/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Modem / Spørgsmål
10  bentjuul 100
TV antenne, hvordan trækker jeg radio
Fra : EiHaBr
Vist : 264 gange
300 point
Dato : 13-06-20 21:43

Jeg har en radio anlæg tæt på min TV. Vi får TV fra antenneforeningen, og TV`et kan tage radiokanalerne. ER der nogen der ved hvordan eller er det muligt at det kan lade sig gøre at trække tv signal ud af TV stikket og føre den til en ældre radio anlæg.

PS - der er ingen kategori til Radio.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-06-20 22:32

Radiokanalerne kommer - formentligt - digitalt sammen med TV-signalet, og hvis det er en ældre radio, kan den næppe klare/håndtere et digitalt signal.

Den skal bruge det fra en antenne, som er noget ganske andet.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 13-06-20 22:37

Dit tv kan modtage radio fordi det er et digitalt tv.
Din ældre radio kan ikke modtage digital radio.
Jeg er bange for, at det du vil, ikke kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-06-20 22:39

Det var det, jeg skrev.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-06-20 23:36

Det lyder da fornuftig det i siger begge to, det er rigtig det er på de digitale kanaler der er radio. Kan man så ikke få en boks, omsætter eller lignende. Ellers kan man jo desværre blive nød til at skal have en ny digital radio, eller have internet radio.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-06-20 00:18

Både TV- og radiokanalerne føres gennem de samme kabler. Du skal altså bare finde en fordelerboks som kan fordele antennesignalet til to forskellige apparater. I gamle dage var der to stik i vægdåsen, et til TV og et til radio, og inde i dåsen var der så et filter som fordelte signalerne. Hvis der kun er eet stik så skal i første omgang bruge sådan en her eller en noget lignende:

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/fordeler-1xhun-2xhan

For at kunne få antennesignal til radioen også skal du også bruge sådan en her:

https://www.avxperten.dk/samleled-coax/antennestik-adapter.asp?gclid=EAIaIQobChMI34H73Ob_6QIVheAYCh1tugQSEAQYBCABEgJgT_D_BwE

Som flere af de øvrige antyder så er det ikke sikkert at radiosignalerne sendes som de gammelkendte FM-signaler, men DAB bør helt klart også fungere med dette.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-06-20 00:22

Citat
Det lyder da fornuftig det i siger begge to, det er rigtig det er på de digitale kanaler der er radio. Kan man så ikke få en boks, omsætter eller lignende. Ellers kan man jo desværre blive nød til at skal have en ny digital radio, eller have internet radio.

Hvis du der heldig så kommer radioen stadig som FM på kabelnettet. Både DR og flere andre stationer sender stadig analogt på FM-båndet

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-06-20 10:15

Køb en lille ekstern DAB+ a la denne og sæt den til dit anlæg og lyt til digitale kanaler - https://www.avxperten.dk/dab-radio/dab-radio-adapter-denver-dab-20.asp

FM kan du stadig tage på en alm. stueantenne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-06-20 13:44

Citat
FM kan du stadig tage på en alm. stueantenne.

Det er rigtigt, men der kan være mange grunde til at man ikke ønsker at bruge en stueantenne i stuen.

Der er formentlig stadig mange kabelselskaber som lægger FM-signalerne ned i kablet på nogle lidt andre frekvenser end de blev sendt på oprindeligt.

DAB sendes bl.a. på nogle af de frekvenser som i gamle dage blev brugt til TV på VHF-båndet. Så hvis du har en antennestikdåse med to stik så vil evt. DAB-signaler komme ud i stikket som der står TV på.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-06-20 04:31

Citat
FM kan du stadig tage på en alm. stueantenne.

Den "adapter" jeg linker til har også FM ombord, så man kun skal bruge én antenne.

Min gamle DAB+ har en hjemmelavet antenne som denne - http://iamjoost.com/2018/02/17/diy-dab-antenna/ - og den virker 100%. Virker faktisk bedre en de købe modeller jeg har forsøgt med.