/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan kommer vi kriminaliteten til "li~
Fra : bdg
Vist : 444 gange
200 point
Dato : 02-07-03 13:09

Der er mange kloge samfundsborgere der kritisere regeringen for ikke at få styr på krminaliteten, men hvordan kan vi bedst komme den til livs?

Skal der hårdere straffe til?
Skal der mere psykoterapi i fængslerne?
Skal straffenrammerne nedsættes?
Skal vi have elektroniske fodlænker i hjemmet?
Skal vi have tre-trins-raketten som i USA?

ja, hvad skal vi gøre!

Kom med jeres uforbeholdene mening!

BDG

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 02-07-03 13:15

det kommer man aldrig.!! eller jo måske hvis minimums-straffen for alt var 20 år UDEN prøveløsladelse..! og anden gang man blev taget for kriminalitet blev man henrettet.! så tror jeg måske man kom det til livs..

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-07-03 13:24

Der er jo et stort problem i at folk bliver ved med at bryde loven.

for at undgå dette må vi hellere indføre

1. første gang ( cut venstre hånd )
2. første gang ( cut højre hånd )
3. begge gang ( Begge ben )

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 02-07-03 13:26

Til livs, mente jeg en kraftig nedskæring....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-07-03 13:27

Hej bdg
Tjahhh! Det er jo et spørgsmål som er oppe og vende tit og ofte. Der er lige så mange meninger, som der er personer, så et entydigt svar skal du nok ikke forvente fra nogen, men der skal en ny reform til (i min verden).
Uden at skrive sider op og ned, så skal f.eks økonomisk kriminalitet ikke straffes hårdere end mord. Her er der en skævhed vi alle kender til, eller har hørt om. Groft sagt så slipper du billigt i straf for at bakke hen over en af dine fjender - efterlade bilen ovenpå personen (for at være helt sikker), og så flygte hjem. Drik en flaske sprut og så lade dig "knalde". Dette slipper du billigere afsted med end snyde skattefar for 1-2 mill. og så blive "snuppet".
Her er der en skævhed i min verden, da man vurdere et menneskeliv lavere end penge... det skyldes sikkert at vores samfund er opbygget mere på økonomi end menneskelighed?? USA er et pragt-eksemplar på dette, spørgsmålet er ikke om det sker i Danmark, men derimod hvornår det sker. Vi har i hvert tilfælde "kursen".
Nå til dine spørgsmål set med mine øjne:
* Ja (men i forhold til hinanden).
* Ja + uddannelse af de indsatte.
* Måske...
* Nej

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-07-03 13:53

offentlig hængning, efter 3 forbrydelser, undtaget mord og voldtægt som skal give direkte hængning...sådan tag den.....

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 02-07-03 13:54

1. ikke nødvendigvis, men HELE den dømte straf skal afsones, altså 16 år ER 16 år, livstid ER livstid o.s.v.

2. Har jeg ingen mening om

3. Strafferammerne kan måske nedsættes ved mindre økonomisk kriminalitet, for ens retsfølelse bliver s.. krænket når det er mere strafbart at man ubevæbnet røver en bank, end det er at slå en mand invalid resten af sine dage.

4. Det ville jo ikke være nødvendigt, for de kom IKKE uden for fængslet før HELE deres straf var afsonet.

5. Det kunne være en mulighed, efter at justitsministeriet først havde undersøgt hvilke erfaringer der var med dette.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-07-03 13:55

NB: Klippekortsordningen fra trafikforseelser i England fungere fint. De gange jeg har været i UK har det været et meget omdiskuteret emne "nu skal vi til at passe på, ellers ryger kortet".
En modificeret klippekortsordning var måske værd at overveje... men det var jo ikke løsningsmoduler du var ude efter, men måske aligevel værd at medtage i sine overvejelser.

Kommentar
Fra : Phylock

Dato : 02-07-03 14:10

Da vores samfund er bygget op på økonomien så ville en fange der får livstid koste samfundet mange penge (gad godt vide hvad en fange koster om året), derfor skulle de sættes til arbejde (ikke bare papirsklemmer) så de ikke kostede samfundet penge eller smid dem ud på en ø og lad dem klare sig selv(lidt groft måske ).
Men alligevel hvis der ikek var noget kriminalitet så ville hvor mange politifolk, advokater, dommere osv der nu er i danmark blive arbejdsløse og samfundet ville bryde sammen .... det jeg siger er at samfundet kan ikke acceptere det med god grund men det kan heller ikke undværes det ...

mvh
Phylock`

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-03 14:41

Vi kan jo starte med at opdrage vores børn til at være lovlydige borgere.

mvh ans

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 02-07-03 15:04

Jeps> ans har en pointe dèr. Men ellers syntes jeg at, 3-trins "raketten" er meget fin, blot ikke i den Amerikanske udgave, hvor man får livstid for at stjæle en pizza-slice.
Desuden vil jeg sige, "at hvis der findes mage kloge samfundsborgere, som kritisere samfundet"........jamen så må de jo blive politisk aktive....brokke sig kan vi godt, men hvor tit blander vi os reelt i debatten?
Undskyld jeg afslutter med et spgsm.

Laurenzio

Kommentar
Fra : amor

Dato : 02-07-03 15:17

En kort historie ” 117 gange”
Et barn hjemme hos faren, det er den sidste skole dag:nu starter sommerferien (den er ca. 7 uge) og det kunne også være en weekend. ….,og han glæder sig til at se sin mor.
Moren ved den anden ende af telefonen: Det kan ikke lade sig gøre skat i denne sommer ferie.
Det samme barn: Et stykke knust barn!........ The End

Det er kriminelt. Hvor hvem og hvad kan straffe sådanne?
Jeg kunne godt tænke mig at tilføje samværs forsømmelse til kriminalitetsformer. Der er nogen dovne forældre som vil hellere bruge deres samværs tid til at dyrke alt andet end at være for deres børn, i weekends, ferier osv. Det mener jeg er en forbrydelse overfor børn, som skal straffes hårdere end økonomisk kriminalitet – måske med klippekortsordning.
helsin
En knust far på barnets vegne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-07-03 15:31

--> Laurenzio
Der er ikke plads til alle os i folketinget + der efter min mening er ALT for mange småpartier. Når der så er valg, skal alle partierne gå på kompromis med andre, de er i "union" med, i stedet for at udøve deres EGEN politik... derfor bliver der igen og igen gennemført noget, som ingen af dem står 100% inde for og interessen lige så. Men 'det er en HELT anden historie

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 02-07-03 16:48

>CLAN < du har ret i dit synspunkt, essensen af Dansk politik..... jeg tror rent faktisk de får for mange snapse derinde (snapsetinget)

>amor< jeg føler med din historie/oplevelse, men det høre vel næppe under kriminalitet, det er vel nærmest personligt vansigelse...../ fornærmelse.....

mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 03-07-03 14:14

Kriminalitet sker pga. af fristelser, vi lader os friste fordi vi er ufuldkomne mennesker. Altså bliver kriminaliteten ikke afskaffet før at menneskeheden bliver fuldkommen!

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 04-07-03 12:19

Hej

Hold nu kæft med det bibelævl...sabelfisk.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 04-07-03 13:57

bdg> Hmm.. kunne man forvente mere intilligens fra en flisemurer... Du ved godt at det er tilladt at tænke selv ikke, bare fordi man er klar over at mennesket ikke er det mest fabelagtige individ i hele universet er det ikke ensbetydende med at man har det fra biblen!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-07-03 10:33

>amor

[citat]
Det er kriminelt. Hvor hvem og hvad kan straffe sådanne?
[/code]

Jeg har stor sympati for din holdning, men en handling eller mangel på samme er ikke kriminel, fordi den er forkert (forkert i forhold til hvad). Den kan derfor heller ikke straffes, hvor gerne nogle end så at dette skete.

Der er dog mulighed for i Statsamtet at forelægge disse svigt. Hvis Statsamtet skønner at det er til meget stor skade for barnet, kan den svigtende forælders samværsret fratages denne. Men du skal lige vide, at der skal meget til, før de griber ind.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : epoxy_88

Dato : 14-09-03 20:10

Det er især unge 2. g'ere der laver en masse ballade...
(De stater allerede som ca. 10-12 år gamle)
Det ka' godt være de er "danske statsborgere" på papiret, men i deres kultur er mange af dem ikke danskere...

De kan tillade sig en masse her i lille Danmark men hvis de gjorde det "derhjemme" ville mange af dem enten blive halshuggede eller hængt osv.

Det hele store problem er at de er "danskere" som er født i DK, så man ka' sgu ikke sende dem hjem...

/Jesper