/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Uden for kategori
Fra : molokyle
Vist : 455 gange
500 point
Dato : 03-03-20 16:32

Hmmm.... Jeg kan ikke komme ind og stille spørgsmål i kategorien : Jura.

Uvist af hvilken årsag. Jeg bliver bare sendt 'fejlsiden' hér på kandu.dk.

Så derfor stiller jeg spørgsmålet her. Det kunne jo være nogen kendte svaret?

Når/hvis jeg skal melde mig syg i jobcenteret telefonisk eller ved fremmøde, så forlanger de at jeg skal angive årsagen til sygemeldingen. Som arbejdsgiver må man da ikke spørge HVORFOR man er syg. Kun konstatere at man har sygemeldt sig. Vil man vide hvorfor, så kan man som arbejdsgiver forlange en lægerklæring, som samme arbejdsgiver selv skal betale.

Er der tale om 'magtmisbrug' med selvopfundne regler af jobcenteret eller...?

Jeg men jeg er jo ikk selv lægefagligt uddannet, hvilket medarbjderen i jobcenteret som modtager mit opkald om sygemelding vel heller ikke er. Formoder jeg.

Hvordan skal jeg så angive årsagen til min sygemelding? Jeg er jo bare syg.

Hvordan er jura'en herom?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-03-20 19:13

Jeg har lige været sammen med en kvinde med influenza der er vendt tilbage fra Venedig, jeg tror at det er en forkølelse, jeg har en del ubehag, men hvis du(Jobcenteret) sender en ordre på at jeg skal møde op - gør jeg selvfølgelig dette - Bare jeg har det på skrift!

Gad vide om du får den skriftlige besked?
MVH
MV2

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 03-03-20 21:39

Jeg mener ikke de kan spørger om årsag.
Men hvis jeg melder mig syg, som jeg sjældent gør. Sidste gang spurte min chef om det var noget alvorligt og jeg fortalte af egen fri vilje hvad jeg fejlede (har intet problem med det), men jeg mener også jeg bare kunne have sagt jeg var sløj og ikke nævnt mere.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 03-03-20 21:46

https://mitarbejdsmiljo.dk/artikler/regler-og-rettigheder-i-forbindelse-med-sygefravaer

Her står der at arbejdsgiver ikke må spørger om årsag, så det må de andre nok heller ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-20 07:53

Nu er jobcentret ikke 'arbejdsgiver', så det er ikke sikkert at reglerne er de samme.

Da jobcenteret ikke ville godtag at jeg lagde mig syg ud uden en 'årsag', så fik de en årsag:

Da den ene af mine elskede papegøjer; "DYGTIG" lå død på bunden af sit bur da jeg stod op, kunne jeg ikke se mig selv møde op til kursus i at skrive CV. (...hvor herpes bevare os, det er 5. gang jeg er på et sådant!). Jeg angav årsagen som: Psykisk ustabil. Hvilket passede meget godt. Jeg tudede hele dagen.

Hvis ikke jeg angiver en årsag til 'sygdommen', så trækker de mig nemlig for 3 dages kontanthjælp.'

Jeg skal bruge et mere præcist svar ...før jeg kan klage over behandlingen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-20 12:10

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har de seneste uger turneret medierne rundt med sit budskab om, at der i beskæftigelsesmålene for 2021 indføres et nyt mål, som lyder: ’Alle ledige skal have en værdig sagsbehandling’. Som eksempel på, hvad ministeren mener med det, refererer han til en sag fra Hedensted Jobcenter, hvor en sygemeldt, 50-årig mand med smerter i hænderne blev spurgt om, hvordan han tørrer sig selv bagi efter toiletbesøg. Her går åbenbart en grænse.??

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7670541/Værdighedsmålet-begynder-med-det-åbenlyse-og-overlader-resten-til-tilfældighederne

https://betablokken.dk/2016/03/20/livet-paa-kontanthjaelp/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-20 12:24

katekismus -> Jeg har, som abonnent, selv lagt en kommentar i debatten på Politiken. (..som i alle andre debatter i fagligeområder som vedører; uden-/inden-/social- og beskæftigelses-politik.
Jeg kan jo ikke holde min kæft !!!
Tilbage til 'virkeligheden':

Kan det passe at man kan sanktioneres af jobcenteret, med træk i overførselsindkomst, hvis man IKKE oplyser om årsagen til sin sygemelding?

Jeg synes ikke rigtigt selv jeg kan 'finde noget' ...derude ...på nettet forstås?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-20 12:35

Ps. Hvis nogen har den uimodtåelige lyst til at læse hvad jeg skriver og har skrevet på omtalte medie (Politiken)? Så går jeg under pseudonymet: Henrik Mortensen
..hvilket iøvrigt også er mit borgerlige dåbsnavn
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-20 12:58

At tørre r.. har jeg også kommenteret på:
Citat
Henrik Mortensen (dig) 14. feb

Ps. Mht. at børste tænder og tørre R..

Hvor mange gør dette 37½ time om ugen?

Totalt irreelvant spørgsmål at stille ifbm. arbejdsevne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-03-20 13:25

Prøv ekstrabladets brevkasse
Er du faret vild i junglen af regler og paragraffer, kan du få hjælp af socialrådgiver Puk Sabber - skriv til densocialebrevkasse@eb.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-20 22:28

katekismus ->

Citat
Prøv ekstrabladets brevkasse

Du kan tro det bliver en gammel løgn.

De få gange jag har skrevet læserkommentarer eller oprettet en 'sag' på EB Nationen!, er jeg blevet 'slagtet' som "nasserøv" af andre debattører; fordi jeg er på kontanthjælp

GLEM DET. Jeg magter det ikke!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-20 16:56

Min kæreste-7forlovedes søn læser til socialrådgiver. Han har ikke kunne få et præcist svar. Derfor råder han mig blot at sige :

JEG HAR ONDT I MAVEN.

Hva... er nu dét. Bliver man opfordret til at lyve?

Helt ærligt: Hvad rager det jobcenteret hvad jeg fejler , hvis/når jeg lægger mig syg?

Smertende nedgroede tånegle, ondt i maven, tandpine, migrene (hovedpine), tyndskid og hva' ve' jeg?

Hvad skal de bruge disse lægefaglige oplysninger til i jobcenteret, når der intet lægefagligt personale er indover, som har konstateret eller taget stilling dertil.. endsige; stillet en diagnose?

I min optik lugter det ramt af: MAGTMISBRUG !

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-03-20 17:02

Forståeligt at du ikke magter mit forslag. Pis det bliver til skue for alle. Jeg søger videre ??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-03-20 17:16

Får du kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering eller andet – og er syg?

Bliver du syg, mens du får kontanthjælp, uddannelseshjælp eller en anden ydelse fra kommunen, skal du melde dig syg til dit jobcenter Du får den samme ydelse, mens du er syg.

Du skal huske:
Meld dig syg til dit jobcenter – på din første sygedag.
Hvis du er i praktik, i aktivering, på kursus eller andet, skal du også melde dig syg på her – på din første sygedag.
Hvis du er i løntilskud, skal du melde dig syg til din arbejdsgiver.
Når du er sygemeldt, skal kommunen følge op på din situation. Det vil sige, at du bliver indkaldt til en personlig samtale. Hvis din sygdom er ukompliceret og kortvarig, kan samtalen sandsynligvis klares via telefon eller e-mail.

Selvom du er syg, har du stadig pligt til at møde frem til de samtaler, kommunen indkalder dig til. Er dit sygdomsforløb er mere kompliceret, skal du sammen med din beskæftigelseskonsulent afklare, hvad din sygdom betyder for dine muligheder for at komme i arbejde. Din beskæftigelseskonsulent skal også vurdere, om du eventuelt vil have gavn af aktivering et mindre antal timer om ugen, selvom du er sygemeldt – for at sikre, at du kan komme tilbage på arbejdsmarkedet, når du igen er rask.

Husk at melde dig rask på dit jobcenter, når du er frisk igen.

Vi ønsker dig rigtig god bedring

http://info.jobnet.dk/sygemeldt/kontanthjaelp-og-syg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-03-20 17:29

Kære "nasserøv"
Når du bliver stillet den slags spørgsmål, kan du jo bede om en begrundelse.
Spørg også om hvor i lovgivningen, der står at du selv skal angive sygdommen.
Sig f.eks at du er syg, men ikke har forstand på diagnoser.

Hvis de virkelig har grund kan du jo angive diagnosekoden. Det skal der faglighed til at tyde.

Feks kan du angive DR067

Prøv selv at finde ud af hvad det er.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-03-20 12:29

Jobcentret er vel kommunen?
Du skal oplyse kommunen om din sygdom. Mens din arbejdsgiver ikke har ret til at vide, hvad du fejler, så forholder det sig modsat for kommunen. Som myndighed har den ret til at vide det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:28

transor -> Når/hvis man spørger ind til lovgivning omkring sygemelding eller andet?

Så får man dette svar: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082

..og så er man jo ligevidt mht. at skulle sygemelde sig pr. dag man er SYG ..iflg. Jobcenterets medarbejder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:36

transor & katekismus -> Går man dem/administratorerne på klingen?

Så henviser de til at man bør nærlæse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=209082#id50947775-41cf-49f6-bd76-895f366849ea

Joeh... de har 'dygtige' DJØF jurister ansat i den offentlige forvaltning!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:37

Ps § 204 -> 209

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:43

Pps. Man får lyst til at flytte domicil:

Citat
§ 210. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:46

Een god ting ved Corona pandemien: Jobcentret er lukket ned !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-03-20 13:57

katekismus ->

CITAT:

"Meld dig syg til dit jobcenter – på din første sygedag.
Hvis du er i praktik, i aktivering, på kursus eller andet, skal du også melde dig syg på her – på din første sygedag."

CITAT skut.

JA. ..men det gælder også på 2. - 3. 4. 5. osv. sygedag. Siger de i jobcenteret ..ellers vil de have en årsag til forlænget sygeperiode. FACTO! ..ellers kan de ikke sygemelde dig i deres 'SYSTEM' ! (..påstår de)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-03-20 15:14

Det er en umulig opgave, du har sat os på.
Jeg læser ingen steder, at de skal kende sygdoms årsag

https://danskelove.dk/aktivloven/13d

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-20 13:33

katekismus -> Korrekt, men der er forskel på lov og praksis!

Det kaldes: Skuffecirkulærer.

Som sagt: Man kan klage ....men det har ikke længere OPSÆTTENDE virkning at klage.

Sanktionen bliver effektueret STRAKS.

Senere kan man evt. få ret i 'klagen' og det man skulle have levet at af i overførselselsindkomst i perioden, bliver udskudt til 'sagen' er blevet afgjort i den sociale ankestyrelse:

1.) https://ast.dk
2.) https://ast.dk/for-borgere-med-en-klagesag/din-sag-i-ankestyrelsen
3.) https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/tvaergaende/sagsbehandlingsregler/praksisnyt-artikler-om-sagsbebehandling/praksisnyt-nr-28-om-opsaettende-virkning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-20 13:34
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-20 13:37

Bare Eet eksempel:

Citat
Ankestyrelsen ændrede nævnets afgørelse til et afslag, men tiltrådte afgørelsen om opsættende virkning. A var herefter afskåret fra at få støtten udbetalt.

Under henvisning til , at der efter almindelige forvaltningsretlige grundsætninger kun undtagelsesvis kan tillægges opsættende virkning i sager af denne karakter, til tidligere ombudsmandspraksis om ophør af adgang til at tillægge opsættende virkning, når ydelsen er forfalden, og til kravet om, at afgørelser, herunder afgørelser om opsættende virkning, skal bekendtgøres for parten for at få retsvirkninger, havde nævnet efter ombudsmandens opfattelse været uberettiget til at tillægge afgørelsen opsættende virkning

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 26-03-20 15:42

Du må tage til takke med at komme af med dine frustrationer her på kandu.
Jeg kender ikke svaret, om jobcentret har ret til at kende årsagen til sygdommen eller ej

http://www.ikast-brande.dk/media/16248978/Aktivitetsparate-kthmodtagere.pdf

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-20 08:20

Tak for svaret katekismus. Nej og det er der tilsyneladende heller ikke andre som gør.

Selv min egen læge må blive mig svar skyldig! Han har dog været flink nok til at skrive til jobcenteret at iflg. hans kalender var jeg syg i omtalte periode (3. mdr.) Jeg blev alligevel sanktioneret for i en uge ikke at have søgt 2 job. Det kostede mig altså over 1.000 kr efter skat, at de ikke ville godtage min sygemelding uden at oplyse hvad jeg fejlede.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-20 10:07

her står heller intet om årsag til sygdom https://info.jobnet.dk/sygemeldt/kontanthjaelp-og-syg

Får du kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering eller andet – og er syg?

Bliver du syg, mens du får kontanthjælp, uddannelseshjælp eller en anden ydelse fra kommunen, skal du melde dig syg til dit jobcenter Du får den samme ydelse, mens du er syg.

Du skal huske:
Meld dig syg til dit jobcenter – på din første sygedag.
Hvis du er i praktik, i aktivering, på kursus eller andet, skal du også melde dig syg på her – på din første sygedag.
Hvis du er i løntilskud, skal du melde dig syg til din arbejdsgiver.
Når du er sygemeldt, skal kommunen følge op på din situation. Det vil sige, at du bliver indkaldt til en personlig samtale. Hvis din sygdom er ukompliceret og kortvarig, kan samtalen sandsynligvis klares via telefon eller e-mail.

Selvom du er syg, har du stadig pligt til at møde frem til de samtaler, kommunen indkalder dig til. Er dit sygdomsforløb er mere kompliceret, skal du sammen med din beskæftigelseskonsulent afklare, hvad din sygdom betyder for dine muligheder for at komme i arbejde. Din beskæftigelseskonsulent skal også vurdere, om du eventuelt vil have gavn af aktivering et mindre antal timer om ugen, selvom du er sygemeldt – for at sikre, at du kan komme tilbage på arbejdsmarkedet, når du igen er rask.

Husk at melde dig rask på dit jobcenter, når du er frisk igen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-20 10:50

En hovedpointe i bogen er netop, at sygdom ikke længere er en sag mellem patient og læge.
- Sygdom er blevet et offentligt anliggende, hvor myndighederne er kravlet helt ind i de private gemakker, siger Tina Bømler.
- Vurderingerne er overladt til folk på jobcentrene, der ofte ikke engang har en socialfaglig uddannelse. Det er dem, der kan bestemme, hvornår du er for syg til at arbejde. De har magten til at lukke for ydelserne, så de behøver ikke at lytte til lægefaglige vurderinger. Det er fuldstændig grotesk.
https://www.avisen.dk/sygemeldte-er-en-ny-udsat-gruppe_530772.aspx

https://fagbladet3f.dk/artikel/kommuner-stjaeler-kontanthjaelp-paa-ulovligt-grundlag

https://fyens.dk/artikel/jobcentret-gør-sygemeldte-endnu-mere-syge

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sociale-ydelser/sociale-ydelser/sygedagpenge/sygemelding-og-sygedagpenge-loenmodtagere-og-ledige/