/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Er RAW-mode i smartphones fake?
Fra : cristian2
Vist : 365 gange
40 point
Dato : 04-05-20 15:21

Jeg har en Huawei 20 Pro mobiltelefon, som jeg vil bruge til at tage billeder til webshop. Jeg har fået at vide, at det er vigtigt at tage dem i RAW-mode, da det giver større bredde og mulighed for at efterbearbejde billederne i PhotoShop. RAw skulle være betydelig tungere end jpg, (op til 80 mb/image) så det undrede mig at der stort set ikke var forskel i størrelsen om jeg fotograferer det samme motiv som RAW og som jpg - begge fylder mellem 7 og 9 mb. Jeg kontaktede derfor supporten, som sagde at han ikke mente der var praktisk forskel på RAW og jpg.

1. Kan det være rigtigt?

2. Tager han fejl eller er RAW i smartphones i virkeligheden fake?

3. Eller er det i virkeligheden ikke så afgørende for efterbehandlingen af fotos om billedet efterbearbejdes som RAW eller som jpg?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 40 point
Dato : 04-05-20 17:36

https://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?t=59564

https://digitalfoto.dk/fototeknik/5-gode-grunde-til-at-skyde-jpeg-i-stedet-for-raw

https://digitalfoto.dk/billedbehandling/5-gode-grunde-til-at-skyde-i-raw

HER ER LIDT HVOR DU KAN LÆSE OM DET.
MIT KAMERA HAR JEG SAT TIL AT TAGE BEGGE DELE. DE "ALMINDELIGE" BILLEDER BRUGER JEG I JPG, OG HVIS DET ER NOGET JEG SKAL FORSTØRRE TIL NOGET SÆRLIGT, BRUGER JEG RAW BILLEDERNE.
GOD FORNØJELSE.
MVH AG112

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-20 08:55

Raw indeholder hele billedet, med alle pixels og farveinformation, som kommer fra billedchippen.
Jpg er et komprimeret format.Komprimeringen kan være mere eller mindre hård. Det afhænger af dit kamera og hvordan du har indstillet det hvor meget der komprimeres.
Hvis du har indstillet til det maksimale antal pixels og bedste farve, er det ikke sikkert at der komprimeres ret meget, så jpg filen kommer til at fylde næsten lige så meget som raw filen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 05-05-20 19:07

Dit primære camera er på 40 MP. Lad os sige at det er en 14 bit output ==> 560 Mbit = 70 MByte.

Så ja, det er ikke ægte RAW - men et allerede reduceret output.

@AG112. Det hjælper ikke at forstørre fra RAW da opløsningen er den samme som JPEG. Men du får mere dybde i billeder.
Specielt de skyggefulde og højtbelyste områder kan du arbejde med i Photoshop - det betyder at du kan få f.eks. både skyggefulde områder kraftigere belyst + du kan få skyerne mere tydelige også.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 06-05-20 16:31

NÅR JEG SKAL BRUGE ET "PÆNERE" BILLED, ER DET JO NETOP FOR
AT FÅ DYBDE, SKYGGER OG LYS MED, ELLER JEG SKAL ARBEJDE VIDERE MED BILLEDET.

MEN DU HAR FULDSTÆNDIG RET THOMAS_MYGIND, TAK FOR DET.

MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 09-05-20 11:17

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-05-20 22:56

SELV TAK, HÅBER DU BLIVER RIGTIG GLAD FOR DET FOTOGRAFERING.

MVH AG112