/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hvordan gør jeg billederne mindre tunge?
Fra : cristian2
Vist : 409 gange
100 point
Dato : 09-05-20 11:36

Jeg lægger produktbilleder på min kones smykkewebshop "ninaroende.dk". Google ønsker billeder under 70 KB, ellers ryger man ned i rating. Det har ikke været noget problem med produktbillederne da de er fritlagt fra baggrunden. Men nu skal jeg have model-billeder ind (sammen med produktbillederne) med hele baggrunden. Her har jeg virkelig et problem. Hvordan får jeg dem ned i under 70 kb? Selv hvis billedet i forvejen er beskåret så det "kun" fylder 1 mb, så får jeg det aldrig ned i 70 kb uden at det ser frygteligt hakket ud, for så er jeg nødt til at gå helt ned i 1-2 % i "Quality".
Formatet er 1280 X 1588 px.
I PS Save for web har jeg valgt: JPEG, Optimized, Convert to sRGB, Medium, Metadata: None.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-05-20 11:51
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-05-20 11:53
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-05-20 11:55

Husk at gem dine originale billeder...

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-05-20 12:01

Det er egentligt mærkelig med de 70 KB - et af de foto som jeg har lagt på min hjemmeside er på 1,42 MB. Tror ikke det er Google der er flaskehalsen. Mel alle mine foto er redigeret i PS tror ikke det er her forskellen ligger.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 09-05-20 12:57

I Photoshop, gå op i "Billede" og vælg "Billedstørrelse" og ret til de ønskede pixels.
Husk at gemme billedet som jpg, inden du lægger det på Nettet.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-05-20 13:12

Uden at vide det præcis. Jeg har en formodet mistanke om programmet hvor hjemmesiden er lavet - måske er det her begrænsningen er.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 09-05-20 13:34

Citat
Det er egentligt mærkelig med de 70 KB - et af de foto som jeg har lagt på min hjemmeside er på 1,42 MB. Tror ikke det er Google der er flaskehalsen. Mel alle mine foto er redigeret i PS tror ikke det er her forskellen ligger.r

Det er intet problem at lægger billeder op på 10 mb og derover. Det er Googles SEO-rating der kun begunstiger webshops med produktbilleder under 70 kb. Google "straffer" tunge websites.

Kode
I Photoshop, gå op i "Billede" og vælg "Billedstørrelse" og ret til de ønskede pixels.
Husk at gemme billedet som jpg, inden du lægger det på Nettet.
Det er allerede gjort i den px-størrelse, jeg nævner.

Kode
De har vist et gratis her
http://www.balesio.com/fileminimizerpictures/eng/download.php

Jeg redigerer i PS (PhotoShop) - her skulle alle muligheder være tilgængelige.

Citat
Uden at vide det præcis. Jeg har en formodet mistanke om programmet hvor hjemmesiden er lavet - måske er det her begrænsningen er.

Jeg har endnu ikke lagt billedet op på hjemmesiden.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-05-20 15:39

Du kan lave det mindre i photoshop. Det er ikke nok at du ændre antal pixel.
Har du et billet der fylder for meget du kan prøve at sende?

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-20 00:20

Du kan prøve dig lidt frem og tilbage med at "auto tilpasse" dine ønsket billeder i photoshop via Filer/Scripts/billedbehandlinger... Nemt og hurtigt

1) Start med at lave en mappe, og flyt alle billeder du ønsker skal tilpassers/Optimeret (start med f.eks 3 billeder)
2) Lav en tom mappe, hvor de tilpassers/Optimeret billeder skal gemmes

Herefter åben photoshop og gå til Filer/Scripts/billedbehandlinger
Vælg mappe hvor dine billeder er
Vælg mappe hvor dine billeder skal gemmes

Gemmes som jpeg .... justere kvalitet til f.eks 5... sæt px til f.eks 1000 i begge felter og tryk "Kør"
I feltet px juster photoshop automatisk højde og brede til det oprindelige billede. De 1000 px er kun max højden/breden i forhold til billedet... Så, hvis du f.eks har et billede som har en størelse på 3888x2592, ser billedet sådanne ud efter billedbehandlingen: 1000x667

McBobo

Kommentar
Fra : NikahNoire

Dato : 25-05-20 15:09

Prøv med https://tinypng.com/. Det er dejligt nemt og det er hvad jeg selv bruger. Den komprimerer jpg filer (og png hvis du har brug for det) med du vil ikke kunne se forskelen.

Jeg er ikke helt sikker hvad du mener med Google-rating, men hvis du er efter bedre ranks så skal du ikke glemme SEO fordi hjemmesidens hastigheden er alene ikke nok. Du kan læse lidt mere om det her https://morningtrain.dk/seo/

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 26-05-20 12:22

Tak for svaret McBobo.