/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tøretumbler
Fra : kpm10
Vist : 4656 gange
100 point
Dato : 02-07-03 21:01

Hej

Vi har en ZANUSSI kondenstørretumbler TD601TC der opfører sig lidt mystisk.

Nogen gange når man starter den står den bare og tikker og går ikke igang. Man kan så slukke igen og hvis man er heldig går den igang når man starter den igen. Når den står og tikker plejer den at lugte brændt.

Mit umiddelbare gæt vil være at det er kullene i motoren der er slidte, hvad vil i mene?

Kristian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-07-03 21:33

Der er stor chance for at den er tilstoppet i luftkanalerne, og at det er sikkerheds thermostaten der træder i funktion.
Emesen.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-07-03 21:59

Der er ikke kul i motoren på den tørretumbler. Grunden til at den kan lugte brændt kan være. at programværket har tilkoblet varmelegemet, så det bliver varmt. Under normale forhold, vil denne varme jo blive blæst ud.

Prøv først at bruge 'enesen's tips.

Og hvis det ikke virker, må du tage maskinen 'under armen' hen til et serviceværksted. - Men husk at få en pris, inden de begynder at reparerer. Og brug endelig et værksted, der har erfaring med dit mærke. Alt andet vil nemt kunne koste betydelig ekstra. En erfaren Zanusi-mand ved præcis, hvad der er ivejen, og skal ikke bruge til på at eksperimentere sig frem til fejlen. (Har en personlig erfaring hermed).

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-07-03 22:38

Hej kpm10

Hvor gammel er din tørretumbler?

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-07-03 23:07

Hvis det ender med, at du skal købe en ny, så hold dig meget langt fra Gorenje. Vi købte deres nye vaskemaskine og tørretumbler (ikke kondens, da de er dyrere i drift, siges der). Godt nok har der ikke været noget i vejen med tumbleren, men vaskemaskinen har været i stykker flere gange på godt et år. De har været så geniale at sætte en træplade inden i maskinen et sted!!! PÅ EN VASKEMASKINE!!!!!!! Da den var rådden efter ca. et halvt år, kom de og skiftede den, men sagde at det var fordi maskinen stod for fugtigt????? Den står godt nok i badeværelset, og der ER fugtigt (gl. lort), men maskinen har plastik over sig, når vi er i bad. Og jeg troede, at vaskemaskiner var beregnet til noget vådt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-07-03 08:00

Hej EMESEN

De luftkanaler du snakker om hvor sidder de helt præcist?

den er ca 4år, vi købte den i den blå avis for et halvt år siden....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-07-03 16:37

Jeg kender ikke specielt din maskine, men normalt sidder kanalen med varmelegeme bag på maskinen, og luftkanalen foran bag pladen under lågen.
Men jeg kommer i tanke om, kører tromlen slet ikke rundt når den står og tikker, for så kan det jo være motoren der har svært ved at starte/trække tromlen/blæseren rundt. Men kul har den ikke, den type motorer starter ved hjælp af en kondensator.
Tromlen er ophængt i et leje bagtil og glider på en plastliste/filtliste fortil og denne liste kan være slidt og få tromlen til at give en skurrende lyd når den kører rundt.
Emesen.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 04-07-03 08:00

Nej tromlen køre slet ikke rundt når den står og tikker!

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 04-07-03 09:34

Holder med jernladyen køb aldrig gorenje,- det er hvidevarenes skoda, min mand siger det er lovlig skilsmissegrund, at anskaffe det l...
(han var engang elektriker)

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 04-07-03 14:28

Til Dullermaren

Bravo - det er da virkelig en argumentation, der vil noget, det du kommer med.
Men hvor er din saglighed.
Du kommer jo bare med påstande, som måske generelt ikke har hold i virkeligheden.
Det svarer til, at jeg påstår, at Fiat ruster (for det var ret almindelig for mange mange år siden, men nu ikke mere, end alle andre biler), at man taber håret ved at bruge Wash and Go, osv. osv. Alt sammen påstande der bunder i enkelte udtalelser og måske, hvad der var korrekt for år tilbage.
Du tænker ikke på, at nogle fabrikanter rent faktisk forbedre deres produkter, så hvad der var 'dårligt' i går kan være det bedste i dag.

Uden at være hverken Gorenje- eller Skoda-fan, kan jeg da fortælle om ganske udmærkede modeller indenfor hver af disse produkter.

Din mand engang har været elektriker, skriver du. Hvad har det med sagen at gøre? Jeg ville hellere lytte til en erfaren hvidevarermontørs/reparatørs erfaringer.

//Knud

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-07-03 15:13

Til Knud.
Hvis du læser mit indlæg, kan du se, at jeg skrev at vi købte den nyeste. Det vil sige, den sidste udgave, de har lavet. Hvis den er bedre end forgængerne, så siger jeg ellers tak for en gang skidt, de laver.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-07-03 16:51

De fleste husholdnings - vaskemaskiner/opvaskemaskiner/tørretumblere bruger stort set samme komponenter fra forskellige fabrikker, og samler dem omkring kabinetter de selv laver. Zanussi er en af fabrikkerne der laver dele til de andre, så der kan sagtens findes Zanussi-dele i en Gorenje og endda omvendt.
Men hvis du (kpm10) med åben låge kan dreje tromlen rundt med hånden "når den ikke vil starte" unden at den er alt for stram og stadig ikke vil starte så må det være selve motoren eller startrelæet/kondensatoren som er defekt.
Emesen.

Kommentar
Fra : betsys.dk

Dato : 08-07-03 21:42

Jeg havde engang en vaskemasine der heller ikke gik i gang men sagde lyde ! Det var relae eller programvaelgeren! Der skulle skiftes! Tjek lige om tromlen kan drejes rundt maaske sidder der noget fast!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-07-03 13:54

Ang. Gorenjevaskemaskiner kan jeg oplyse om, at vores elendige "sidste skud på stammen" også har en låge, der ikke kan lukkes uden at den bliver løftet og skubbet tilbage på en gang. Så hvis i vil har irritationsmomenter og løbende udgifter, så køb en Gorenje.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 22-08-03 11:17

Hej KPM10

Emesen har fat i det rigtige !

1: Kontrol af motor-kondensator
2: Kontrol af ophæng i for/bag på tromle - Hvis tromlen kører anstrengt (p.g.a. slid i ophæng)
kan du, som Emesen påpeger, få de symtomer du nævner !

Udvis STOR opmærksomhed ved fortsat brug af maskinen !
- der kan opstå ild ved varmelegemet hvis det ikke bliver afkølet
( d.v.s. hvis tromlen ikke kører rundt !)

mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk