/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Længde fra udvendig varmepumpe til ...
Fra : zebra2zebra
Vist : 404 gange
24 point
Dato : 31-03-20 21:48

Jeg er ved at indkøbe og montere en varmepumpe i mit sommerhus. Varmepumpen består af en udvendig del og en indvendig del. Hvor langt fra hinanden, kan man anbringe de to dele?

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 31-03-20 21:52

Jeg vil gerne anbringe den udvendige del bag huset. Så er der to mulige placeringer af den indvendige del. I et hjørne af stuen, det er nummer et, men det vil give slanger på 6 meter mellem de to dele. Mulighed nummer to er over en dør, det vil give slanger på fire meter mellem de to dele.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-03-20 23:07

De skal monteres så tæt på hinanden som muligt, evt. med gennemboring i væg, som her.

Ved længere træknin af ledning udendørs kan der ske afkøling/opvarmning af midlet i slangen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-20 02:21

Hvis man nu købte ved og anvendte en installatør, der besad bare en minimal viden om dette, fik man den nødvendige oplysning der. Det er så i øvrigt ikke lovligt selv at opsætte sådanne anlæg. Det er så absolut slet ikke klogt, idet der i dag anvendes brandbare gasser i sådanne anlæg.

Hovedparten af anlæg er anvendelige med rørtræk op til 15 meter. Jo længere rørtræk jo større tryktab. Omvendt bør rørtrækket ikke være for kort, da det kan give kompressorstøj i indedelen. Men igen, det er børnelærdom ved alle der er autoriserede i den slags.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-04-20 09:12

Du må gerne selv sætte det op, alt andet er vås, du må bare ikke samle rør/ ledninger osv.
Ved rør længder over 3-5 meter skal der tilføres gas som koster omkring 1000.- pr/l
Jeg købte rørsættet i et bygge marked
Har selv lige fået ny pumpe og det kostede 1200.- for montør (2 arbejdstimer), så der er rigtig mange penge at spare ved selv at lave det lovlige arbejde.
At samle rør og ledninger tager ingen tid, det gør alt det andet med hul og opsætning.

Eneste fordel ved at købe hele pakken samlet (pumpe og arbejde) er at de måske yder længere garanti på pumpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-04-20 09:51

Altså - de anlæg som er lavet til "selv-montage" kan du ikke bare forlænge.
Forlængerrør/slanger skal tomsuges og fyldes.........................det kan du ikke selv.
Det er en rigtig god idé, at lade en proffi gøre det for dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-20 10:00

Check selv lødigheden hos en svarer der bruger liter som mængdeangivelse for en gas. Alle der kender en smule mere til fysik, end en 6. klasses folkeskoleelev vil nok bruge kg. 3 meter rør mere end man er forfyldt til, vil normalt give at man skal bruge 90 gram, lidt afhængig af model. Nye anlæg i dag har R32 fyldning (brandbar), så rørene indendørs skal/bør loddes. Prefremstillede rør og slanger er det rene fusk. Lad være med det. Trælastvarmepumpe er normalt grufuldt ringe kinesere - lad være med det.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-04-20 11:41

Jeg har aldrig påstået noget som helst, om det er liter eller kg er mig underordnet, meningen er vel til at fatte for normale mennesker, det er vel ikke NASA dette forum.
Man køber vel også 11kg gas flasker.
Men sådan er der jo så meget man kan hænge sig i.

Og så der vist en der samarbejder med de virkelige dyre firmaer, siden alt andet end det dyreste kan bruges.

Med mit simple regnskab tjener min varmepumpe sig ind allerede år 2, og til en pris der er til at forstå.

Og spørger? spørger efter længden på et rør.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-20 13:08

Nemlig disken. Og det svarer jeg skam også på. At du så sidder og klogskider omkring gør det selv, love og regler. Og forklarer at han måske skal bruge en liter kølemiddel. Det lader vi så dig om. Men skal da bare svare igen. 6meter er normalt ukritisk. Lav dog optimalt kortest muligt af hensyn til mindst mulige tryktab. Lav ikke superkort som foreslået af anden bruger, da det kan give anledning til kompressorstøj.

Og Ja disken! Jeg er ansat i et rigtigt firma, der besidder indtil flere autorisationer, deriblandt El, VVS OG køleautorisation - til ubegrænsede fyldninger vel at mærke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-04-20 18:16

Du kan sætte det næsten lige så langt væk fra hinanden som du ønsker. Eneste problem er at der er lidt mere tryktab på dampsiden, så overvej en tykkere rørføring her og nolge overgangsstykker.
Hvis der er langt, er det godt at blæse rørene igennem først med en gassen - og så efterfylde bagefter med en passende mængde gas.

Du kan købe R-gasser på Ebay til få penge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-04-20 19:00

At skylle med kølemiddel er regulært ulovligt. At købe ikke afgiftbelagt kølemiddel er jeg ret overbevist om er særdeles strafbart. At håndtere dem og påfylde dem er ulovligt med mindre du besidder der nødvendige certifikater. At øge rørdimensionering uden at vide hvad man gør kan medføre olien ikke kommer hjem = kompressorhaveri.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 01-04-20 22:45

Jeg forestiller mig, selv at montere den udvendige del, selv at montere den indvendige del og selv at trække rørene. Jeg vil bruge en kølemontør til at samle rør ved den udvendige del og rør ved den indvendige del. Måske er det en god ide, at købe varmepumpen af en kølemontør. Han kan så på forhånd godkende placering og rørføring.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-04-20 23:10

Han/hun har i hvert fald mere forstand på det, end du har.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-20 00:08

Der er mange faldgrupper i det her. Nu har jeg i min studietid haft en lærer som, havde sin erhvervserfaring i køleindustrien og er senere blevet undervist i småkøleanlæg af en gammel erfaren fagmand.
Noget af det væsentligste er naturligvis, renhed og tæthed af systemet. smøring og korrekt fyldning, samt balance mellem kondenser og fordamper volumener og varmeovergange.
Det er ikke for amatører eller dimensionering på slump, som desværre er alt for udbredt i vvs branchen.
Rør og slanger kan gøres næsten vilkårligt lange, bare resten af systemet dimensioneres for det.

Det med at skylle med kølemidlet var for mange år siden ikke usædvanligt for småmontører som manglede de moderne vacumpumpeanlæg.
Når kølemidlet er isobutan er konsekvenserne for miljøet til at overse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-20 01:07

Isobutan på klimaanlæg???!??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-20 01:22

Moderne vakuumpumpeanlæg????? For 35 år siden havde alle dem jeg kendte der beskæftigede sig med kølemidler vakuumpumper. Dengang var det fyldestande til opmåling, i dag præcisionsvægte. De eneste vi kender der anvender "skylleteknik" er fuskere og kinesere!!!!(og Thomas Mygind)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-20 02:32

Ja Isobutan ,også kendt blandt ikke kemikyndige kagekoner som R600A , har skam været meget anvendt i varmepumper til husopvarmning. Ud fra et rent miljømæssigt og funktionsmæssigt synspunkt er det bedre end de halogenerede kulbrinter. Men det kneb for installatørene at håndtere den mere brandfarlige gas sikkert nok.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-04-20 07:40

Det med fylde den rigtige mængde på er ikke så svært - man skal bare sikre sig at trykket på sugesiden ligger omkring et par bar når anlægget kører - nærmest ligemeget hvilket kølemiddel man bruger.
De gamle kølemidler som nedbryder ozonlaget er der alligevel ikke noget der bruger mere, og man kan ikke købe dem mere. De nye midler er meget mere miljøvenlige - og hvis man udblæser udenfor så er brandfaren meget begrænset.

I alle fag opstår der over tid kulturer som gør at arbejdsprocesserne bliver stive, rigide og unødvendige. Køleteknik er heller ikke undtaget denne regel !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-20 08:53

Fantastisk Transor. Peg lige på EET fabrikat der anvender Isobutan!

.>Thomas Mygind Du har tydeligvis ikke et kølecertifikat eller kender lovgivningen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-04-20 08:55

...og undlad at pege på Ispinnen Transor. Den var alligevel så hamrende ulovlig så det fløjtede.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-20 18:17

Prøv at se i Danfoss kataloget der vil du finde kompressorer mv. til isubutan.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-20 18:27

Nu snakker vi jo klimavarmepumper transor! Kan du finde et fabrikat der er til salg i dk, eller sidder du som vanligt bare og gætter????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-20 18:30

...og nu ikke noget med pilotanlæg og eksperimenterne hos teknologisk! ET af dem deltog jeg selv i for 25 år siden hvor vi konverterede et R22 anlæg til propan. Men find noget virkeligt transor.

Troede egentlig ingeniører skulle beskæftige sig med fakta og ikke gætterier!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-04-20 18:36

@3773

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det her - men det kan være at du ved det her ?

Når man påfylder R-gasser på et stort anlæg - hvilke kriterier bruger man så ? Er der trykket under kørsel på sugesiden?
Eller måske har et givent anlæg altid en vis mængde der påfyldes ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-20 18:42

Den kan der ikke svares entydigt på. I disse tider med elektroniske expansionsventiler og i særdeleshed omdrejningsregulerede kompresorer er tingene ikke sort/hvid. På klimakompressorer hvor du har begge dele er du pisket til at store på vægten. På on/off anlæg med almindelige ekspansionsventiler, skueglas, der vil skueglas og sugetryk være bedste indikation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-20 18:48

Og i dag har vi kun "små-anlæg", da alt over 10 kg med de gængse kølemidler er forbudt. I de gode gamle dage havde vi jo skueglas i recievere. Dengang var man jo ikke ræd for et R22 anlæg med flere hundrede kg kølemiddel. Og på ammoniaksiden skammede man sig ikke over at putte flere tons ammoniak på anlæggene på slagterierne (der endda lå tæt på bymidterne).

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-04-20 18:58

Tak for svaret 3773 !

Jeg har kun set et par anlæg med skueglas - og der var ikke meget mere end et par kg på anlæggene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-04-20 19:03

Og vil transor gerne have lidt viden, så er isobutanfyldningerne i nutidens køleskabe ganske små fyldninger. Og det er så netop derfor at det kniber at kunne anvende isobutan i klimavarmepumperne. Fyldningerne vil når op i mængder der ville gøre udslip problematiske.

Skueglas er et klart må-ha på alle anlæg af den gammeldaws slags. Ellers er det sateme svært ordentligt at vurdere hvor vi er henne.

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 14-06-20 16:04

For at komme tilbage til OP spørgsmål, det står i manualen. Hvormange meter den er forfyldt til, og hvor mange gram/m den skal efterfyldes med. Og sikkert også en max længde på rørtræk.
De fleste nye R32 VP, byggemarkedvarmepumper i størrelsen har normalt en fyldning lige under 1kg, så lovpligtigt arlig eftersyn er ikke nødvendig.

Jeg vil se en R600a varmepumpe !!