/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvorfor vil motor ikke "tage fat"?
Fra : cristian2
Vist : 347 gange
40 point
Dato : 16-02-20 23:11

Jeg har en gammel Peugeot Megane fra 1992. Den kører generelt fint. Men de sidste par dage er den begyndt at sætte ud. Det er som om motoren ikke rigtig "tager fat", som om den springer nogle tændinger over og kommer som bumpende i gang igen. Det er værst når den skal starte efter rødt trafiklys. Ind imellem går den helt ud ved rødt trafiklys, men kan snildt starte igen når der er grønt. Den er endnu ikke gået helt i stå mens jeg har kørt.
Det sker de første 10 km. Derefter kører den fint.
Temperaturen var udenfor hhv 3 og 8 plusgrader de gange det skete.
Så det kan vel ikke være fordi jeg skal hælde karburatorsprit på den.
Det kan vel heller ikke være et tændrør der er gået når den kører fint efter 10 km.

Er der nogle der har en idé til hvad der kan være galt?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-02-20 23:13

"Renault Megane" selvfølgelig (Peugeot var min forrige)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-02-20 23:14

Der er fugt i strømfordeleren efter alt det regnvejr vi har haft.

Når du har kørt f.eks. 10 km. er det fordampet på grund af varmen fra motoren.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-02-20 02:13

Såvidt jeg kan se, er det en med karburator, og så er det præcis sprit eller lignende du skal bruge, for det er præcis i det interval dyssen underafkøles grundet fordampningen.
Så længe du kører strømmer brændstoffet hurtigt nok, til at smådråber af vand ikke når at fryse, men 5 sekunder i tomgang er nok.
Når du så starter efter et øjeblik, er krystallet tøet igen, og problemet er væk.
Når du tilsætter sprit eller anden karburatorvæske sænker du vandets smeltepunkt, hvilket fjerner hele problemet.
Hvis det var strømfordeleren ville du have langt større problemer, har jeg lært af en specialist.
Du kan godt få en længere teknisk forklaring, men den vil jeg skåne dig for, men det skader ikke, at give strømfordelerdæksel og rotor et pust wd40.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 17-02-20 03:50

Med den alder har den formentlig gammeldags tændingsanlæg med een tændspole, strømfordeler og ledninger til hvert tændrør.
Problemet er at fugt sammen med snavs danner en ledende belægning som reducerer tændspændingen på grund af afledning.
Når du giver gas øges fyldningen i cylinderen, det giver større overslagsspænding i gnistgabet, og gnisten springer ikke mere i tændrøret, men afledes udenfor.
Du skal have snavs væk fra hele tændingssystemet og silikone på, som forhindrer at fugten danner en hinde.

Start med at tage et foto så du ser forbbndelser fra strømfordeler til tændrørene, eller mærk den omhyggeligt op med tegning. Kommer de forkert tilbage får du den ikke i gang. Der er fire ledninger og fire huller. Det giver 24 forskellige måder at forbinde,hvor kun en er rigtig.
Derefter køber du en lille flaske med silikoneolie og pensel. Spray duer ikke.
Tag alle tændrørskabler af, også fra tænsspole til strømfordeler. Vask den omhyggeligt med varmt vand og sulfosæbe i en vaskebalje , skyl med rent vand, tør dem fuldstændigt. Bageovn ved 50° går hurtigst.
Så behandles de med silikoneolien, også indvendigt i tændrørshætterne. Toppen af tændspolen, tændrør, strømfordeleren ind-og udvendigt, tørres af med silikoneolie.
Alle ledningerne sættes på plads. Hvis tændrørene er mere end 10000km gamle, skiftes de.

Derefter har du ikke de problemer mere, heller ikke i fugtigt vejr.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-02-20 08:11

Min tanke var at den måske fik falsk luft, evt. En vacuumslange der var blevet læk.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 17-02-20 14:10

Har lige haft lignende problem, og denne virkede et par gange.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/branford-fugtfjerner
det endte dog med en ny tændingsbro.

Er der overgang i EL delene kan du muligvis se det om natten, især hvis du sprayer de elektriske dele med vand

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 18-02-20 22:43

Al den snak om strømfordeler er ikke helt hen i vejret, og når det er gjort, har du gjort en god gerning, som er en forebyggelse for fremtiden.
Når problemet så stadig er der, skal du tjekke, om indsugningen får varm luft ind fra en slange, som suger fra udstødningen; dette indtag kan være termostatstyret, og så skal termostaten selvfølgelig virke, men slangen kan også have fejl/mangle.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 24-02-20 09:34

Tak for svaret transor.