/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp og 98
Fra : johs
Vist : 658 gange
50 point
Dato : 18-12-01 13:14

hvordan kører man med to styresystemer.
og hvordan skifter man imellem dem.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 18-12-01 13:22

Tilføj Windows XP til Windows 98
Den letteste metode til at have begge styresystemer på sin pc er, hvis man allerede har Windows 98 installeret. Da skal man bare indsætte Windows XP setup cd'en, sige nej til at opgradere, og sige nej til at kreere en NTFS-partition, da Windows 98 ikke kan læse eller skrive til den slags partitioner. Derefter burde installationen af Windows XP være en let sag.
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 13:26

Tillæg
Når du så har instaleret begge styresystemer
vil du næste gang du starter din computer-se en skilt der spørger om du vil køre windows 98 eller windows xp
så vælger du bare det styresystem du vil køre med
MVH Brian

Kommentar
Fra : johs

Dato : 18-12-01 13:45

har installeret xp allerede, kan jeg så installer 98 på på et andet drev (d)
xp ligger på drev C

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 13:58

Til Johs
Det kan du godt
Tilføj Windows 98 til Windows XP
Har man allerede installeret Windows XP, men vil gerne have Windows 98, så kræves det at Windows XP er installeret på en FAT eller FAT32 partition, og at den partition, hvor Windows 98 skal installeres, også er FAT eller FAT32.

Men hvis du har valgt at instalerer windows XP som et ntfs filsystem kan det ikke lade sig gøre
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-01 13:56

Tue, 18 Dec 2001 12:14:28 GMT, skrev "johs"
<johs.news@kandu.dk>:

>hvordan kører man med to styresystemer.
>og hvordan skifter man imellem dem.

Man har mindst to partitioner, en til hver Windows.

Installerer Win 98 først og bagefter Win XP på en anden
partition.

Der bliver automatisk lavet dualboot.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Do you want spam?
Get it on http://home13.inet.tele.dk/smedpark/spam/

Kommentar
Fra : johs

Dato : 18-12-01 14:19

har først insalleret 98 derpå opgraderet til xp
jeg sagde under inst. ja til opgradering, men ved ikke hvilken partition jeg har
før opgradering kørte min 98 fat 32

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 14:30

Hej igen
Når du har gjort det på denne måde som du nævner nu-kan det ikke lade sig gører at kører med to styresystemer da du jo har opgraderet fra 98 til xp.
hvis du vil have begge styresystemer instaleret er du nød til at formaterer hele din maskine først
og når det så er gjort skal du starte med at instalerer windows 98 først
og så bagefter windows xp
og så skal du bare følge det jeg skrivet i mit svar
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 14:59

Tillæg
Ved nærmere eftertanke-kan du godt instalerer windows98 på dit d drev
så får du bare ikke mugligheden for at vælge når du starter op hvilken styresystem du vil kører med
Det gør du på den måde som jeg har beskrevet for dig alså at ligge begge styresystemer ind på samme partion nemlig dit c drev
Jeg skal ikke bestemme hvordan du gønsker at kører
Men jeg vil mene at det er bedst hvis du vil have to styresystemer at du så ligger dem på samme drev nemlig c hvis der er plads
så kan du jo bruge din d drev som en sikrings drev-det sted du gemmel alle dine ting så går det jo ikke tabt hvis du en dag skal formaterer dit c drev
MVH Brian

Kommentar
Fra : johs

Dato : 18-12-01 15:03

til brian
tror min xp kan kun bruges til opgradering "ikke" til ren inst..

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 15:24

Hej Johs
Du skal jo heller ikke lave en ren instalation hvis du gør som jeg skriver
start med at slette alt i din maskine
kør så din windows 98 først ind og når du har gjort det kører du din xp ind
på den måde som jeg har beskrevet i mit formodet svar til dig
Tilføj Windows XP til Windows 98
Den letteste metode til at have begge styresystemer på sin pc er, hvis man allerede har Windows 98 installeret. Da skal man bare indsætte Windows XP setup cd'en, sige nej til at opgradere, og sige nej til at kreere en NTFS-partition, da Windows 98 ikke kan læse eller skrive til den slags partitioner. Derefter burde installationen af Windows XP være en let sag.

Om man kan lave en ren instalation med sin opgraderings cd-tør jeg ikke lige at sige
men jeg tror da godt det kan lade sig gører-årsagen til at man opgraderer sit styresystem med XP er jo bare fordi så er man ikke nød til slette alt det man har i sin maskine først
men som sagt jeg ved det ikke 100%
men måske er der nogen derude der ved det?
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-02-02 23:41

Hvad gør man så, hvis man allerede har installeret WindowsXP på en NTFS
partition på disken og så laver en ny partition på disken i FAT32 og ønsker
at have Windows98 installeret her?

Med venlig hilsen
Janus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-02-02 00:07

Mon, 11 Feb 2002 23:41:17 +0100, skrev "Janus Nielsen"
<jsn@it-c.dk>:

>Hvad gør man så, hvis man allerede har installeret WindowsXP på en NTFS
>partition på disken og så laver en ny partition på disken i FAT32 og ønsker
>at have Windows98 installeret her?

Starter helt forfra - men nu når du har fundet et så gammelt
indlæg at svare på, så kig tilbage i gruppen.

Spørgsmålet er besaret flere gange inde for de sidste par uger.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.