/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Går du op i at beskytte gammel data?
Fra : LasseSchriver
Vist : 378 gange
220 point
Dato : 23-01-20 14:39

Hej

Når din bærbar computer eller mobil skal skiftes ud med den en ny, hvad gør du så med den gamle? Her tænker jeg på i forhold til al din data såsom bankoplysninger eller personoplysninger, der kan bruges til at stjæle dine penge eller identitet. Det kunne også være, du bare har noget information eller nogle private billeder, du ikke vil have ud. Er det noget, du går op i? Et tryk på slet-knappen svarer jo kun til at rive indholdsfortegnelsen ud af bogen, og med en formatering kan du stadig genskabe det hele med gratis software på nettet. Jeg arbejder for
Kode
<a href="https://scandic-services.com">Scandic Services</a>
, og vi arbejder med specialsoftware til sikker datasletning, men det er til virksomheder og det offentlige.

Ville det ikke være nogle kroner værd, at sådan noget software altid lå på en ny computer, man købte som privat, eller hvordan har du det med sådan noget? Hvordan tror du andre generelt har det?

Jeg er nysgerrig på tanker. Hvis der sidder nogle IT-eksperter, der vil snakke metoder til sikker datasletning, kunne det også være sjovt.

Mvh Lasse

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 23-01-20 14:45

https://scandic-services.com skulle der vist bare have stået.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-01-20 16:14

REKLAMEFIS!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-20 17:28

Jeg åbner altid hardisken med en mejsel og smadrer derefter skiverne. Vupti alt er så væk.

Harddiske som jeg modtager, får lige en slette tur med det gratis program "Mini tool"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-20 10:04

Det nemmeste er da at pille harddisken ud af gamle computere og lægge den på lager. De fylder så lidt og kan altid bruges til at genskabe gamle data.

Hvis du sælger en brugt computer, kan det kun være en fordel for en ny bruger også at få en ny harddisk. De har jo kun et begrænset liv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-20 19:09

LasseSchriver > finansøkonom
Lærer man ikke at stave / skrive i den uddannelse

Fra din profil på Krak:
Send til en mobiltelefon (SMS) - for det er da ret dyrt at sende en mobiltelefon med en sms.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 24-01-20 20:44

Lærer man ikke at stave / skrive i den uddannelse

Det er ikke da nødvendigt, bare man kan narre mennesker med guld og grønne? et eller andet.

Man kan også kurerer Cancer ved at helbrede naboen.
Og så er det ikke engang gratis og slet ikke løgn.

scandic-services.com
Kan intet som andre gratis programmer klarer.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 25-01-20 07:56

Som med meget andet software, så er der ingen grund til at betale for det når der findes gratis Open source programmer og bedre løsninger. Lige til at downloade

Top rated - Darik’s Boot And Nuke (DBAN)

Kan bl.a downloades via - https://www.raymond.cc/blog/wipe-your-hard-disk-before-lending-or-giving-away/ - hvor der er masser af andre alternativer.

Eller endnu flere - https://www.lifewire.com/free-data-destruction-software-programs-2626174

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 27-01-20 12:19

Fedt med respons.

Citat
Jeg åbner altid hardisken med en mejsel og smadrer derefter skiverne. Vupti alt er så væk. Hahahahaha

Harddiske som jeg modtager, får lige en slette tur med det gratis program "Mini tool" Blink

1. Medmindre du har totaltsmadret skiverne, så kan man stadig læse data derpå med et mikroskop (selv uden strøm og en skive der ellers ikke virker)
2. Når du smadrer harddisken, kan den ikke sælges videre. Nu ved jeg ikke, om du taler som forbruger eller virksomhed, men selv som forbruger bliver det mere og mere almindeligt at aflevere den gamle mobil/laptop og få rabat på den nye.
3. Hvis du taler som virksomhed, skal du vide, at Datatilsynet kræver, at der er bevis for, at udstyr med persondata på er slettet. Derudover har du ikke garanti for, at data er slettet med Mini tool. Selv med WhiteCanyon WipeDrive, som er det højest certificerede i verden brugt af NASA, NSA, Forsvaret, Amazon, Apple osv., så er det stadig kun 83% af sletningerne, der når den absolut højeste standard sat af NIAP (NSA og NIST). Den tætteste konkurrent når 61%. Mini tool er slet ikke i nærheden af den standard.

Citat
Det nemmeste er da at pille harddisken ud af gamle computere og lægge den på lager. De fylder så lidt og kan altid bruges til at genskabe gamle data.

Hvis du sælger en brugt computer, kan det kun være en fordel for en ny bruger også at få en ny harddisk. De har jo kun et begrænset liv.

Hvis du som virksomhed bare har harddiske liggende med gammel brugerdata, kan du ende med at få en bøde fra Datatilsynet, når de kommer forbi. Hvis du tænker som privat, så er det fint at tage harddisken ud og smide det andet til skrot. Men harddisken skal vel smides ud på et eller andet tidspunkt?

Citat
Man kan også kurerer Cancer ved at helbrede naboen.
Og så er det ikke engang gratis og slet ikke løgn.

scandic-services.com
Kan intet som andre gratis programmer klarer.

De fleste af Fortune 500 samt NSA, NASA og hele den amerikanske stat ville være uenig med dig.

Citat
Som med meget andet software, så er der ingen grund til at betale for det når der findes gratis Open source programmer og bedre løsninger. Lige til at downloade Blink

Top rated - Darik’s Boot And Nuke (DBAN)

Kan bl.a downloades via - https://www.raymond.cc/blog/wipe-your-hard-disk-before-lending-or-giving-away/ - hvor der er masser af andre alternativer.

Eller endnu flere - https://www.lifewire.com/free-data-destruction-software-programs-2626174

Som privat kan man måske stille sig tilfredse med dem til sin gamle laptop. Det er det, jeg prøver at høre jer lidt om, så det er fair, hvis du synes det. Det er ikke i nærheden af at være samme garanti for, at det ikke kan genskabes. Men hvis man ikke vil betale få kroner for at købe en laptop med den højeste standard præinstalleret, så er det jo bare sådan, det er.

Tak for svar allesammen, og giv meget gerne igen.

Vi er lidt bagud i Danmark i forhold til datasikkerhed. Vi er f.eks. det land i EU, som anmelder flest brud på datasikkerheden per indbygger i EU (5 gange mere end gennemsnittet), og i følge Deloitte har 39% af små og mellemstore virksomheder i Danmark ikke et tilstrækkeligt IT-sikkerhedsniveau.

De færreste er klar over, hvor nemt det er at genskabe data, og hvor stor en industri, der findes, for rundt omkring i verden at optrævle gamle harddiske.

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 27-01-20 12:21

Citat
LasseSchriver > finansøkonom
Lærer man ikke at stave / skrive i den uddannelse

Fra din profil på Krak:
Send til en mobiltelefon (SMS) Meget forvirret - for det er da ret dyrt at sende en mobiltelefon med en sms. Hahahahaha

Hahahahaha

Jeg forstår ikke, hvad du snakker om. Jeg er ikke finansøkonom, og jeg har ikke en profil på Krak. Mit fulde navn er Lasse Schriver Nielsen, hvis det kan hjælpe dig lidt.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-01-20 06:23

Citat
Som privat kan man måske stille sig tilfredse med dem til sin gamle laptop. Det er det, jeg prøver at høre jer lidt om, så det er fair, hvis du synes det. Det er ikke i nærheden af at være samme garanti for, at det ikke kan genskabes. Men hvis man ikke vil betale få kroner for at købe en laptop med den højeste standard præinstalleret, så er det jo bare sådan, det er.

Nu er det ofte sådan at ganske almindelige private PC/data brugere, ikke ligefrem har statshemmeligheder og/eller 'den røde knap til Atomraketterne' installeret på deres maskiner, men som regel 'bare' ganske almindelige data som alle andre almindelige dødelige danskere.

Og i de tilfælde der vil f.eks Darik’s Boot And Nuke (DBAN) være endog rigeligt, og hvis du har helt vild paranoia, så kør den 2-3 gange så du kan sove roligt resten af dit liv

Og at nogen ligefrem skulle opsamle skiver fra en smadret harddisk fra en privat bruger for at genetablere indholdet??
Vel kun relevant hvis deres maskiner indeholder de føromtalte statshemmeligheder og/eller 'den røde knap til Atomraketterne'
Det er vist kun noget man ser i spionfilm, hvor de også har det ekstremt dyre grej til opgaven. Noget den almindelige nysgerrige næppe kan få adgang eller råd til.

Men held & lykke med dit salg

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 28-01-20 11:48

Citat
Nu er det ofte sådan at ganske almindelige private PC/data brugere, ikke ligefrem har statshemmeligheder og/eller 'den røde knap til Atomraketterne' installeret på deres maskiner, men som regel 'bare' ganske almindelige data som alle andre almindelige dødelige danskere.

Og i de tilfælde der vil f.eks Darik’s Boot And Nuke (DBAN) være endog rigeligt, og hvis du har helt vild paranoia, så kør den 2-3 gange så du kan sove roligt resten af dit liv Blink

Og at nogen ligefrem skulle opsamle skiver fra en smadret harddisk fra en privat bruger for at genetablere indholdet??
Vel kun relevant hvis deres maskiner indeholder de føromtalte statshemmeligheder og/eller 'den røde knap til Atomraketterne'
Det er vist kun noget man ser i spionfilm, hvor de også har det ekstremt dyre grej til opgaven. Noget den almindelige nysgerrige næppe kan få adgang eller råd til.

Men held & lykke med dit salg Blink

Der er vel andet data end statshemmeligheder, der helst ikke skal ud :)

Det, som de primært går efter, er bankoplysninger, kortoplysninger eller persondata, de kan bruge til identitetstyveri. Det sker i lavpraktisk stil som f.eks. her http://www.pbs.org/frontlineworld/stories/ghana804/video/video_index.html men der er også mere professionelle virksomheder, som opkøber brugt IT-udstyr udelukkende for at finde data derpå.

Vil dog sige, det er helt fair at tænke sådan. Og tak for din feedback.

Vi sælger heller ikke til private i Danmark lige nu. Jeg tænkte bare, at det måske egentlig kunne være ret rart at have en nem .exe-fil på skrivebordet som standard til menig mand. Kan være det ligger lidt længere ud i fremtiden :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-20 13:46

Jeg påtænker igen at købe en skærebrænder.

Men jeg vil fortsat surfe rundt på nettet, og fortælle facebook, youtube, diverse fora, alt om mine hemmeligheder - for de siger det ikke til nogen - siger de.

Jeg vil nok også hoppe på forskellige tilbud om sikkerhed, selvom jeg ikke kender dem.

Hilsen den naive.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-01-20 08:00

Citat
Det, som de primært går efter, er bankoplysninger, kortoplysninger eller persondata, de kan bruge til identitetstyveri. Det sker i lavpraktisk stil som f.eks. her http://www.pbs.org/frontlineworld/stories/ghana804/video/video_index.html men der er også mere professionelle virksomheder, som opkøber brugt IT-udstyr udelukkende for at finde data derpå.

Helt sikkert at ens private oplysninger/data ikke skal kunne misbruges efter kassering, og heller ikke af knægte i Ghana, eller andre steder

Men du skriver absolut intet om hvad din 'nemme .exe-fil på skrivebordet' kan, i forhold til f.eks de muligheder jeg nævner?
Hvordan adskiller din software sig fra den bedste Open Source? (hvorfor skulle jeg give penge for din, når jeg kan få det gratis)

Jeg vil stadig påstå at en tur eller 3 med Darik’s Boot And Nuke (DBAN), vil gøre det endog temmelig svært for Ghana drengene eller folkene på universitetet, at genskabe mine data.

Professionelle virksomheder der opkøber brugt IT-udstyr udelukkende for at finde data derpå. ??
Dem vil jeg så ikke lige kalde professionelle virksomheder, men nok nærmere kriminelle hvis de bruger de data de evt. finder til noget. eller afpresser mig for at slette dem.
Hvis du f.eks finder mit bankkort på gaden, så giver det dig ikke ret til at hæve mine penge eller overtage min konto

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 29-01-20 09:02

Citat
Men du skriver absolut intet om hvad din 'nemme .exe-fil på skrivebordet' kan, i forhold til f.eks de muligheder jeg nævner?
Hvordan adskiller din software sig fra den bedste Open Source? (hvorfor skulle jeg give penge for din, når jeg kan få det gratis)

Jeg vil stadig påstå at en tur eller 3 med Darik’s Boot And Nuke (DBAN), vil gøre det endog temmelig svært for Ghana drengene eller folkene på universitetet, at genskabe mine data.

Den største forskel er nok i forhold til SSD-diske, hvor DBAN ikke kan slette skjulte sektorer af disken. Flash-baserede diske er tricky, og det er især her, at certificeret og verificerbar software kommer til sit kende. WipeDrive har derudover en patenteret kombination af kryptering og overskrivning. Så for de enheder, som understøtter kryptering, bliver krypteringsnøglen reset, disken bliver overskrevet med patenteret overskrivningsmønster, hvorefter krypteringsnøglen igen bliver reset. Som jeg skrev tidligere, er WipeDrive det eneste som når Purge-standarden sat af NIST (som Datatilsynet refererer til) 82% af gangene i forhold til den nærmeste konkurrent. DBAN er slet ikke i nærheden af den standard. Det er opkøbt af Blancco og bliver ikke længere supporteret. Det virker som om, Blancco barer bruger DBANs hjemmeside til at promovere Blancco.

Igen, det kommer an på, hvor meget garanti betyder for een. Jeg vil gætte på, at SSD-diske wipet med DBAN kan genskabes med softwaremetoder. Om de kan finde ud af det i Ghana, skal jeg ikke kunne sige. Med professionelle virksomheder mente jeg selvfølgelig lidt mere kompetente og organiserede kriminelle :)

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 29-01-20 09:58

Citat
Den største forskel er nok i forhold til SSD-diske, hvor DBAN ikke kan slette skjulte sektorer af disken. Flash-baserede diske er tricky, og det er især her, at certificeret og verificerbar software kommer til sit kende. WipeDrive har derudover en patenteret kombination af kryptering og overskrivning. Så for de enheder, som understøtter kryptering, bliver krypteringsnøglen reset, disken bliver overskrevet med patenteret overskrivningsmønster, hvorefter krypteringsnøglen igen bliver reset. Som jeg skrev tidligere, er WipeDrive det eneste som når Purge-standarden sat af NIST (som Datatilsynet refererer til) 82% af gangene i forhold til den nærmeste konkurrent. DBAN er slet ikke i nærheden af den standard. Det er opkøbt af Blancco og bliver ikke længere supporteret. Det virker som om, Blancco barer bruger DBANs hjemmeside til at promovere Blancco.

Igen, det kommer an på, hvor meget garanti betyder for een. Jeg vil gætte på, at SSD-diske wipet med DBAN kan genskabes med softwaremetoder. Om de kan finde ud af det i Ghana, skal jeg ikke kunne sige. Med professionelle virksomheder mente jeg selvfølgelig lidt mere kompetente og organiserede kriminelle :)

Med den lave pris på SSD'er in mente, så vil jeg tro at det ville være billigere for mig at hamre min 'brugte' SSD's print flad med en hammer, og så give det en tur med den af Eyvind omtalte skærebrænder, i forhold til prisen på softwareløsningen fra dit eller andre firmaer.

(stumperne fra den smadrede/brændte SSD listes i elektronik tønderne på genbrugspladsen, med en håndfuld i hver tønde )

Kommentar
Fra : LasseSchriver

Dato : 29-01-20 12:50

Citat
Med den lave pris på SSD'er in mente, så vil jeg tro at det ville være billigere for mig at hamre min 'brugte' SSD's print flad med en hammer, og så give det en tur med den af Eyvind omtalte skærebrænder, i forhold til prisen på softwareløsningen fra dit eller andre firmaer.

(stumperne fra den smadrede/brændte SSD listes i elektronik tønderne på genbrugspladsen, med en håndfuld i hver tønde Blink )

Som privat er det jo helt sikkert billigere, da en tur med hammeren koster gratis :)

Problemet er, at man faktisk stadig kan læse data på SSD-disk ved at kigge på chipsne med et mikroskop. Og det er ligemeget, om SSDen ikke virker længere eller overhovedet har strøm.

Med NISTs egne ord: "Destructive techniques for some media types may become more difficult or impossible to apply in the future. (...) Applying destructive techniques to electronic storage media (e.g., flash memory) is also becoming more challenging, as the necessary particle size for commonly applied grinding techniques goes down proportionally to any increases in flash memory storage density. Flash memory chips already present challenges with occasional damage to grinders due to the hardness of the component materials, and this problem will get worse as grinders attempt to grind the chips into even smaller pieces."
https://scandic-services.com/nist-sp-800-88r1/

Med det sagt er sandsynligheden for, at metalstykkerne fra ens ødelagte SSD-disk ender i et laboratorium, selvfølgelig meget lille.

Dertil kommer det unhensigtsmæssige for miljøet, at man ødelægger diske, som ellers virker og kunne bruges af andre.

Dertil kommer the million dollar question så: Er det måske 50 kr. værd at have en fil på skrivebordet som standard, du nærmest bare skal dobbeltklikke på, og så er disken garanteret slettet? Jeg ved ikke, hvordan det ville blive prissat, og jeg forsøger ikke at sælge dig noget, men prøver som sagt bare lige at lave en feeler :)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-20 09:38

når man kan alt hvad der skrives i denne tråd, hvorfor filen kan jeg så ikke få adgang til en ekstern disk, der ikke blev skubbet ud efter "reglerne", men bare slukket?
ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-20 10:32

Hent og start dette program.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Efter opstart af programmet sættes ekstern harddisk til.
Så er det spændende hvad den viser.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-20 19:06

Flyt DATA til en extern disk. (HD eller SSD ..er et fedt)

Slet den 'oprindelige' med: https://dban.org

SKRALDESPAND (Den der er mærket med pictogram på genbrugspladsen

https://www.a-r-c.dk/privat/farvezoner

</MOLOKYLE>