/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nedfaldsæbler laver buler i biler.
Fra : vedikkealt
Vist : 520 gange
300 point
Dato : 18-04-20 13:18

Hej med jer

Spørgsmål om erstatnings ansvar.

Vi har i vores boligforening et gammelt æbletræ der strækker sig ud over 2 offentligt tilgængelige parkeringspladser.

Der er ingen der gider æblerne da de er grimme og ikke smager godt, til gengæld er der stor modstand på at få det fældet - argument.....det er så kønt når det blomstre.

I de mange uger hvor der så er æbler på træet falder de jo ned af sig selv, også på bilerne som får større eller mindre bløde buler hvor æblerne rammer.

Kan boligforeningen blive gjort ansvarlig for disse skader ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-04-20 13:27

Det vil jeg da mene, men spørg i stedet dit forsikringsselskab.
Så kan de anlæge regres mod boligforeningen.

Hvis fx én ud af flere erstatningsansvarlige betaler hele den skadelidtes erstatningskrav, kan den pågældende ved regres hos de øvrige ansvarlige kræve, at de hver betaler den del af erstatningsbeløbet, der svarer til den enkeltes andel i skaden.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 18-04-20 23:57

Tror ikke du skal regne med erstatning, det er jo offentligt og du er ansvarlig for hvor du parkerer henne, og holder du under et træ med tydelige æbler, SÅ.
Du kan vel lige så godt søge erstatning for ødelagt maling, grundet regn fra træet.

Holder selv under træer og min lak ser rædselsfuld ud efter et par regnbyger = min egen skyld.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-20 08:52

abbaba

Nu er det jo ikke til at se at der forsat hænger æbler på et træ en mørk aften.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-04-20 10:19

Det ændrer ikke på placeringen af ansvaret.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 300 point
Dato : 19-04-20 11:50

Træer eller anden beplantning på, over
og i offentlig vej kan Vejstyrelsen kræve fjernet, opstammet eller beskåret
uanset formålet. Det kræves altså ikke,
at Vejstyrelsen kan påvise gener eller
vejtekniske hensyn, der kan begrunde
kravet, jfr. lov om offentlige veje § 103,
stk. 2, første pkt.

https://www.hegnsyn.dk/images/pdf/sep09.pdf

Side 8

Det er boligforeningens ansvar. Æbletræer skal da beskæres.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-20 13:38

TAK.....det var lige præcis det svar og det link jeg havde brug for

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 19-04-20 13:43

Nu er spørgsmålet besvaret, så nu skriver jeg her hvad en forsikringsmand fortalte mig sidste år.

Sidste efterår hvor mere eller mindre rådne æbler lå på det skrå stykke og ude på fortov og vej skred Jonna en mørk aften i et råddent æble og fik et vred i hendes kunstige knæ. Ikke lang tid efter havde vi besøg af en der skulle købe noget jeg havde til salg på nettet, og hans bil fik 2 bløde buler i taget af nedfaldne æbler.

Det fik mig så efterfølgende til at kontakte et forsikringsselskab for at høre om afdelingen eller boligselskabet kunne blive gjort ansvarlig for skader der var sket på grund af nedfaldsfrugter.
Her var svaret JA, på samme måde som hvis ikke ens fortov var ryddet for sne og saltet. Der skulle naturligvis kunne løftes en bevisbyrde i form af billeder og andet materiale, og det sammenlagt med at afdeling eller boligselskab måtte være vidende om forholdene uden at have løst det, gjorde sammenlagt at vi kunne stå med en rigtig skidt sag. Samtidigt sagde vedkommende også at en anlagt retssag ikke var en vundet sag, men at en sag i medierne faktisk også kunne skade mere, hvis afdeling / boligselskab ikke ville erkende sit ansvar, det var som det blev kaldt at blive dømt af en folkedomstol, hvor det så kommer til at handle om rimeligt og urimeligt.