/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Varm.
Fra : Mosebaek
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 17-01-20 13:18

hp-pavilion-notebook-17-g162no. Win10 af ældre version. (Ej opdateret, da jeg bedst kan li`denne ver.).

Spørgsmål: Med mellemrum, bliver min pc varm i nederste højre hjørne af tastaturet. Jeg gætter på det er der CPU`en sidder.

Det sker åbenbart helt umotiveret. Jeg kan sagtens have 3-4 filer / programmer åbent, og se video film samtidig, uden der sker noget.

Andre gange varmer den op, hvor den slet ikke "er på arbejde". Det er ikke sådan den bliver glohedt, men godt og vel lunken. Temp. falder dog ret hurtigt igen.
Pc`en virker ellers fint.

Træg som jeg jo er, har jeg ikke skiftet det defekte batteri, så den kører på strøm hele tiden.

M.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-01-20 13:57

HP har generelt problemer med varme stort set på alle deres bærbare PC'r. Det kan jo også være grafik processoren der under bestemte forhold bliver varm.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 17-01-20 19:53
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-01-20 22:58

Pas lige lidt på med Softonic, jeg bruger ikke siden længere, da der som regel følger noget skrammel med når man downloade fra deres site.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-01-20 23:35

Jeg har en lang liste med win10 tips, som jeg selv har fabrikeret.
Der har jeg "blacklistet" Softonic. Det risler mig ned ad ryggen, bare ved at se navnet.
Så bare rolig, den rører jeg ikke ved. Havde en intermezzo med dem for flere år siden. Husker ikke lige hvilken.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-20 23:45

Jeg har speccy, og den fungerer fint, man skal bare selv huske at sige "nej" de rigtige steder.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-01-20 09:12

I rigtig mange tilfælde med 'varm PC', når den belastes en smule, så er det ofte køleren/køleribberne der er blokeret i mere eller mindre grad.
Og jo ældre PC'en er, jo større er sandsynligheden, da den har 'suget' mere til sig igennem tiden.

På nogle modeller kan man rimelig nemt kommet til køleren ved at fjerne et dæksel, og så forsigtigt komme ind i blæseren og rengøre denne.
På andre modeller skal man afmontere hele 'bunden' for at komme til at gøre det samme.

Uanset hvad, så skal det gøres hvis man vil have en PC der ikke pludselig går ned pga. varme

Men nu er processorer/CPU lavet til at tåle meget høje temperaturer, f.eks under stor belastning, men støv og nullermænd i køleren flytter denne grænse ret meget.

Og med hensyn til download af enhver software, så hent altid kun hos producenten/udvikleren

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-20 09:31

Hvis det er en ældre PC kan det faktisk også være kølepastaen mellem CPU, grafik processor og køleelementerne der er blevet 'træt', så den ikke er helt så god som da den var ny, den er bare ret besværlig at skifte, da det kræver en hel del adskillelse.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-01-20 17:04

Du kan gå ind og se kørende jobs, vælg processer, vælge as cortere dem efter CPU forbrug. Så kan du se, hvad maskinen tumler med.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-20 18:19

Ifølge servicemanualen sidder HD'n i nederste højre hjørne, hvis maskinen er udstyret med en SSD, burde den ikke blive ret meget varm, hvis den er udstyret med en traditionel HD, kan en kraftig læse/skrive aktivitet godt være skyld i varmen.
I Service manualen: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c04655126
side 44, kan man se at kølepipelinen går på tværs af maskinen lige lidt højere oppe end HD'n (altså mellem HD'n og køleblæseren. Så hvis den bliver meget varm kan det skyldes flere faktorer:
Blæseren er delvis tilstoppet,
Blæseren er slidt så den ikke kommer op på max. hastighed,
Der er fejl på styringen der styrer blæserhastigheden i forhold til hvor varm CPU'n bliver.

Overvåg belastningen af mskainen vejledning:
https://itsupport.brundtoe.dk/2016/05/11/undersoge-min-pcs-ydeevne/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-20 18:25
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-01-20 19:36

Tak!!! Rigtig gode indlæg. Der er noget, jeg skal have studeret.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-20 12:31

Efter nogle år kan det altid betale sig at adskille en bærbar og rense for støv i filtre og kanaler, samt på kølede flader. Pas på med støvsuger , den kan bringe en kølevinge op på større hastighed end den har godt af. Bloker evt blæservingen før støvsugning.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-01-20 18:19

Tak for svaret Brassovitski. Det ser ud til at den kører rimeligt normal. Det er jo heller ikke sadan, at jeg kan tænde en cigaret på den. Den er sådan "let lunken".
Tak for nogle links, du har sendt.

M.