

Der er ikke elektronisk bremsealarm, men en mekanisk (fjeder på bremseklodsen)
Den er synes i sidste uge, så den er gennemgået i lejer og ophæng etc.

Jeg må hjem og skille det hele ad.

Men er en trøst at høre at det nok er bremserne frem for hjullejer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-20 17:56

Har oplevet at trækstænger der er slidt også kan skurre ualmindelig slemt. Men ellers holder jeg på forhjulslejet. Men skil det ad og du er ikke et sekund i tvivl. At smøre for meget i nærheden af bremser er noget jeg vil overlade til nogen med et udpræget dødsønske.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 29-06-20 21:07

Total nedslidte bremser. Den venstre side var slidt 1 mm, mere end højre, derfor har den metalkanten på klodsen, ramt graten på skiven, når den kom ud i yder position, ved venstre sving.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-20 14:47

Det var godt, at du fandt fejlen.