/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
point til ans
Fra : mango
Vist : 582 gange
100 point
Dato : 02-07-03 12:41

Hej ans

Håber da vi får fundet ud af hvornår de forvalgsnumre kom , jeg tror nu heller ikke det allerede var i 1956...der havde man jo ikke andet end 2 til 3 numre !! Sååe der var vel ikke brug for forvalgsnumre endnu.

Mange hilsner
sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 13:25

>mango.

Det ikke er for de udlovede points skyld (de er jo øremærket til ans), men fordi jeg syntes det var skægt at bore i får du hermed resultatet.

Spørgsmålet kan ikke besvares eentydigt, fordi det tidsmæssigt var forskelligt fra område til område og central til central, hvornår div. telefonselskaber KTAS, JTAS, Fyens telefonselskab og P&T i Sdr. jylland skiftede præfikser.

Men jeg har konkrete opl. om byen Holte, 17 km. nord for Kbh.

Telefoncentral med manuel betjent omstilling oprettet i 1896.

Man tog telefonen af, og bad om et nr. xxx. Da drejeskivetelefonen blev indført drejede man Ho. og fik centralen Holte og bad om xxx.

Fungerede som sådan til 1964.

27/6-1964 blev præfikset 42 taget i brug, og nummeret hed nu 42xxxx

1975 - 1986 blev de nye præfikser indført successivt, og i 1986 brugte man i det overalt.

16/5-1989 havde hele landet nummertypen 09 - 43xxxx , hvor præfikset selvfølgelig bestemtes af den pågældende landsdel.

2/1-1990 havde hele Danmark, med undtagelse af Færøerne og Grønland, det system vi benytter os af i dag.

Kilde: Karen Ravn
Post & tele Museet Kbh. Tlf. 33410900

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 13:47

Hej Mango.

Jeg havde ikke set, at der allerede andet sted var svaret på sp. Så det må du meget undskylde.

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-03 14:31

Hej mango/sus.

Glæder mig at høre fra dig igen. Post & Telemuseet er sikkert trætte af at høre på det samme spørgsmål.

Samtidig glæder det mig at du er med til, at der skal være retfærdighed til her på kandu. Det er noget, som jeg sætter stor pris på. Selv svarer jeg så ærligt, som jeg nu kan.

Kan du og dine venner incl. den "kloge" nu have en rigtig god sommerferie.

sommerhilsner fra ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 14:39

Hej Ans. Ja det kan du ha ret i, at hun Karen Ravn, måske er træt af de sp. Men hun virkede meget forstående og var yderst hjælpsom. Hun ringede tilbage til mig - flot

Men som sagt, var det mig der kvajede mig.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-03 14:46

til ram, jeg håber ikke at du har misforstået det. Hende den "kloge" og Karen Ravn er ikke samme person.

mvh ans

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 14:55

Hej - Jeg tror ikke jeg har misforstået noget - jeg har på det nærmeste ikke forstået noget som helst.

Ski osse med det. Mango fik sine opl. det var det vigtigste

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 02-07-03 15:38

tjaae..retfærdighed er en sjov størrelse ikke sandt, men jeg prøver da

Ja jeg satser på at få en superferie, manden og jeg tager afsted (uden børn) til Slovakiet på lørdag. Vi kører selv derned, glæder mig meget.
Du må også have en rigtig god ferie.
Og til dig Ram..helt iorden, du kom da med lidt flere oplysninger, tak for det og god ferie.
venligst Sus