/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Løn - hobbyarbejde - 15.000 kr - Hvordan
Fra : PeterPeter
Vist : 248 gange
30 point
Dato : 05-01-20 17:01

Kære alle

Jeg skal lave en hjemmeside grafikopgave for en lokal virksomhed.
Prisen er 15.000 kr. som de gerne vil give mig.

MEN - Jeg har intet firma eller lign. Jeg er helt almindelig lønmodtager og laver arbejdet i min fritid og har aldrig tidligere fået penge for sådan en opgave og forventer heller ikke at gøre det i fremtiden.

Hvordan gør man dette nemmest ?

Min søn på 14 år hjælper mig også. Kan jeg ikke skrive hans navn og kontonummer på faktura ? Det er vel ikke ulovligt !!
Så arbejder jeg bare gratis for ham

- og da han ikke har noget arbejde, er det vel en del af hans frikort (bliver ihvertfald ikke overskredet) !!!

Kunden / Firma'et er vel ligeglad med om det er et firma med CVR nr. eller blot en privatperson, ikke ?

Håber I forstår mit dilemma - jeg vil jo helst ikke gøre noget forkert/ulovligt.

Kan I hjælpe mig ?

På forhånd tusind tak

/Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-01-20 17:54

Det gør du jo allerede - ved at bruge din søn som "gidsel" i sagen.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 05-01-20 18:03

Du kan jo forhøre Skat hvorledes sådan noget skal gøres...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-20 01:27

Det er ligetil.
Da din omsætning er under 50000 pr år behøver du ikke at momsregistreres.
Du hverken må eller skal så lægge moms på din faktura.

Du skal alligevel lave et lille simpelt regnskab ,hvor du registreret alle udgifter, herunder diverse edb-værktøj, som software ,backup disk, kørsel i egen bil osv. Så skal du på din selvangivelsee også angive indtægten - omkostninger. Det kan være meget enkelt, og behøver ikke at være dobbelt med debet ,kredit, bankkonti osv.

Fordelen ved at lade dig momsregistrere som enkeltmandsfirma, er at du så kan få fradrag for momsen af diverse edb værktøj.
Hvis det er et seriøst firma du skal lave arbejdet for, er de ret ligeglade om du lægger moms på din faktura, da de jo kan trække den fra igen. Ulempen er at du så bliver belemret med en udvidet selangivelse som selvstændig og at du skal indbertte moms.
Men som sagt du behøver ikke at momsregistere dig.

Husk en alvorlig ting. Lige så snart du laver noget for penge, har du også et ansvar , og kan komme til at hæfte for fejl og mangler, samt de skader , som de kan medføre.

Lad være med at opgive det som sønnens indtægt. det er fup, som skat meget let afslører.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-01-20 15:10

Det var dog et mageløst godt svar fra transor!!!!