/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Galileo termometer
Fra : abbaba
Vist : 191 gange
100 point
Dato : 16-02-20 22:19

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-02-20 22:45

Det kan du sikkert godt. Du skal bare have nogle glasballoner og sætte forskellige lodder på dem. Væsken udenom kan være vand, men hvis det skal bruges udendørs er det bedst at blande sprit i (frostsikring).
Lodderne skal afbalanceres sådan at ballonen flyder midt i glasset ved den temperatur, den pågældende ballon skal vise. Det er forskellige vægte for hver temperatur, der skal vises.
Jeg har ikke prøvet, så jeg kan ikke sige noget om, hvor store ballonerne og lodderne skal være.
Princippet er det samme som når man bruger flydevægt til at måle alkoholprocent i spiritus og syre i bilaccumulatore. Man måler vægtfylden af væsken, det flyder i.
I termometeret ændre vægtfylden sig medd temperaturen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-02-20 23:19

Det er nok både nemmere og billigere at købe den, så ved man det virker !!!!

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-02-20 23:22

Men ikke så sjovt ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-02-20 23:25

Det kræver nok ikke så lidt viden om det, før det rigtigt lykkes!

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-02-20 23:50

Der kræves ikke andet end det, jeg har beskrevet. Tag en balje med vand. Find et lille stykke flamingo og sæt papirclips eller andet på, så det netop flyder I vandet. Ikke ovenpå og ikke, så det lger på bunden. Så har du den første flyder. Det gentages bare ved forskellige temperaturer af vandet. F ex. 10, 20, 30,40 grader.
Det er et godt fysisk eksperiment og det ER jo et fysik-forum

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 16-02-20 23:58

Til Bille1948:
Der blev spurgt, om det kunne lade sig gøre, og det kan det.
Galileo Galilei kendte kun Arkimedes lov og den behøver vi ikke endgang at kende; Vi skal bare eftergøre Galilei's experiment.

Kommentar
Fra : katekismus