/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvad er fordelen ved en switch?
Fra : crha
Vist : 745 gange
50 point
Dato : 02-07-03 14:03

Hejsa, jeg har efterhånden fået forskellige forklaringer på hvad der gør en switch bedere end en hub.

Én forklaring er at den ved hvor den skal sende dataen til, i modsætning til en hub, der efter sigende skulle sende samme data til alle porte.

Én anden forklaring er at den deler internetforbindelse lige over, så hvis man har 2 mbit og der er 4 computere på, får hver 0,5 mbit til rådighed.

Jeg har også fået en trejde forklaring som jeg ikke kan huske, men nogen siger også at den selv deler IP adresser ud (hvilket jeg mener er en Routers arbejde)

Håber der er nogen der vil svare mig på dette =)

Mvh.
Casper

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 60 point
Dato : 02-07-03 14:09

Én forklaring er at den ved hvor den skal sende dataen til, i modsætning til en hub, der efter sigende skulle sende samme data til alle porte.
Det er rigtigt
-----------------------------------------------------

Én anden forklaring er at den deler internetforbindelse lige over, så hvis man har 2 mbit og der er 4 computere på, får hver 0,5 mbit til rådighed.
Det er forkert
-----------------------------------------------------

Jeg har også fået en trejde forklaring som jeg ikke kan huske, men nogen siger også at den selv deler IP adresser ud (hvilket jeg mener er en Routers arbejde)
Det kan være rigtigt......Er der DHCP-funktion i så gør den

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-07-03 15:06

....... og så lige endnu en fordel ved Switch fremfor Hub

Har man et netværk hvor man internt kører med 100 mbit vil en Switch kommunikere med 100 mbit på alle porte, hvorimod en Hub vil dele hastigheden mellem tilsluttede PCer. Altså Hub og 2 PC = 50 mbit/PC, 4 PCer = 25 mbit/PC

HUSK! Intern hastighed på et netværk har intet med internet hastighed at gøre!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-07-03 15:20

hmmm..... smitty
Jeg har aldrig hørt om netværksprodukter der kører 50 eller 25 Mbit.....

Hastigheden nedsættes efter kollisioner på netværket

En illustration er 4 PC'ere i en hub.....de 2 er efterladt af brugerne, og sender/modtager derfor minimalt...
Mellem de 2 andre computere overføres der filer.......her vil hastigheden ikke kun være 25 Mbit/PC. Den vil være væsentlig højere....

Men uanset så er switche idag så billige at det ikke kan betale sig at købe en hub

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 02-07-03 15:26

Lige en kommentar mere.....
Intern hastighed på et netværk kan også have noget med internet hastighed at gøre hvis dataene går gennem en hub....Ved kollisioner vil pakkerne gå tabt.....
Jeg ved ikke hvor meget der er tale om, og det er rimeligvis kun målbart hvis der er en del aktive brugere connected i hub'en.....men hvis der overføres mellem computerne internt så igen.....køb en switch

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-07-03 15:54

Kan man overhovedet købe en hub mere ? Hvis ja vil jeg tro den er dyrere end switchen

Sidst jeg så en billig switch var i ALDI, til 150 kr, tror jeg det var.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 02-07-03 16:19

Mange tak for alle jeres svar :)
Så er jeg ikke i tvivl om hvad der snart skal købes ;)