/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Defination på koldvæg, v/ opsæt af gips.
Fra : 75653
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 23-04-20 10:35

Hej
Jeg er ved at renovere mit køkken, og overvejer (dovenskab/nemhed) at smide (klæbe) gipsplader direkte på eksisterende væg.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt vægen kan defineres som en koldvæg, da -> 1. den er hulmurs isoleret. 2. ca 1 meter af den er placeret i min udestue, resten er placeret i et lille rum, der er placeret mellem køkken og hvad jeg nu bruger som værksted ( har ingen anelse om hvad tidligere ejer har haft brugt rummet til).

Layout af huset er ca. sådan her https://i.imgur.com/jBGeGjj.png

Spørgsmålet er. Kan jeg "bare" smide alm gips direkte på væg, eller skal jeg vælge fibergips / ultra board, eller skal jeg pudse hele vægen op (det er det jeg gerne vil undgå), og så knalde glasvæv/filt på.

mvh 75653

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 23-04-20 13:12

Min første tanke er at du måske får fugtpletter på de nye plader.
Har selv været ude for det = ommer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-20 15:40

Du får ikke rettet ordentlig op på en ujævn væg, ved at sætte em almindelig gipskartonplade direkte på en skæv eller bulet væg. du skal også bruge en speciel klæber hvid det skal holde i længden.
Da Dine vægge mod køkkenet formentlig er til mindre opvarmede rum og da den direkte påklæbning gør det svært ( umuligt at etablere en fugtmembran på den varme side (køkkensiden) tror jeg det er en dårlig ide du er inde på.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 23-04-20 16:05

@abbaba
Hvilket er derfor jeg stiller mit spørgsmål :)

@transor
Det er en af grundene til at jeg forslår fibergips eller ultra board, en af dem (kan ikke lige pt. huske hvilket) kan håndtere en luftfugtighed på ± 80% hvilket vil gør dem egnet til bad/køkken og bryggers.

Det er ca 1m2 der er "åben" mod min udestue, resten af vægen vender ind imod det her lille rum, men ja det er mindre opvarmet end køkken, da eneste opvarmning er hvad der kommer fra fryser - og hvis jeg får taget mig sammen en hjemmelavet solvarmefanger.

Min tanke er at spartle/pudse så væggen bliver relativ lige, prime væggen og så knalde gipsen (fiber/ultra board) på.

Den primære grund til at jeg vil undgå at pudse hele vægen op. Er at hvis jeg pudser op, går der ~14 dage før jeg kan fortage mig noget med den væg, da jeg er nød til at være sikker på at alt pudsen er gennemtør før jeg kan smide væv på, hvilket placer mig uden køkken i yderlige 14 dage.

mvh 75653

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-20 21:03

Efter min bedste kendskab til sagen kan de pågældende gipspladetyper ikke erstatte fugtmembramen.
Man kan også rette kolossalt meget på en væg med flere lag sandspartel, med en dags tørretid pr lag.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 24-04-20 12:24

Hmm
Ender med at jeg smider et tynd skelet op på vægen, dampspærre og så ultra board plader 15mm, så kan jeg holde mig til eet lag, og har et skruefast underlag.

På den måde får jeg rette vægen op med lister/kiler/underlægger - jeg får min fugtmembran, og har stadig ~40 mm buffer til mine køkkenskabe, samt en glat væg.

Tænker at det må være måden at gøre det på?

mvh 75653

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-20 18:27

Det lyder som en bedre løsning

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 26-04-20 18:39

Tak for svaret transor.
Det skubbede mig i den rigtige retning.
Ikke helt den løsning jeg havde håbet på, men sådan er livet :D

mvh 75653

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-04-20 22:31

Gibsplader er dampspære i sig selv,
så yderligere dampspærer er ikke påkrævet.
Uden at være fagmand:
Når du sætter fiber gipsplader ffa Knauf fra gulv til loft, ville jeg blot glister dem til eksisterende væg med f.eks gips puds fra Knauf.