/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pile taster-Stifinder.
Fra : Mosebaek
Vist : 272 gange
300 point
Dato : 05-03-20 19:01

HP Pavilion Notebook. 17 - g 162 no. Win10. Problem: Piletaster.

Det drejer sig om min "Dokument" mappe, hvor alle mine billeder/filer havner, til evt. redigering. Og videre placering i andre mapper.

De fleste kan jeg rulle / scrolle igennem med pile taster. Men på det seneste kan jeg ikke gøre det med billeder fra min fotoapparat eller skærmprint.

Jeg har lige taget 30 "prt sc" fra en western film. Dem kan jeg ikke "rulle" med piletasterne. Hvis jeg starter en vilkårlig sted i "Dokumenter" med at se billeder, og ruller ned,
springes der bare over de nye, og fortsætter "rulningen" derefter på næste billeder. Som virker helt normal.
Knaldhamrende irriterende, når jeg har redigeret billederne i Paint, og bagefter gerne vil løbe hele rækken igennem i Dokumenter. Nu skal jeg klikke/åbne dem, een for een.

Jeg har prøvet at slå til / fra med " Fn " og " Num Lock " tasterne, da jeg ikke har en "Scroll Lock" taste på tastaturet.....ingen resultat.

Håber der findes en taste-kombination, og ikke noget med driver eller opdatering.

M. (Er stadigvæk en levn fra WW2, årg. 1942).

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-03-20 19:29

Hvilken billdfremviser bruger du?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-20 19:54

Som nævnt, bruger jeg kun det gamle "Paint", det plejer at virke fint til min behov.
(Beskæring og indsæt af tekst under/i billede). Har brugt det helt fra WinXP`s dage.

Til ren beskæring bruger jeg den indbyggede i Win10. Ved ikke lige hvad den hedder.
Den er meget hurtigere.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-03-20 22:48

Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med
Citat
De fleste kan jeg rulle / scrolle igennem med pile taster

Men hvis du mener at du dobbelt klikker på et af billederne (åbner det) og derefter kan skifte frem og tilbage mellem billederne i samme folder "Dokumenter", så har jeg lige prøvet i Win 10, når jeg dobbelt klikke rpå et billede åbner det som standard i Mocrosoft Billeder, som fremviseren i Win 10 åbenbart hedder, og jeg kan heller ikke skifte mellem billederne, med pile tasterne eller scroll hjulet på musen.
Hvis jeg åbner det første billede i Windows Live Fotogalleri (som jeg har installeret for længe siden), kan jeg skifte frem og tilbage mellem billederne med pilene i bunden af vinduet.
Åbner jeg det første billede højreklikker op vælger Slideshow på listen, ser det ud til at showet kører men kun med det ene åbne billede, så jeg tror der er en fejl i Windows, der har sneget sig ind.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-03-20 22:52

Fandt lige ud af at hvis man står i folderen med billeder og i menuen øverst vælger marker alt, og derefter i menuen vælger "Åben Billeder", så åbnes første billede og man kan skifte frem og tilbage med piletasterne, eller bruge hjulet på musen.
Lidt skidt man ikke her kan indsætte billeder, så havde det været nemmere at vise.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-20 23:14

Citat
Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener med

Jeg mener alle billeder i min Dokument mappe/folder. En "skøn blanding" af landskabs, film, og Ingemann tegninger fra EB. Usorteret endnu. Men mest JPG filer.

https://da.imgbb.com/ Den virker til f.eks Kandu.

M.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 300 point
Dato : 06-03-20 18:31

Citat
Fandt lige ud af at hvis man står i folderen med billeder og i menuen øverst vælger marker alt, og derefter i menuen vælger "Åben Billeder", så åbnes første billede og man kan skifte frem og tilbage med piletasterne, eller bruge hjulet på musen.
Lidt skidt man ikke her kan indsætte billeder, så havde det været nemmere at vise.

Det her er nok det tætteste du kommer på.
Klik på det første billede, hold SHIFT nede, og klik på det sidste billede i folderen, vælg marker alt, "Åben billeder". Så bør det virke.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-03-20 18:35

Du kan også slå indholdsrude til i menuen 'Vis', så vises et eksempel på den fil du står på i filrækken, og så kan du fint bruge pile tasterne til at skifte nedad i filerne.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-20 21:27

Tak for svaret Brassovitski.
Citat
Klik på det første billede, hold SHIFT nede, og klik på det sidste billede i folderen, vælg marker alt, "Åben billeder". Så bør det virke.

Det her virker. Selv om det irritere mig lidt, at det ikke er som før. Men det er der jo intet der er.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-03-20 23:20

Citat
Klik på det første billede, hold SHIFT nede, og klik på det sidste billede i folderen

Du kan faktisk godt springe dette over, og bare starte med at vælge 'Marker alt', osv.