/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radon måling
Fra : olarsen
Vist : 323 gange
300 point
Dato : 15-01-20 11:41

Jeg vil gerne have målt radon niveauet i mit hus, er der nogen som har erfaring med det lille måleapparat, som hedder 'Airthings', det bruges naturligvis sammen med en App. Det måler flere forskellige typer partikler og koster ca. 500,-. Den findes i en noget dyrere (ca. 2000,- kr) udgave som specifikt måler Radon mm.
Alternativt kan man jo få et laboratorium til at måle, men det er vist ret kostbart, 3500,- kr??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-01-20 22:24

Jeg har ikke målt i mit hus! Men jeg undersøgte prisen på sikringen af huset hvis der blev målt for høje tal! En af priserne er at huset derefter ikke kan sælges, hvis du så skal sikre et hus på 150 kvm vil det koste i nærheden af 400.000 kroner har jeg hørt (håber det er forkert) da jeg ingen kælder har! Om jeg er blevet misinformeret ved jeg som sagt ikke, men har aldrig hørt om statistikker der belyser dette emne!
MV2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-20 23:58

Der er flere måder til at sikre mod for meget Radon.
Den nemme og ofte billigste er blot at øge ventillationen til et passende nivau.
Det hjælper også mod flere andre dårligdomme, som fugt , skimmelsvamp og husstøvmider og dårlig lugt.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 150 point
Dato : 17-01-20 12:08

https://boligejer.dk/*spoergsmaal-og-svar-om-radon//6

Radon bør måles i fyringssæsonen (oktober-april). Der bør måles i mindst 2 opholdsrum, der benyttes flere timer dagligt, fx stue og soveværelse.

Den anbefalede radonmåler kaldes et radondosimeter og kan bestilles på nettet hos firmaer/målelaboratorier, der tilbyder radonmåling. Radon-dosimetret sendes med brevpost til dig og du placerer selv radon-dosimetret i de rum, hvor der skal måles.

Efter måleperiodens afslutning (minimum 2 måneder) returnerer du dosimetret til firmaet/målelaboratoriet for analyse, og du får herefter resultatet tilsendt med posten.

Koncentrationen af radon i et hus kan variere meget indenfor et døgn og efter årstiden. I de kolde måneder trækkes mere kold luft ind i huset nedefra og derfor er radonkoncentrationen i huset højest i de kolde måneder fra oktober til april (fyringssæsonen). Radonmåling bør derfor ske over mindst 2 måneder i fyringssæsonen.

https://www.bolius.dk/saadan-undersoeger-du-din-bolig-for-radon-25244

https://bolighed.dk/viden/radon/

https://www.idenyt.dk/huset/sikkerhed1/lav-en-radonmaling-i-dit-hus/

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 17-01-20 18:26

Tak for svaret katekismus.
Selv om du ikke har besvaret mit spørgsmål, så var der et enkelt link som var nogenlunde brugbart for mig

Kommentar
Fra : kthygesen

Dato : 23-11-20 14:01

På linket herunder kan du læse en masse om Airthings og de andre former for radonmålere samt hvad det koster at få en professionel ud og foretage målingen. Linket er:

https://www.radonhuset.dk/