/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rengøring af fajance toilet vask
Fra : boyelauritzen
Vist : 355 gange
100 point
Dato : 18-05-20 15:11

Da jeg finder det nemmest, at holde gammel fajance toilet vask ren med Natron, er jeg begyndt at bruge det til rengøring.

Men er Natron også godt for Rør, rensningsanlæg, natur og miljø?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-05-20 22:38

Det er i rimelige koncentrationer temmelig uskadeligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-20 08:38

Toilet og håndvask har da vel aldrig været af fajance ( glaseret lertøf) men af porcelæn, leler lignende hårdtbrændt keramik.
problemet i Danmark er at vi har mere eller mindre hårdt vand overalt, som udskiller kalk på voverfladerne. Snavset sætter sig i kalken i toilettet,så den ser sort ud.
Det tror jeg ikke på at du kan fjerne med natron ( natriumbikarbonat). Der skalsyre til.
Den mildeste og billigste syre er eddike. brug evt en ti % opløsning af alindelig handelseddikesyre i vand. Det lugter lidt af eddike, er lang tid om at virke, men helt uskadeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-20 11:46

Hvis du kan få det til samme pris, vil jeg tro, at kaliumbikarbonat (potaske) er lige så effektivt, og hvis dit afløb går i grundvandet og ikke i havet, vil det være bedre for planterne.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-05-20 17:20

Natron = NaHCO3 + H2O ==> NaOH + CO2 + H2O.

Sagt med andre ord - Natron bliver til afløbsrens som bobler.

Prøv i stedet at lægge toiletpapirt rundt i vasken som er væddet i afkalker eller eddikesyre og vent et par timer - så burde det blive rent.
Hvis det stadig ser sort muggent ud så gentag processen med klorin bagefter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-05-20 10:00

Klorin ?? Må jeg lige blande mig: Konen og jeg diskuterede Klorin forleden. Jeg mener det er blevet forbudt. Kan huske det var meget udskældt, en overgang. Hun mener det fås stadigvæk.
Hvem har ret ??

M.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-05-20 18:21

Jeg købte 2 dunke i Netto for 1 måned siden.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 21-05-20 08:37

Pbp_et: Tak Natron er relativt ufarligt for naturen.

Thomas_Mygind:
Natrons: NaHCO3 + H2O ==> NaOH (kaustisk soda) + CO2 + H2O danner bobler.
Og jeg forventer, der også er H2CO3, Kulsyre tilstæde under process - der opløser kalk.
Ligesom bagepulveret under friktionsvarmen nedbryder til vaskesoda Na2CO3 - under skure proces

Alt sammen forklaring på, at natron er letteste måde at løsne kalken fra små ridser i Porcelæn vask - tak Transor.

Jeg drysser lidt Natron i fugtig vask og fordele det med børste.
Efter en 1/2 time børstes / skures vask med fugtig børste.
Efter skyl, er vask blank og fin som ny.

Hvorfor er den "snavs" der også løsner sig under proces sort - er det svamp?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-05-20 09:20

Det sorte er formodentlig svamp af en slags.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-05-20 09:40

Natron i vand virker ikke som syre - så det vil ikke opløse kalk, da carbonaten er på CO3-- form (pga. pH).

Hvis du vil have syrevirkning så er det bedre at bruge eddikesyre eller afkalker - det virker bedre.

Og hvis du vil oxidere dine sorte pletter (mug/skimmel) - så er klorin velegnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-20 13:33

Jeg tager mine ord i mig igen om at der ikke findes fajance toiletter. Blot er de ret ualmindelige. Jeg har aldrig set et.

Natron er alkalisk og vil derfor i våd tilstand opløse fedt , men kalk kan det ikke klare.
Du kan være sikker på at natron ikke danner H2CO3. Det stof findes ikke i virkeligheden , men er kun en for skolebørn bekvem måde at skrive kulsyrevirkningen på.
Natron vil ikke kunne virke på kalken .

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-05-20 16:59

Transor: Ja,
H2CO3 eksister ikke som stof - ligesom HCl kun eksistere som ioner i vandig opløsning - som jeg forstår kemien?

At Natron har en gavnlig virkning på rengøring af gammel fajance-/porcelæn-vask, efterprøver jeg regelmæssig - og med succes - uden at kende årsag 100%

Du siger Natron kun virker på fedtstof, olier, ... ikke kalk, så årsagen til nem rengøring må være, at kalk uden fedter og olie nemt polleres væk, fordi fedter, olierne er nedbrudt.

Alternativt er mit gæt på en mulig forklaring på min observation:
- Natron dræber bakterier, svampe, der ellers er i live i revner og sprækker - og beskytter kalken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-20 17:44

Nu er vi ved at komme lidt væk fra emnet.
HCl eksisterer som en gas. Den kan bl.a. dannes ved reaktion mellem cl2 og H2 , kaldet klorknaldgas.
Men i vand vil den fuldstændig dissosiere så HCl molekylet ikke findes i vand.

Ved opvarmning af pvc i tør luft dannes også HCl gas