/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gennembrydning af vindspærre.
Fra : KvikStart
Vist : 272 gange
500 point
Dato : 06-03-20 10:23

I forbindelse med ændring af elektriske installationer i en del forskellige typehuse, kommer jeg til at gennembryde vindspærreren der sidder mod den kolde kælder.

Hvordan etablere jeg en lovlig gennemføring gennem vindpappet, uden at bryde med gældende lovgivning.

Det er vel i sidste ende vel leverandøren af vindpappet der bestemmer hvorledes denne gennemføring skal håndteres, men idet det drejer sig om ældre bygninger, er leverandøren af vindpappet ukendt.

Er der en metode som I kender, der kan anvendes uden at konflikte med bygningsreglementet, eller hvem der nu regelsætter om dette???

Det drejer sig som sagt om et antal max. 16 mm. gennemføringer mod kold kælder.
Husene er opført på Grønland, men dansk lovgivning skal overholdes.

Det er altså ikke blot en metode omkring vindtætning jeg eftersøger, for så havde jeg blot anvendt fugeskum, med en lovlig metode, der også holder en byretssag ?

Jeg tænker at der måske findes en bagatelgrænse for etablering af gennemføring, således at mindre hul ikke skal vindtætnes – hvis der gør, hvor finder jeg dette, og hvilken §.

Hilsen fra KvikStart

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-03-20 16:19

du kan starte med at tjekke, https://bygningsreglementet.dk/#

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 07-03-20 01:19

@Benjamin.Hansen

Jeg har skam undersøgt BR18, men synes ikke at jeg finder noget relevant...

//KvikStart

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-20 19:04

Bygningsreglementet fortæller ikke hvordan du skal gøre det, men forlanger bare at du tætner det ordentligt. Gør du ikke, kommer sådan nogen som os, trykprøver huset og dumper det hvis det er for utæt. Vi har set bunker af dårlige løsninger, der har svigtet. Og nogle meget omhyggelige håndværkere, deriblandt en bygmester Jesper Secher, der i sjælden grad kan finde ud af at lave tætte huse. Jesper har f.eks en særlig teknik ved ventilationsgennemføringer, hvor han lægger en krydsfiner over dampspærren, skåret tæt mod ventilationskanalerne. En kraftig fuge nedefra og en tilsvarende plade op nedefra. Og så er det tæt. Meget tæt. Og huset måler en fjerdedel af den tilladelige utæthed.

Kommentar
Fra : rotw