/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
fremmede katte i haven
Fra : jyttejoe
Vist : 5178 gange
120 point
Dato : 18-12-01 12:07

hej er der nogle der kan fortælle hvad vi gør ved naboens katte, de kommer og "gør"
i en sti ind til haven hvor vi har grus liggende????, der hvor de kommer fra har de en kattelem i bryggersdøren, så de går ud og ind efter befindende, det er angorakatte
jeg troede ellers ikke de måtte komme udenfor ????
hvad skal vi gøre?????
hilsen jyttejoe

Kommentar
Fra : Knuden

Dato : 18-12-01 12:20

Hej!

Generelt er det jo altid en god idé at holde sig på god fod med naboerne. Så mit første råd er at informere dem om din irritation. Jeg tror nu ikke de vil holde deres katte inde, så lad det blive ved en afslappet information om, at du nu har tænkt dig at gøre en indsats for at få de katte til at vælge et andet sted at forrette deres ærrinder. Og forsøg at være lidt humoristisk - for du skal nu til at gøre noget, der sikkert kan få en katteejer til at rejse børsterne....

Hvis du har mulighed for det er det altid en god idé at have noget vand parat. Bedst er det i en haveslange med pistol. Næstbedst i en beholder (skål) hvor vandet kommer hurtigt afsted. Lad nu kattene få vandet i nakken hver gang de gør anstalter til at lægge deres visitkort på stien. Efter nogen tid vil kattene foretrække at finde et andet sted.

Og husk. Det er ikke kattene, der er de fæle i denne sag...

Kommentar
Fra : AnnetteS

Dato : 18-12-01 12:26

Fang dem på fersk gerning én gang, og giv dem en spand iskoldt vand lige i hovdet,- det er det eneste som hjælper. Vi havde samme problem med naboernes katte som kom og sad og savlede over en fuglevoliere jeg havde da jeg var barn. Vi snakkede med naboerne om det og de sagde, vand én gang lige i hovdet plejer at få dem væk. Det er også en bedre "straf" end sten osv. og det er ikke noget de bliver syge af,- de har jo en kattelem fortæller du.
Ellers tag en snak med naboen og bed dem om at sørge for kattene har en kattebakke som bliver tømt osv indenfor, for i kan da ikek være tjent med det griseri.
Held og Lykke

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 130 point
Dato : 18-12-01 12:30

Tillæg:

Du kan i Matas købe Hjortetakolie og hælde ud der hvor kattene besørger, skulle være meget effekktivt :
http://www.matas.dk/site/04Hushave/04Skadedyr/08Gaa_vaek_hund/

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 12:30

Hej jyttejoe
Katte og loven
Ifølge loven og mark- og vejfred kan ejeren af katten straffes med bøde for ufred, hvis katten færdes på fremmed grund.

En grundejer har ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne en omstrejfende kat fra sin grund og har ikke pligt til at yde erstatning, hvis dyret ved fjernelsen kommer til skade eller omkommer.

Aflivning må kun ske, når dyrets ejer inden for det sidste år er blevet advaret. Er ejeren ukendt, kan man sætte en advarsel med en kort beskrivelse af det pågældende dyr i den lokale presse. Advarsel er dog ikke nødvendig, når dyret angriber andre husdyr eller er til nærliggende fare for person eller ejendom.
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 12:38

Tillæg til min kommentar
Du kan sprede en blanding af naftalin og svovlpulver i haven-Denne blanding skulle være et effektivt afskrækkelsesmiddel og skal nok holde dine naboere katte væk fra din grund
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-12-01 13:01

http://www.dr.dk/leth/raad/dyr.htm
Gå-væk-hund-blanding:
Opskriften, der indeholdt naftalin er fjernet.
Naftalin er effektivt til at skræmme hunde - men desværre også miljøfarligt.
Efter aftale med Miljøstyrelsen og Grøn Information har vi derfor besluttet at fjerne opskriften på gå-væk-hund-blandingen.
Naftalin solgt i Matas vil fremover være påtrykt en advarsel på etiketten.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 18-12-01 13:17

Tillæg
Parkenss skrev
Jo,--Angorekatte må skam gerne færdes udenfor
Jo det er da rigtig nok hvis bare de bliver på deres egen grund-men det kan man jo ikke få dem til
så må folk bygge en Voliere til deres katte.
En kat der først har fået smag på at løbe ude,kan man ikke vænde til at nu må den lige pludselig ikke være ude mere
VEDR: min kommentar om naftalin og svovlpulver,er det da rigtig at naftalin er miljøfarlig
men rådet er efektiv har man først strøget det ud en gang så kommer kattene der ikke mere
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : jyttejoe

Dato : 18-12-01 16:39

Tak for svaret PARKENSS.
tak det vil jeg prøve, men det skal ikke være noget der ødelægger planterne i haven, da der er bede med planter lige opad hvor de besørger.
tak og hilsen fra jyttejoe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-01 23:48

Kan du ikke få naboen til at lave en løbegård til misserne???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"jyttejoe" <jyttejoe.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3kFT7.11604$z4.1298255@news000.worldonline.dk...
> hej er der nogle der kan fortælle hvad vi gør ved naboens katte, de
> kommer og "gør"
> i en sti ind til haven hvor vi har grus liggende????, der hvor de kommer
> fra har de en kattelem i bryggersdøren, så de går ud og ind efter
> befindende, det er angorakatte
> jeg troede ellers ikke de måtte komme udenfor ????
> hvad skal vi gøre?????
> hilsen jyttejoe
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-01 10:11

Hej Jytte.

Prøv at drysse med stødt sort peper i bedet -det gør ikke godt i næsen, når
man skal snuse sig frem til et egnet sted at besørge sig.
Har fået rådet fra en, der har afprøvet det i praksis -og det virkede.

mvh

Linda

"jyttejoe" <jyttejoe.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3kFT7.11604$z4.1298255@news000.worldonline.dk...
> hej er der nogle der kan fortælle hvad vi gør ved naboens katte, de
> kommer og "gør"
> i en sti ind til haven hvor vi har grus liggende????, der hvor de kommer
> fra har de en kattelem i bryggersdøren, så de går ud og ind efter
> befindende, det er angorakatte
> jeg troede ellers ikke de måtte komme udenfor ????
> hvad skal vi gøre?????
> hilsen jyttejoe
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>