/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten miaver – hele tiden!
Fra : Lincoln1242
Vist : 516 gange
75 point
Dato : 14-03-20 17:15

Jeg har en snart 14 år gammel hankat, som jeg har haft i snart 10 år. Han er begyndt at miave meget, både om dagen og om natten. Det er meget forstyrrende, både for nattesøvnen og koncentrationen, når man skal arbejde hjemme.

Han er kastreret inden jeg fik ham, og indtil for ½ år siden gik han sammen med en hunkat, der desværre gik bort. Men han virkede ikke specielt begejstret for hende; han var tydeligvis jaloux, og gik når hun kom. Han er heller ikke begejstret for andre katte, så det er ikke katte-selskab han mangler.

Han er meget opmærksomhedssøgende og kælen, men lægger sig sjældent og sover hos mig. Næsten hver morgen kl. 4 kommer han og miaver, hopper op i sengen og spinder og snakker. Nogle gange lægger han sig i sengen, andre gange går han igen lige så pludseligt som han kom.

Han har egen kattelem, og det er som om hele koncerten starter forfra hver gang han har været ude blot 5 minutter. Og han går nok ud og ind 50 gange om dagen….

Nogle gange kan jeg lukke munden på ham ved at give ham en godbid, andre gange fortsætter skrigeriet. Han har et stort kattetræ, som han bruger, masser af steder at sove, og finder gerne selv noget at lege med.

Under hans miaven, så traver han. Han traver huset tyndt flere gange om dagen, mens hans skriger, nogle gange hjerteskærende, som en kat, der er kommet til skade. Det gør han dog kun i de rum, hvor vi IKKE er.

Han har en god appetit, og virker ikke plaget af skavanker. Han kommer også som regel til tjek hos dyrlægen én gang om året. Men vil ikke bare køre til dyrlægen med ham, hvis han intet fysisk fejler.

Nogen idéer til hvordan jeg kan ”lukke” munden på ham!?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 14-03-20 17:32

Tag en snak med dyrlærgen, han er da den eneste der kan fortælle dig hvad der galt...

Sådan, så er spørgsmålet klar til at blive annulleret som de andres 40 stk.

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   73
- Annullerede   40
- Slettede   0
Ialt   114

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-03-20 19:17

Dyrelopper ?? Det kan en kat blive befængt med, på en eneste "udgang". Ved det af erfaring, desværre. Vi prøvede alle midler, men var nødt til at få den aflivet.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-20 19:48

Mon der kommer andre katte ind og ud af den kattelem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-03-20 19:50

Ja det er jo ik' så'n nar katten har en mis-lyd!

Tror du ikke han savner sin "veninde" selv om han ikke viste interesse?

Ellers er det måske tid til den "blå vaccine"

Accepteret svar
Fra : gwh

Modtaget 75 point
Dato : 14-03-20 23:53

Hej
Der er åbenbart sket en ændring med katten og det bliver kun gætterier på hvad det kan være.
At den traver rundt og miaver og fare ud og ind 50 gange om dagen er ikke normalt, den kan åbenbart slet ikke finde ro, det kan være alt fra dårlige smertene tænder til ikke at kunne tisse måske derfor de mange gange ud og ind.
Normalt sover en så gammel kat jo meget også om dagen, så jeg tro, at noget er galt med katten siden den ikke finder ro og miaver hele tiden. Han må nok ha sit årlige tjek hos dyrlægen nu.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-03-20 11:37

Tak for svaret gwh :)

Til jer andre:
Katten har ikke lopper og der kommer heller ikke andre katte ind...

@webm:
Når jeg annullerer et spørgsmål, så er det af én af tre grunde:
- Der er ikke kommet et brugbart svar,
- Jeg har selv fundet en løsning, eller
- Jeg får en helt igennem ubrugelig opremsning af min spørgsmål- og svarstatistik, som den du netop er kommet med...

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 15-03-20 12:43

Tak jeg håber at du finder ud af, hvad der er galt med katten.