/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Foder og godbidder uden korn
Fra : bodillouise
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 19-01-20 19:44

Min dyrlæge mener min hund har allergi over for korn.
Heldigvis er vi næsten lige skiftet til live foder (uden korn)
Men hvad gør i ? Laver i selv godbidder eller hvilken mærker er der ikke korn i ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-20 23:10

Jeg har haft flere allergihunde i årevis. Den første (berner sennen) blev kun 4.5 år.

Min næstsidste hund, Silke , fik først allergi som 7-8 årig.
Hun fik "ANallergenic" diætfoder fra RC. Og levede glad og gerne på det alene..
men jeg syntes det var lidt kedeligt. Så vi prøvede os frem hvad hun kunne tåle:

Starter med rent allergifoder. Hvis det er Royal Canins Anallergenic, så dufter og smager det altså så godt, så det sagtens kan bruges til godbidder.
...efter nogle måneder, hvor Silke kun fik allergifoder, og hendes hud var blevet helt fin, så forsøgte vi at tilsætte EN enkelt ting. Jeg valgte svinekoteletter. Og købte nogle stykker. Stegte dem i svinefedt og skar dem i halve. Og frøs dem ned.
Så kunne jeg hive en halv kotelet op af fryseren og skære den ud til en masse små godbidder til et par dage.

...igen efter en måned forsøgte vi os så med andre ting. Men KUN een ting af gangen. Og en ny ting skulle afprøves i mindst en måned.

Silke tålte Majs, gulerødder og gris og okse. Men ikke kylling eller fisk.

Silke levede glad og veltilpas -bortset fra lidt aldersstivhed- til hun var næsten 16 år.
Så lagde hun sig ned og pustede. Og jeg lagde mig hos hende og holdt om hende. Et par timer senere sov hun ind..

Min nye lille hund hedder Lærke. Hun er en fri fugl. Af racen "hollandsk kooikerhondje"

Hun fylder 2 år i februar. Der er heldigvis ingen tegn på allergi. Men hun får daglig godbidder magen til Silkes.
Og foderet er stadig royal canin. Men bare ikke allergifoder.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 19-01-20 23:12

JEG TROR DER ER KORN I DE FLESTE PRODUKTER (DET ER DET BILLIGSTE)

DU KAN SAGTENS SELV LAVE GODBIDDER. KØB EN HEL LEVER, OG SKÆR DEN UD I SMÅ
STYKKER. TØR DEM DEREFTER I BAGEOVNEN, TIL DE ER GENNEMTØRRE.

HUNDENE ELSKER DEM.

ELLER ENDNU BEDRE HVIS DU HAR MULIGHED FOR AT KUNNE TØRRE DEM I EN OVN UDENDØRS. INDENDØRS LUGTER HELE HUSET AF LEVER BAGEFTER, HVIS IKKE DU HAR EN SUPER UDLUFTNING.

NÅR DE ER TØRRE LUGTER DE IKKE MERE :)

GOD FORNØJELSE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-01-20 13:52
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-20 16:28

Ang remas hundemad:

Svar fra dyrlægen:

Excellentpet producerer for nærværende ikke foderblandinger ,der påberåber sig sygdomsforebyggende eller behandlende egenskaber.

Med venlig hilsen
Flemming Obling

---------------------------------

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-20 16:50

Foderet kan godt være kornfrit, og alligevel være allergifremkaldende.. Min søde Silke kunne heller ikke tåle græs.

Lever egner sig ikke til godbidder.....
Leveren bruger kroppen jo bl.a. til at rense blodet. Så leveren kan indeholde affaldsstoffer som en allergihund ikke kan tåle.

Hvis du selv vil lave godbidder af indmad, så brug svinehjerter i stedet for lever.
Kog nogle hjerter. Lad dem køle af.
Skær dem i tynde skiver
Og tør dem på madpapir i ovnen..
De behøver ikke være gennemtørre hvis de bliver opbevaret i fryseren. Det er nemt nok at fryse halvfaste stykker hjerte ned. Og så tø et enkelt stykke hjerte og skære det ud i passende små godbidsstørrelser.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-01-20 08:28

Prøv at undersøge, hvor højt råproteinindholdet er i det foder der benyttes, i stedet for ensidigt at kigge på om der er korn i !! En "stuehund" har ikke behov for et foder der ofte indeholder 30-35%
protein, hvorimod en hund der bruges meget til f.eks jagt, har behov for megen protein.

ØV4

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-01-20 11:33

HVIS GODBIDDER SKAL BRUGES I TRÆNINGEN, OG LIGGE I LOMMEN ER DE NØDT TIL AT VÆRE TØRRE.
DET ER IKKE RART AT HAVE "FROSNE" STYKKER I LOMMEN, DER TØR MIDT I TRÆNINGEN,
DET BLIVER FOR ULÆKKERT.
HVERKEN SVINEHJERTER ELLER LEVER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 21-01-20 19:52

Øjnetvidnet
Der er 25 % protein i
Han vejer ca 40 kg : 300 g pr dag

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-01-20 19:59

Koger 2 styk hele svinelever.
Tager dem op og lader dem dryppe af.
Skærer dem i ca. 1 cm tykke skiver og derefter i 1 cm stykker.
Ind i ovnen ved 110 grader i et par timer til de er knaldhårde.
Kan holde sig i årevis og hundene elsker dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-01-20 20:01

1 cm stykker=1 cm tern

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-01-20 20:11

Bodillouise

25% protein er ikke afskrækkende, afhængig af bevægelses-niveau. Prøv om du kan finde et foder der kun indeholder max 20%.
Nu melder historien ikke noget om hvilke gener der findes - er det pelsproblemer med en masse kløe ? Eller hvorledes arter allergien sig ?

Dabj har en perfekt ide om godbidder, som kan anbefales !

ØV4

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 21-01-20 22:31

De problemer vi har haft er røde ører, og han går og ryster på hovedet.
Plus Lidt varme ører.
Været på øredråber af flere omgange.
Dyrlæge siger ar labrador ofte kan have et problem med korn allergi, hvor man ofte ser det via røde ører.

Han er 9 år snart 10 og vi har ellers ikke haft de store problemer med ham, andet end analkirtler plus enkelte sår.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-20 09:27

Det virker som om din dyrlæge blot vil have penge fra dig !!! At allergi har noget med ørebetændelse at gøre, virker forkert for mig - så derfor - skift dyrlæge.

Desværre bliver jeg smidt af kandu når der skal skrives lidt mere, så jeg nøjes med dette.

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-20 09:56

Jeg prøver i små bidder !
De røde ører kommer af, at hunden klør sig i ørerne ! mon ikke også du kan se små sår og rifter ? Ørerne skal renses op - det kan du ikke selv gøre, men skal have en dyrlæge til, som formentlig skal have hunden bedøvet for at kunne lave det.
Dernæst skal der bruges øredråber i 5 - 6 dage/1 x dgl. (receptpligtige), samt ørerense dråber beregnet til hund/kat efter nogle dage. Rens forsigtigt det ydre øre med en tot let fugtet vat, så langt ned i øret du kan nå med en pegefinger- her kan du bruge ørerense-midlet - det renser fortrinligt.
Din hund vejer for meget - er det en standard eller formel1 ?

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-20 10:10

Jeg bruger mit tørfoder som godbidder - det findes i forvejen i huset og virker efter hensigten.
Har også somme tider skåret rugbrød i små tern og tørret dem i ovnen - de knaser så dejligt og har aldrig "svigtet"

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-01-20 10:34

Som udgangspunkt skal man købe et kvalitetsfoder - det viser sig bedst på prisen. F.eks. Hill's eller Essentialfoods. Men andre kan også være gode ! Kvalitet koster penge også når vi taler hundefoder.

ØV4

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-20 12:19

Hvis en hund har allergi, så skal den have allergifoder! Intet andet i første omgang.
Røde ører er pinefuldt. Og det bliver kun værre og værre.

Dyrlæger ER dyre. Men det er menneskelæger jo også. Vi er bare dækket godt ind af det offentlige.

Derfor skal man i dag sørge for at hunden er forsikret rigtig godt. Det er osse dyrt. Men når man har brug for dyrlægen, så sparer man rigtig mange penge.

Royal Canin Anallergenic, er lavet sådan, at alle proteiner, der er i foderet, er blevet spaltet til så små molekyler, så allergihunden slet ikke reagerer på det. Hvis hundn får udelukkende DET foder, så er hunden rask! Med fine ører.
En sidegevinst er det, at det foder dufter og smager så alle hunde elsker det. Så det kan også bruges til godbidder.

Jeg har været hele turen igennem med min golden, Silke, da hun var 7-8 år og hun begyndte at få de der ømme, røde ører. Hun kom på Anallergenic som det første. Derefter fik hun taget blodprøver, så vi kunne finde ud af, hvilke ting, vi skulle undgå, hvis hun skulle have noget ved siden af.

Det er et kæmpe og indviklet arbejde at få udredt en hunds allergi. Der skal osse analyseres nogle blodprøver. Og det er dyrt! Men hvis man har fået sin hund grundigt sygeforsikret INDEN den bliver syg, så betaler forsikringen en stor del af regningen.

Røde ører virker ikke så alvorligt. Men det bliver kun værre og værre hvis man ikke fjerner de ting hunden ikke kan tåle.
Godter til en allergihund skal laves af ET dyr. Tit er hundefoder lavet af kylling eller af fisk.
Men de ting er der mange allergihunde, der reagerer rigtig voldsomt på. Så til godbidder er gris faktisk bedre.

Et kvalitetsfoder er glimrende. Men ikke til en allergi-hund. For tit er der mange gode og sunde ingredienser i kvalitetsfoderet. Der er bare masser af allergi-hunde, dr ikke tåler de fine ingredienser, uanset om der er økologisk ukrudt eller f.eks. "Grønlæbet musling". Sunde fødevarer, som styrker hundens led. Bare ikke hvis hunden er allergisk overfor fisk.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 22-01-20 21:37

Det kan godt være at min hund vejer 40 kg, men han er af gammel type og ret høj.
Man kan godt se hofter på ham. Så jo han vejer måske 4-5 kg for meget og vi er obs på det.

Han klør ikke ører og har ingen synlige skrammer./rifter. Han ryster på hoved og er varm på ører.
Han har været i behandling med ører flere gange (med ørerdråber og efterfølgende tjek hos dyrlæge)
Vi har normalt kørt på royal Canin foder, men er blevet anbefalet live foder (som også er kvalitetsfoder)
Dette er kornfri og vi kun kørt helt fast på dette i ca 2 uger. Så vil gerne lige give det 1 mdr. tid mere. Han virker som om han er mere glad for dette foder end royale canin fodret han fik.
Han er en hund der følger os meget og hvis vi er ude at gå er det ofte 2-3 timers turer (mest weekend), vi bor på landet og han har masser af plads at bolter sig på.

Nu prøver vi at holde øje og meget obs på at undgå korn. Hvis jeg ikke syntes dette hjælper, kunne blodprøve måske være en mulighed, evt foderskift.
Har fundet godbidder fra dogmen uden korn.

Har ikke tænkt mig at skifte dyrlæge pt.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-20 08:50

Din hund har et godt liv som du beskriver hvorledes I tager jer af den ! Vægten for en ældre hund af standardtypen er måske et par kg for meget men ....!
Lugter det grimt fra øret ? Jeg vil stadig påstå, at en grundig oprensning er på sin plads - der kan være øremider som forstyrrer balancen i øret eller ??? Det sekret der fjernes kan fortælle dyrlægen, enten ved selvsyn eller mikroskopi hvad årsagen til evt. grim lugt er.

God idé at afvente resultatet af foderet.

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 23-01-20 10:27

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Vi afventer lige hvordan det kommer til at gå med fodret de næste par uger.
Men jeg har i tankerne, hvad du har skrevet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-01-20 14:19

Tak for point bodillouise.

Held og lykke med vovsen - det kunne være spændende at høre, hvordan det er gået, når der er gået 2 -3 uger.

ØV4

Kommentar
Fra : Fellia

Dato : 18-08-21 08:16

Okay..
Nu har jeg ikke læst alle kommentarer til fulde..
Men der er en del forkerte informationer.

Allergi foder er dyrlægens måde at tjene ekstra på. De er virkelig dårlige ernæringsmæssigt og du kan nemt finde et kornfrit produkt. Faktisk er alle kvalitetsprodukter uden korn, da korn er fyldstof, der er tilsat for at få hunden til at spise mere for at få den rette næring og derved hurtigere spiser set foder, der gør du selvfølgelig køber mere. Derfor er kvalitetsfoder også ofte dyrere. Ud over meget bedre råvare, så spiser hunden heller ikke lige så meget, hvilket også reducere risikoen for at hunden bliver overvægtig.

Royal Canin, pedegree - faktisk alt foder du kan købe i et supermarked er det rene skrald.. bogstavligtalt. det er korn og animalske biprodukter! dvs rester fra f.eks. kyllingefarme. næb, klør osv der bliver blendet, altså helt uden ernæringmæssig værdi.

Hvis du ønsker at fodre din hund med et sundt og godt kornfrit foder, kan jeg anbefale disse mærker

Origen
Essentials
Acana
Real Nature: Wilderness
Olivers

Du skal kigge på ingrediens listen. Det der står først er det der er mest af.. dvs står der "Korn, Kød og animalske biprodukter, så er der mest korn i.
Det er også vigtigt at undgå ordet biprodukter - du ved ikke hvad de indebærer.
Jeg ville personligt, eller fagligt, ikke købe foder der er under 70% ren kød

Du kan altid gå i Maxi zoo og få super hjælp. De har også smagsgaranti, dvs kan din hund ikke lide det, kan du få pengene tilbage for posen, selvom den er åbnet.

Med hensyn til godbidder, kan du enten lave dem selv, det gør jeg ved at skære kød i små stykker og tørre dem i ovnen på ca 135 grader i 4 timer.. derefter putter jeg dem i poser og så i fryseren i mindst 48 timer. så er de frysetørret og kan holde længe.
Har jeg ikke tid eller mulighed for dette, så køber jeg andestrimler eller andet der er 100% kød og så skære jeg dem i mindre stykker.

Håber det var til hjælp :) - du kan også få din hund udredt hvilke fødevare den er allergisk overfor hos dyrlægen gennem blodprøver.
Jeg har selv en hund der er allergisk overfor korn og Laks (fisk generealt)

Kommentar
Fra : Trullemand

Dato : 17-10-23 12:46

Vi har også en hund med allergi og den får også allergi foder, men godbider bruger vi woolf cubes de er glutenfri. dem kan du købe hos bla. https://beautifulcoat.com/26-soft-cubes
Vi fandt også ud af den hellere ikke kunne tåle shampoo med silikoner, så tjek også om det kan være det.